Via Veloce by Wille R. www.veloce.se since November 1995 and still here. Back to FAQ. First published Dec 1997 Next Spider 1300 Junior. Samma som Duetto, men med
en
varvvillig 1300 motor
Eftersom man nu hade en toppmodell i 1750 och hade övergivit 1600,
behövde man fylla tomrummet med en mindre version. Det blev den härliga
1300-motorn med beteckningen 00530. Den kortslagiga motorn varvade som en
galning och blev populär i inropsmodellen 1300 Spider Junior. 1968
kostade 1.698.000 Lire eller 22,5 procent mindre än 1750 vid
introduktionen. Drivlinan kom direkt från 1300 GT Junior. Här kallar jag
denna modell för 1300 Junior. I Italien blev den en klar
försäljningsframgång, medan de övriga marknaderna redan tagit 1750
till sina hjärtan.
Koffertluckan fick ett Alfamärke och skriften 1300 Junior på samma
ställe som 1750 Veloce tidigare. Inga Perspexkåpor över strålkastarna
Karossen
var gemensam med den andra Spidern igen. Den mest påtagliga skillnaden
var at Junior saknade Perspexkåporna. Istället hade dessa bilar en
grövre kromad ring runtstrålkastarna ungefär som bilarna som
exporterades till USA tidigare. Sidoblinkers var nu runda och satt nu
framför hjulen istället för mellan framhjulen och dörren.
Främre stötfångare var svarta istället för kromade på de flesta
Junior och det stod "1300 Junior" på koffertluckan. Det var
fortfarande svårt att skilja modellerna åt. Instrument och tvåekrad ratt
Generellt försågs den mindre modellen 1300 Junior med samma
ändringar och utseende som 1750 Veloce. Ett stort undantag var dock
ratten. Man behöll den svarta bakelitratten från Duetto, men nu med bara
två rattekrar mot de tre som var standard på Duetton. Signalhornet
påverkades genom tryckknappar i dessa ekrar.
Än en gång, 1300 Junior, Duetto och 1750 Spider Veloce såg likadana
ut. Varvräknaren var i stort sett den enda skillnaden. 1300 Junior hade
en rödmarkering som började på 5.750 varv, trots att maskinen klarade
klart över 1.000 varv ytterligare. Jo, förresten. Varningslampan för
lågt oljetryck slopades på den mindre Spidern, det fick räcka med en
separat oljetrycksmätare istället. Troligen hade Alfa Romeo
instrumentpaneler kvar från Duetton och använde dessa i 1300 Junior för
att spara pengar.
Tittar du noggrannare kan du se att askkoppen är aningen mindre. Den
saknar också den automatiska cigarettändaren. Stolarna saknade spärr
för ryggstödet men var i övrigt samma som tidigare. Backspegeln fick
ingen krom och ett enklare utseende men var fortfarande avbländbar.
De små ventilationsrutorna på dörrarna gick inte att öppna på 1300
Junior till skillnad från Duetto och 1750 Veloce. Man tyckte att det
skulle vara några skillnader mellan modellerna, även om dessa skillnader
var knappt märkbara.
Hela konceptet för inredningen i 1300 Junior går igen för denna
modell under hela produktionstiden. Bilarna behöll sin inredning från
Duetton ända till mitten av 70-talet trots att karosserna ändrades.
#
|