Via Veloce by Wille R.  www.veloce.se    since November 1995 and still here.

Back to FAQ. First published Dec 1997 Next

Alfa Romeo Duetto 1966 - 1969 FAQ --

Instrumentbrädan 

De stora tydliga instrumenten hade blivit mycket uppskattade. Därför behöll man helt sonika dessa och likaså de vinklade för vatten, bensin och oljetryck som satt mitt på instrumentbrädan. Eftersom bilarna numera hade växelströmsgenerator ändrade man helt logiskt texten från "Dynamo" till "Generat". Mellan de stora mätarna för varvtal respektive hastighet lade Alfa Romeo till en röd varningslampa för lågt oljetryck. Fortfarande hade bilarna en separat mätare för oljetrycket, en finess som skulle påminna om ärorika racingtävlingar.

Bilderna nedan kanske kan var till hjälp ifall du ska ta ur instrumentbrädan. Du kan ta ur instrumenten utan att ta ur brädan. Instrumenten sitter som vanligt med klampor och muttrar från baksidan.

     wpe10.jpg (37533 byte)

Rödmarkeringen för högt varvtal sänktes från 6.300 varv till mer modesta 5.600 varv, vilket var klart i underkant. En del 1750 Veloce behöll de äldre varvräknarna med rödmarketringen vid 6.300 varv ett tag till. Korrekt uppvärmda motorer varvade glatt och villigt nära 7.000 varv, till sanna entusiasters glädje. Motorljudet var enormt respektingivande.

Jaeger fortsatte att tillverka instrumenten till Spidern, men Borletti började så smått att konkurrera. Redan tidigare hade Borletti försett Giuliamodellerna med mätare och i slutet av 1969 kom 1300 Junior med instrument från Borletti.

Det kan vara bra att känna till att varv- och hastighetsmätare hade samma inbyggnadsmått som instrumenten på coupemodellerna 1300 GT Junior och 1750 GT Veloce. I Europa fortsatte Alfa Romeo med italiensk text på mätarna överlag. "Temperature aqua" och "Benzina" var i var mans mun.

Vippströmbrytaren för fläkten placerades till vänster om varvräknaren på instrumentbrädan, som var av lackerad plåt som på Duetton. Strömbrytaren för vindrutetorkaren som nu hade två hastigheter fanns omedelbart till vänster om radion. Ser du en strömbrytare till höger om radion, har du troligen en bil för den tyska eller amerikanska marknaden framför dig. Den extra strömbrytaren kontrollerade varningsblinkern.


If you have any comments, please send an E-mail Top  

 

 

#