Via Veloce by Wille R.  www.veloce.se    since November 1995 and still here.

Back to FAQ. First published Dec 1997 Next

Alfa Romeo Duetto 1966 - 1969 FAQ --

Välkända motorer

Tittar man närmare på en Giulietta från 1954 så upptäcker man frapperande likheter med motorn i Duetto. Aluminium, dubbla överliggande kamaxlar, tändstiftet mitt i det hemisfäriska förbränningsrummet, lösa foder och femlagrad vevaxel går igen. Dr Orazio Satta Puliga visste vad han gjorde. 1600 kubikaren delades med Giulia Sprint GT Veloce, som f.ö. introducerades samtidigt med Duetto och motorn var länge den mest potenta av Alfa Romeos 1600 motorer.

Motorfamiljen fick nummer 00536 och följde traditionen med lättmetall och mycket kraft. Lösa, våta cylinderfoder i gjutjärn och topp i aluminium med förträffliga in- och avgaskanaler optimerade egenskaperna. Vevaxeln hade fem ramlager och motvikter för att tåla de höga varv som varje sann Alfista njuter av.

Kolvarna designades i lättmetall och fick tre krompläterade ringar för kompression och oljeskrap. Kompressionsrummet var hemisfäriskt och kolvarna hade en förhöjning för att bättre utnyttja det centralt placerade tändstiftet. Alfa Romeo använde Golden Lodge 2HL, 14 mm och med fyra elektroder. Man hävdade att tändgnistan vandrade runt och hjälpte till att rensa stiftet.

För att kyla oljan så klämde man dit en enorm oljesump i aluminium med en riktigt labyrint för att kyla oljan på dess väg till den kraftiga oljepumpen. Sumpen kallades "hammarsump" p.g.a. sin form, den främre delen satt på tvären framför den kraftiga framvagnen. Kylflänsarna och storleken på sumpen väckte respekt hos konkurrenterna.

 


If you have any comments, please send an E-mail Top  

 

 

#