Via Veloce by Wille R. www.veloce.se since November 1995 and still here. Back to FAQ. First published Dec 1997 Next Alfa Romeo Duetto 1966 -
1969 FAQ
--
Rostfritt och annat blänk
Alla var eniga om att Duetto var ytterst ren i sin
design. Det behövdes inget extra krom eller effektlinjer för att
förstärka det smäckra intrycket. Det som bilen utrustats med från
fabrik var mycket harmoniskt och väl genomtänkt. Ett typiskt exempel var grillen. Den traditionella Alfa
Romeo grillen stämde med den mycket låga nosen. Smilgropen ovanpå
plåten i fronten var så diskret utformad att man bara anade den. Själva
grillen i rostfritt var bredare än den som fanns på Giulia Sedan och
hade fem horisontella rillor. Det
runda Alfamärket satt överst och stack upp bara så lite, att man kunde
ana smilgropen ovanför. Märket var det sedvanliga av plast med Milano i
underkant. Det finns många likheter mellan t.ex. Tipo 33 och Duetto's
diskreta front. Den där lilla smilgropen finns för övrigt på den
senaste modellerna från Alfa Romeo, t.ex. Alfa 166 och Alfa 147 har denna
trevliga designeffekt. Stötfångarna var mycket vackert rundade och
integrerade med den runda nosen. De satt i en ram som svetsats fast i
karossen. Många tyckte att de liknade en mustasch enligt den tidens mode,
men alla var överens om hur väl de matchade intrycket av genomtänkt
design. Alfa Romeo hade tänkt på det mesta 1966 och sett till att
förgasarna fick kall luft via separata kanaler bakom stötfångarna.
Björn Sandberg på Exotron vurmade alltid för kall luft till förgasarna
och han borde vara nöjd.
Redan
på den tiden hade Alfa Romeo problem med att placera
registreringsskylten. Det är inte bara 156:an som haft det problemet. Den
tidens logiska placering i mitten var redan upptagen. Eftersom man i
Italien hade mycket små skyltar fram, brydde man sig inte så mycket om
resten av marknaden.
I Italien satte man skylten under den vänstra stötfångaren från
föraren räknat. I Sverige fick vi dras med de stora skyltarna ett tag,
men nu tror jag att alla rundhäckar har den lilla skylten fram. Jag har
sett Duetto i Tyskland med enorma skyltar och halva alfabetet i nosen. Det
är inte särskilt diskret.
Duetto försågs med en rund kromad backspegel på vänster sida. Den var i stort sett omöjlig att justera från förarplats, så många märkvärdiga scener utspelades när någon råkat stöta till spegeln. Eftersom den skruvades fast kunde man inte flytta den till dörren utan att lackera om skärmen. Nu kan man enkelt se om bilen lackats om: backspegel på skärmen, OK. Backspegel på dörren, troligen omlackerad. Vindrutan fick rostfritt stål i ramen, ingen krom här inte. Detsamma gällde för blänket vid dörrarna. Liksom vindrutetorkarna. De var av modellen "klappa händerna" och vi är många som svurit i regnet när de fastnat i varandra och bränt säkringarna.
#
|