Via Veloce by Wille R. www.veloce.se since November 1995 and still here. Back to FAQ. First published Dec 1997 Next Alfa Romeo Duetto 1966 - 1969 FAQ -- Fälgar, hjul och däck Alfa Romeo flyttade helt enkelt över fälgar och hjul
från Giulia Sprint GT Veloce till den nya Duetton. Den enda skillnaden
bestod i att navkapslarna hölls på plats av tre utbuktningar på
fälgen. Tidigare Sprint GT hade fyra fjädrar istället, men Alfa
övergav detta system.
Femtontumsfälgarna bestod av pressad stål med de
välkända runda hålen för att kyla bromsarna. Fälgarna tillverkades av
antingen CMR eller Fergat som gjort fälgar till de andra Alforna sedan
länge. Hjulen var ganska smala på den tiden, 4,5J x 15, men som
extrautrustning kunde man beställa 5J eller 5,5J x 15. Standarddäck var
Pirelli Cintirauto S respektive Michelin XA i dimensionen 155 x 15.
Fälgarna målades i en grå färgton som påminde om silver.
Navkapslarna
på Duetto skil De senare Duetto fick större ring på navkapseln, samma som 1750 versionen. I USA erbjöd Alfa Romeo lättmetallfälgar som tillval men inte hardtop. I Europa var hardtop och radio de enda tillvalen som kunderna kunde köpa till.
If you have any comments, please send an E-mail Top #
|