Via Veloce by Wille R. www.veloce.se since November 1995 and still here. Back
to FAQ. First published Dec 1997 Next
Alfa Romeo Duetto 1966 -
1969 FAQ
--
Spidern med flera olika namn. Design:
Pininfarina
Italienarna kallade Duetton för "Osso di
Seppia". Det smeknamnet fick den för den tvålkoppsliknande formen.
Om du haft en undulat, har du kanske köpt en liten oval sten som fågeln
ska slipa näbben på. Det är en "Osso di Seppia", ett slags
ben från en bläckfisk i Medelhavet. Många hade svårt för den
långsmala formen när den introducerades, men idag är ironiskt nog dessa
bilar de mest eftertraktade. Den
ganska låga, artistiskt formade karossen stylades med en konkav
inbuktning på sidorna. Detta stora veck i karossen löper längs hela
Spidern och slutar vid bakljusen.
Det var en gimmick av Pininfarina som ville antyda att
fartvinden haft sitt finger med i designen. Man lade stor vikt vid att
hålla karossen så ren som möjligt. Fronten i sig är extremt låg och
med en liten motorhuv förstärks känslan av en låg bil. Motorhuven var
för övrigt en av de plåtdelar som förblev oförändrad tills
produktionen upphörde i början av 1994. Med en så pass låg nos kunde man inte använda
kylarpaketet från de övriga Giuliorna, utan man lödde påfyllningen på
baksidan av kylaren istället för ovanpå, som var det vanliga. Se mer
på sidan 10. Kylaren kom på så sätt att sitta lägre än motorn,
vilket många svor över i början innan folk kom på tekniken att lufta
motorn. Det var många topplockspackningar som gick åt skogen där. Luckan
till bensinpåfyllningen var densamma genom alla åren. Den är ett
ytterligare bevis på italienarnas känsla för proportioner, Den lilla
kromade knappen understryker harmonin, eller hur. Tanken var av plåt och
samma som på de övriga modellerna som Alfa Romeo tillverkade bortsett
från det kortare påfyllningsröret. Grillen och stötfångarna som var av
rostfritt stål fanns mest till för att understryka den låga fronten.
Duetto hade fem rillor i grillen och en liten "smilgrop"
ovanför. Det var egentligen ingen grop, utan snarare en diskret
"kulle" eller ås mitt på fronten. Smilgropen tog tid att
tillverka, man gjorde denna detalj för hand. Idag är det svårt att
hitta en front med upphöjning, men de finns, jag vet. Kolla
med t.ex. www.Highwoodalfa.com
eller någon av de andra duktiga
leverantörerna på Velocesidorna. Smilgropen
försvann från Spidern 1970 när man började med Kammhäcken eller
platthäcken. Denna övre del av fronten är svår att få tag på idag,
men jag har tips till den som letar. Du kan läsa mer om smilgropen
längre fram. Pininfarina
utrustade Duetto med kåpor av plexiglas, tillverkade av Perpex S.P.A.
över strålkastarna. Detta gav bilen ett mycket smäckert utseende och
många gladdes åt likheten med Ferrari. Pininfarina ritade bilar åt dem
också. Cabrioleten syntes inte när den var nerfälld, vilket ytterligare
förstärkte den låga, smäckra profilen. Resultatet blev att Duetto fick utmärkta aerodynamiska
värden. Pininfarina själva redovisade aldrig några exakta siffror, men
Alfa Romeo drog gärna likheter med Bertones BAT, Berlina Aerodinamica
Tecnica från början av 1950-talet. Tillbaka till det dominerande vecket på sidorna. Alfa
Romeo hävdade att vecket förbättrade aerodynamiken, men insåg att det
nog var mest en estetisk fråga. Man försökte med diverse förklaringar
i stil med att vecket hjälpte fartvinden att stabilisera bilen. Senare
medgav man att vecket fanns där för att "ta bort känslan av
klumpighet". Själv tror jag att vecket skulle stabilisera karossen.
Vecket är riktigt snyggt faktiskt och smälter fint in tillsammans med
den långa, runda bakdelen. Karosserna
byggdes av Pininfarina i Grugliasco fabriken utanför Turin. De gjorde
allt plåt- och svetsningsarbete och grundmålade karosserna. Därefter
skickades dessa till Arese med IVECO-lastbilar. Karosserna förstärktes
och svetsades ytterligare och målades klart. Alfa Romeo hade sin fabrik
för 105-serien där och Spidern monterades nu med drivlina och annat
från Giuliamodellerna. Suffletten fick beröm redan från början. Pininfarinamärket monterades slutligen på sidan bakom dörrarna och sedan var bilen klar.
If you have any comments, please send an E-mail Top
|