Via Veloce by Wille R. www.veloce.se since November 1995 and still here. Back
to FAQ.
First published Dec 1997 Next
Alfa Romeo Duetto 1966 -
1969 FAQ
--
Dubbla överliggande kamaxlar och annat
godis såklart
Ett
av Alfa Romeos varumärke har alltid varit dubbla överliggande kamaxlar.
Här drevs de av dubblerade kedjor, en kortare nedre för att få
motorvarvet att stämma innan den övre och längre kedjan påverkade
kamaxlarna direkt. Den undre var ändlös och alla som försökt byta den
vet vad det innebär i tid och arbete. Den övre spändes av en fjäder
som pressade ut ett kugghjul. Kamaxlarna tryckte på ventilerna som låg i 80 graders
vinkel. Man använde ventiler med nio mm skaft av fabrikat, ATE, Livia
eller Garonne. Insugningsventilerna var 31 mm och de natriumkylda
avgasventilerna 37 mm, ganska stora jämfört med konkurrenterna på den
tiden. Ventilspelet
justerades med små brickor och behövde sällan ändras. Hela
ventilarrangemanget med kamaxlar och allt låg i oljebad precis som på
senare Alfamotorer. Avgassystemet var ett s.k. fyra-två-ett system med tre
ljuddämpare. Det bakre röret gick över bakaxeln i en kraftig böj. Man
använde två olika förgasare parallellt i produktionen. Alfa Romeo ville
inte bli beroende av bara en leverantör och Solex och Weber blev deras
val. Solex C32 PAIA 7 horisontella med dubbelchoke och vakuumkontroll var
inte fy skam. Det handlade om dubbelförgasare enligt känd Alfatradition.
Weber kom med 40 DCOE 27, också det en riktig rysare. Förgasarna tog
väl hand om kompressionsförhållandet 9,0:1 och försåg cylindrarna med
optimal bränsleblandning. Bränslet pumpades av en mekanisk pump som påverkades
av ett membran via axeln till strömfördelaren. Detta var även standard
på de andra motorerna. Bränslefiltret bestod av en skål av glas med ett
pappersfilter. Filtret satt inne i motorn på höger sida och var lätt
att inspektera. Strömfördelaren satt framför blocket under
förgasarna och hade centrifugal förtändning. För att förbättra
startegenskaperna hade man kapslat in hela strömfördelaren i en hård
plastdosa. Denna dosa följde med Alfa Romeos olika motorer mycket länge.
#
|