Via Veloce by Wille R. www.veloce.se since November 1995 and still here. Back
to FAQ. First published Dec 1997 Next
Alfa Romeo Duetto 1966 -
1969 FAQ
--
Elsystemet
Ett av de mest karaktäristiska dragen på Duetto var
nog kåporna över strålkastarna. Det var egentligen konventionella
strålkastare tillverkade av Carello men som försetts med en kåpa av
plexiglas. Eftersom Pininfarina placerat de runda lyktorna så pass långt
in i karossen, så fullbordade man designen med kåpor tillverkade av
Perspex. På så sätt fick man skärmen att bilda en obruten linje med
hjälp av kåporna.
Plexiglas är som du säkert känner till känsligt för smuts. För
att kunna rengöra dessa satte man en liten skruv med kromade clips som
höll kåpan på plats. Mötande trafik i mörker och regn uppskattade
inte dessa strålkastare eftersom regndropparna bröt ljusbilden kraftigt.
I USA tillät man inte något annat än strålkastare av typen
"Sealed beam", så man fick utrusta bilarna med en enorm kromad
ring istället. Denna ring var betydligt tjockare än den som de
europeiska bilarna hade eftersom man fäste strålkastaren på utsidan
istället. I Europa fästes strålkastarna på insidan av skärmen.
Parkeringsljusen integrerades med blinkljusen och placerades i den
rostfria stötfångaren. Dessa ljus satt ganska djupt och var svåra att
se, vilket många har bekymmer med än i dag.
Pininfarina kompletterade med den i Italien obligatoriska sidoblinkljusen.
På Duetto fick dessa formen av en droppe, ganska snyggt. De placerades
mellan framhjulet och dörrstolpen, inte längst fram som på senare
Spider. För att få karossvecket på sidan att stämma med bakdelen,
kompletterade man aktern med ganska små bakljus. De tillverkades som ett
kluster i tre delar. Ytterst använde man transparent plast, därefter gul
respektive röd plast och slutligen fästes kromet inifrån. Det kostade
naturligtvis en hel del, men Carello tjänade massor med Lire och var
mycket nöjda.
Får du tillfälle att syna en Duetto lite närmare, så beundra gärna
bakpartiet med dess vackra linjeföring. Se hur väl baklyktorna stämmer
med den svepande låga linjeföringen. Det är inte många bilar som har
en så elegant design.
Utöver de tidigare nämnda "slickepinnarna", reflexerna,
utrustades Duetto med en backlampa till höger. Den satt under
stötfångaren och aktiverades vid tänd belysning och ilagd backväxel,
samma som på övriga Giuliamodeller. Belysningen kompletterades med två
lampor för registreringsskylten mellan stötfångarna. Dessa lampor satt
i koffertluckans underkant och tillverkades även dessa av Carello. Elsystemet var tolv volt som på de andra Giuliorna och med de flesta
komponenterna från Bosch så var man rätt i tiden. De olika komponenter
man använde fanns i de andra Alforna redan.
Dynamon laddade 300 W till batteriet, som satt till vänster i
motorrummet. Batteriet hade olika kapacitet beroende på marknad, 40Ah,
46Ah, 50Ah eller 60Ah var det som gällde. I Sverige fick vi de
kraftigaste batterierna. På sommaren är det ju Duettoväder och ganska
varmt, så logiskt sett så borde alla bilarna ha samma batteri, eller
hur? Startmotorn var på 0,7 hk.
Torkarmotorn hade bara en hastighet i motsats till Giulia Sprint GT
Veloce, som hade två. Torkarna kunde aktiveras antingen med en
vippströmbrytare på instrumentbrädan eller med foten när man spolade
vindrutan.
If you have any comments, please send an E-mail Top #
|