Via Veloce by Wille R. www.veloce.se since November 1995 and still here. Back
to FAQ.
First published Dec 1997 Next
Alfa Romeo Duetto 1966 -
1969 FAQ
--
Välkända motorer
Tittar man närmare på en Giulietta från 1954 så
upptäcker man frapperande likheter med motorn i Duetto. Aluminium, dubbla
överliggande kamaxlar, tändstiftet mitt i det hemisfäriska
förbränningsrummet, lösa foder och femlagrad vevaxel går igen. Dr
Orazio Satta Puliga visste vad han gjorde. 1600 kubikaren delades med
Giulia Sprint GT Veloce, som f.ö. introducerades samtidigt med Duetto och
motorn var länge den mest potenta av Alfa Romeos 1600 motorer. Motorfamiljen fick nummer 00536 och följde traditionen
med lättmetall och mycket kraft. Lösa, våta cylinderfoder i gjutjärn
och topp i aluminium med förträffliga in- och avgaskanaler optimerade
egenskaperna. Vevaxeln hade fem ramlager och motvikter för att tåla de
höga varv som varje sann Alfista njuter av.
Kolvarna designades i lättmetall och fick tre krompläterade ringar
för kompression och oljeskrap. Kompressionsrummet var hemisfäriskt och
kolvarna hade en förhöjning för att bättre utnyttja det centralt
placerade tändstiftet. Alfa Romeo använde Golden Lodge 2HL, 14 mm och
med fyra elektroder. Man hävdade att tändgnistan vandrade runt och
hjälpte till att rensa stiftet. För att kyla oljan så klämde man dit en enorm
oljesump i aluminium med en riktigt labyrint för att kyla oljan på dess
väg till den kraftiga oljepumpen. Sumpen kallades "hammarsump"
p.g.a. sin form, den främre delen satt på tvären framför den kraftiga
framvagnen. Kylflänsarna och storleken på sumpen väckte respekt hos
konkurrenterna.
#
|