Via Veloce by Wille R. www.veloce.se since November 1995 and still here. Back
to FAQ.
First published Dec 1997 Next
Alfa Romeo Duetto 1966 -
1969 FAQ
--
Interiören
På många sätt går Duetto's rena exteriör igen inuti
bilen. 1966 var vinyl och plast det dominerande materialet. Syntetmaterial
hade ersatt läder och trä på gott och ont. En viktig faktor var
kostnaden. Det som vi idag betraktar som funktionell design kritiserades
1966 för att vara spartanskt. Jag själv har lärt mig att uppskatta Spiderns
vinylstolar efter ett störtregn med suffletten nere,
när jag själv befann mig 300
meter bort. Tja, bara
att torka rent och låta
det torka, det blir som nytt igen. Fast ärligt talat, så hade nog läder
varit snyggt det med, men det fanns inte ens som extrautrustning till
Duetto. Stolarna var riktigt fasta och sköna även efter flera
timmars körning. Duetto fick mycket beröm för dessa även om en del
inte gillade lutningen på ryggstödet. Den justerades med hjälp av en
stor ratt på sidan. Sittdynan hade nio ränder liksom ryggstödet. Från
början var vinylen helsvart, men under våren 1967 använde man en
perforerad vinyl som var grå på undersidan. Man fick lite mer intryck av
läder med detta material. Stolarna var svarta, men ett litet fåtal
levererades med vinröd eller beige inredning. Några Duetto kom med en spärr så att ryggstödet inte
skulle tippa, men inte alla hade denna finess. Man satt på vinyl,
italienarna kallade detta material "Pelle elastico" eller
elastiskt läder. För oss vanliga dödliga är det mjuk plast, kort och
gott. Den fyllde sitt behov och höll formen och egenskaperna mycket
länge. Själv har jag kvar mina originalstolar och de ser ut som nya
fortfarande. Alfa Romeo hävdade att man förbättrat stolarna som
fanns i de andra 105-seriebilarna och satt dessa i Duetto. Kanske,
stolarna är faktiskt mycket bekväma och man blir inte trött av att
sitta timme efter timme och köra. I och för sig kan det ha samband med
att det är så enormt upphetsande att köra Spider, eller?
Dörrsidorna
tillverkades av samma material som stolarna och hade samma färger. Inget
upphetsande, fönstervev i kromad aluminium, ett fast dörrhandtag på
passagerarsidan och ett litet ledat på förarsidan. Här kan du se hur en
naken dörr ser ut. Dörrarna var faktiskt samma genom hela produktionen
ända tills Spidermodellen lades ner 1994. Allt blankt på dörrarna och
runt rutorna är av rostfritt stål utom låste till ventilationsrutan som
är kromad mässing. Duetto hade inte mer än två stolar och inget baksäte.
Många placerade ändå sina telningar i baksätet utan bilbälte eller
något annat till mångas förskräckelse. Utrymmet var avsett för det
där extra handbagaget som man ville ha lätt åtkomligt. Det fanns en
svart vinylmatta med mjuk undersida som nitats fast. Varje sida hade
dessutom sin egen vinylmatta av samma typ. Tröskellådorna i kupén
täcktes av en formpressad matta med en rostfri list överst.
Utrustningsnivån i Duetto var hög med den tidens mått för en sportbil. Det fanns t.ex.
mjuka solskydd, ett med fåfängespegel, en invändig lampa i backspegeln
och en liten ficka för parkeringsböterna nere vid fötterna hos
passageraren. Det är faktiskt sant, Alfa Romeo använde detta som
säljargument i Italien 1966! Det funktionellt enkla gick igen i de svarta
gummimattorna. Här var det troligen inte kostnaderna som styrde, utan det
faktum att man kunde som sagt glömma suffletten i regnet. Det var enklare
att torka gummi än textil. Man vilade fötterna på dessa svarta mattor
med Alfa Romeomärket i relief. Tjusigt. Hela interiören lyste av
funktionella idéer. Väder och vind skulle inte förstöra en rolig tur. Tunneln över växellådan och kardan täcktes av en
mörkgrå textilmatta, den enda textilen man använde i Spidern. Det var
egentligen två mattor som låg omlott. Det fanns även Duetto med svart
resp. röd matta men dessa var mycket ovanliga. I säljmaterialet som Alfa
Romeo distribuerade visas en Duetto med röd matta, men dessa fanns
praktiskt taget inte att beställa. Säkerhetsbältena var av typ midjebälte, men ersattes
i Sverige med fasta trepunktsbälte. Det var inte så vanligt med
säkerhetsbälte överhuvudtaget på kontinenten 1966.
#
|