Via Veloce by Wille R. www.veloce.se since November 1995 and still here. Back
to FAQ.
First published Dec 1997 Next
Alfa Romeo Duetto 1966 -
1969 FAQ
--
Växellåda
Att leka med fem växlar var inte alla förunnat 1966.
Det var ungefär som att ha sex växlar idag eller varför inte en
Selespeed. Det var egentligen bara ett litet fåtal rena sportbilar som
hade fem växlar, så Duetto hade ett bra säljargument redan från
början. Dessutom så imponerade den helsynkroniserade lådan med sina
väl avstämda lägen och utväxling. Lådan kom direkt från Giulia modell 1962 och den
lådan var en fullträff. Växellådan hängde faktiskt med under hela
Spiderns produktionstid ända in på 90-talet. Växelspaken gick direkt
rakt ner transmissionen och förmedlade en direkt känsla av körglädje.
Den aningen vinklade spaken blev klassisk och med sina tydliga lägen
uppskattade alla växlingen. Man använde synkroniseringsringar av Porschetyp på
alla fem växlarna. Lägena var mycket distinkta och Alfa Romeo behöll
den klassiska H-formen med femte växel uppe till höger och backväxel
nere till höger. Utväxlingarna var valda med omsorg för att inbjuda
till en sportig körstil. Trans växel gick t.ex. att använda över 115
Kmt. Fyran var en direktväxel och femte växeln ungefär som en
överväxel, dock med tillräcklig kraft att köra bekvämt. Slutväxeln
av hypoidtyp var konventionell med 9/41 eller 4,555:1. Accelerationen var
helt OK för den tiden, 0-100 Kmt på drygt 10 sekunder och toppfart över
175 Kmt. De exakta utväxlingarna var: 1 3,304 Kopplingen kom från Fichtel & Sachs och var
progressiv och man frikopplade mekaniskt genom länkarmar. För att få en
låg kardantunnel användes en delad kardan som tillverkades av antingen
Fabbri eller Spica, tillsammans med ett stödlager av gummi. Slutväxeln
placerades i ett hus av aluminium med kylflänsar på oljesumpen. Bakaxeln
hade fångband som övriga Giulimodeller.
#
|