Via Veloce by Wille R.  www.veloce.se    since November 1995 and still here.

Back to FAQ. First published Dec 1997 Next

Alfa Romeo Duetto 1966 - 1969 FAQ --

Fälgar, hjul och däck

Alfa Romeo flyttade helt enkelt över fälgar och hjul från Giulia Sprint GT Veloce till den nya Duetton. Den enda skillnaden bestod i att navkapslarna hölls på plats av tre utbuktningar på fälgen. Tidigare Sprint GT hade fyra fjädrar istället, men Alfa övergav detta system.

Femtontumsfälgarna bestod av pressad stål med de välkända runda hålen för att kyla bromsarna. Fälgarna tillverkades av antingen CMR eller Fergat som gjort fälgar till de andra Alforna sedan länge. Hjulen var ganska smala på den tiden, 4,5J x 15, men som extrautrustning kunde man beställa 5J eller 5,5J x 15. Standarddäck var Pirelli Cintirauto S respektive Michelin XA i dimensionen 155 x 15. Fälgarna målades i en grå färgton som påminde om silver. Offset var 45mm.

Navkapslarna på Duetto skiljde sig från de andra Alforna. De var tämligen flata med en svart ring av plast som löpte runt centrum. Man lade slutligen till texten Alfa Romeo i silver och var nöjda med resultatet. Idag tycker många att hjulen var i smalaste laget och utrustar sin Duetto med t.ex. fälgar från Campagnolo istället.

De senare Duetto fick större ring på navkapseln, samma som 1750 versionen.

 I USA erbjöd Alfa Romeo lättmetallfälgar som tillval men inte hardtop. I Europa var hardtop och radio de enda tillvalen som kunderna kunde köpa till.


If you have any comments, please send an E-mail Top  

 

 

#