Via Veloce by Wille R. www.veloce.se since November 1995 and still here. Back to FAQ. First published Dec 1997 Next 1750 Spider Veloce och insprutning med SPICA system SPICA S.p.A. (Societā Pompe Iniezione Cassani & Affini) var ett ledande företag från Italien som tillverkade bl.a. insprutningssystem, tändstift Golden Lodge och andra biltillbehör. Deras logo var en förkortning av firmanamnet med versaler. Bolaget bildades av bröderna Francesco och Eugenio Cassani tillsammans med vännen G. Affini 1932, i Milano, där namnet SPICA ganska snart blev det dominerande. De drog fördel av det fascistiska styret och dess välvilliga inställning till bilindustrin. För att mäta de allt hårdare avgaskraven i USA, främst i California valde Alfa mellan ett förfinat system med förgasare från Solex och SPICA mekanisk insprutning. Man valde SPICA beroende på att man hade en dieselpump redan och den kunde konverteras med små medel. Plus att den var mycket driftsäker. Dessa pumpar sattes in i 1750 Spider Veloce, Duetto och i de övriga 1750 modellerna, Berlina och GTV samt senare i 2000 versionerna. Ett mycket litet fåtal såldes i Europa. Av nån anledning så blev dessa SPICA-motorer inte särskilt populära i Europa. Det verkade som om alfisti var mer intresserade av att skruva på förgasare än att bara titt på en fint fungerande SPICA-pump. Ljudet skiljde sig en aning också men inte så det störde. Har du en (Spider) med SPICA så rör den inte. Den går snällt bilen ut bara den får vara i fred. Fast ett stort antal har ersatt pumpen med förgasare, läs Weber, en ganska okomplicerad operation. Här finns en omfattande artikel i Road & Track.
1938 övertogs företaget av Luigi Orlando och Costanzo Ciano, de hoppades få till stånd en bas för inhemsk krigsproduktion. De flyttade huvudkontoret till Livorno, Via Grotta delle Fate 22, fortsatte att tillverka insprutningspumpar till dieselmotorer i fabriken vid via San Martino factory, i området Ardenza. Men 1941 blev det en konflikt med Bosch och bolaget lierades med Alfa Romeo och blev den främste leverantörer till dem. Så fortsatte det under och efter kriget. Sent 60-tal var SPICAS en av dominanterna på marknaden, främst tack vare den stora efterfrågan från Alfa Romeo och möjligheterna till produktion av stötdämpare, tändstift etc. för den snabbt växande motorindustrin i Italien. Deras produkter användes på motorcyklar och självklart även på andra biltillverkares produkter. De blev också stora på den s.k. eftermarknaden. De satsade på ny design och innovationer och invigde en ny fabrik på via Federico Enriques 35, i Livorno. Där utvecklades nya produkter, vattenpumpar, glödstift, oljepumpar, detaljer till styrning och stötdämpare. Plus licenstillverkning av Golden Lodge. Allt skedde sida vid sida med dieselpumparna.
Tillverkningen skedde dels under namnet Alfa Romeo parallellt med SPICA och såldes även under andra namn tillbehörsbutiker. Bolaget var på sin topp i början av 1980-talet. I januari 1988 tog FIAT över och ganska omgående såldes det till den Brittiska Delphi-gruppen. Varumärket och produktionen av SPICA lades ner och ersattes med egna tillverkade i samma anläggning och av samma maskiner och arbetare. Efter en tid delades Delphi och det USA baserade bolaget TRW Italy övertog hela ruljangsen 1995. Nu tillverkades enbart produkter åt TRW men FIAT hade fortfarande visst inflytande över det en gång så stolta SPICA. 2014 tog TRW beslutet att helt lägga ner tillverkningen i Livorno. Trots vilda protester från anställda och invånarna i Livorna stängdes allt. Den italienska regeringen stretade förgäves emot. De gamla byggnaderna från 1938 finns fortfarande kvar men med helt annat innehåll. På fasaden syns ännu logotypen SPICAS men dess historiska betydelse har helt ignorerats.. Få utöver motorentusiaster känner till historien bakom. Några foton från Crazy for Alfa Romeo 1910-1986 Lancusi(SA)-Edinburgh UK Den SPICA-pump som användes i 105 serien hos Alfa Romeo, i bl.a. USA versionerna av Duetton och GTV.
If you have any comments, please send an E-mail
#
|