Via Veloce by Wille R. www.veloce.se since November 1995 and still here. Back
to FAQ.
First published Dec 1997 Next
Alfa Romeo Duetto 1966 -
1969 FAQ
--
Vinklad växelspak och lite annat
Växelspaken stack upp som om den gick direkt ner i
lådan, vilket den faktiskt också gjorde. Spaken lutade ungefär 45
grader och man använde samma låda som i de andra Giuliorna. Eftersom
föraren i Duetto satt längre bak, var man tvungen att göra något åt
detta. Alfa förlängde och vred helt enkelt spaken en aning och löste
problemet. Tidiga fotografier av Duetto visar en gummidamask vid
växelspaken. Denna ersattes omgående med en rymligare av vinyl eftersom
den av gummi dels såg underlig ut och gärna sprack efter ett tag.
Själva spaken var alldeles rak och tillverkad av kromat stål med en
svart knopp av bakelit med gummidämpning. Der fanns inget som visade
växellägena på knoppen. Handbromsen aktiverades genom en konventionell
spak mellan stolarna. Spaken var även den kromad och med svart
bakelithandtag och en frigöringsknapp i krom. Askkoppen skruvade man fast på kardantunneln vid
växelspaken. Den var långt före sin tid, den där askkoppen. Med
integrerad tändare så att föraren slapp fumla med rykpinnen var den
kanske en säkerhetsdetalj. Man satte ner ciggen i ett hål och sedan
tändes den av sig själv. Bara att ta upp och börja blossa. Många
upptäckte att det inte var så smart att röka i en Duetto eftersom
cigaretten kvickt rökte sig själv i takt med fartvinden. Den inre backspegeln hade två lägen och den var
avbländbar. Dessutom hade den belysning som aktiverades vid öppen dörr
eller manuellt. Till vänster om ratten under instrumentpanelen fanns
två kromade reglage. Chokereglaget hade märkts med "Start" och
handgasen "Accel". Egentligen skulle handgasen användas för
att värma upp motorn för den otålige. Inga tomgångsregler här inte.
Alfa Romeo var mycket noga med att påtala vikten av en varm motor. De
hade dekaler där det stod att man inte fick köra förrän efter tre
minuter. Jag har alltid varit noga med att värma upp min motor och det
har skonat lager och annat. Att balansera choken och gaspedalen var ett
sant nöje i varje Alfa Romeo.
Duetto hade stående pedaler och med stående är det
precis vad det handlade om. De stod rakt upp ur golvet som trafiklysen.
Det var en fröjd att köra "toe-and-heel" eftersom bromspedalen
satt exakt där den skulle. Denna förträffliga egenskap delade den med
de andra Giuliorna. Den underliga knappen som satt dold på golvet uppe
till vänster var spolarpumpen. Det var en bälg som vid tryck skulle
spruta vatten på vindrutan. Tja, vad ska man säga? Det fungerade trots
att principen var enkel.
#
|