Via Veloce by Wille R.  www.veloce.se    since November 1995 and still here.

Back to FAQ. First published Dec 1997 Next

Alfa Romeo Duetto 1966 - 1969 FAQ --

Fjädring, styrning och bromsar

Med tanke på de avancerade motorerna och annat på Duetto så kan det tyckas förvånande att man behöll en stel bakaxel. En delad bakaxel fanns med i planerna, men förkastades på grund av de stora kostnaderna. Vi måste komma ihåg att stel bakaxel var det vanligaste alternativet 1966. Duetto var ovanligt välbalanserad och fick mycket beröm för vägegenskaperna trots den stela bakaxeln.

Bakaxeln hölls på plats av den välkända T-armen och i kombination med ordentliga stötdämpare och fjädrar kom motorerna och växellådan till sin rätt. Det fanns emellertid inget stabiliseringsstag som på senare Alfa Romeo. Spiralfjädrar som på de andra 105-seriebilarna.

Fram använde man samma framvagn som på övriga Giulior. Denna konstruktion hade visat sig vara mycket stabil och pålitlig. Duetto utrustades med stötdämpare från antingen Girling eller Bianchi Alliquant. På bilden ser du en helrenoverad framvagn från Highwood Motor Co. Delarna är pulverlackerade, det var verkligen tjusigt att jobba med ordentliga grejor.

Alfa Romeo hade svårt att bestämma sig för vilken typ av styrsystem man skulle använda på Duetto. Man valde mellan kulmutter- respektive skruv och rullesystem. Burman och ZF användes slumvis på känt Alfa Romeomanér. Det verkade nästan som om slumpen avgjorde vilket som skulle monteras. Detta fortsatte genom Spiderns hela produktion som för övrigt fortsatte en bra bit in på 90-talet som Spider serie 4. 

Styrväxeln placerade man ganska långt bak för att höja säkerheten. Det fanns inte servo, utan det behövdes 3,66 varv mellan maxlägena. Eftersom vändradien var i klass med en spårvagn var det bäst att se till att man hade bra fart när man skulle svänga. Allt för att underlätta rattvridandet.

Skivbromsar runt om var inte vardagsmat 1966, långt därifrån. På Duetto och de andra Alforna var det standardutrustning. Detta var ytterligare ett bra argument. Det var faktiskt samma bromssystem som plockats direkt över från Giulia Sprint GTA, en av den tidens racingklassiker. Dunlop fick äran att förse de första Duetto med bromsar, men ATE tillverkade samma på licens under en tid. De mätte 267 mm fram och 247 mm bak. De första Duetto hade mindre bromsar bak än senare versioner. Så här ser Dunlops bromsok ut.

Den mekaniska handbromsen verkade på bakhjulen likadant som på övriga Alfor beroende på om de utrustats med Dunlop- eller ATE-system. Det fanns ingen servo på de första bilarna, den infördes först på de bilar som tillverkades efter juni 1967. Lockheed och Bonaldi blev standard efter att ha varit ett av få tillval tidigare.

 


If you have any comments, please send an E-mail Top  

 

 

#