Via Veloce by Wille R. www.veloce.se since November 1995 and still here. Back
to FAQ. First published Dec 1997 Next
Alfa Romeo Duetto 1966 -
1969 FAQ
--
Karossen, var den fortfarande samma som
på Duetton?
1750 Spider Veloce övertog hela karossen från Duetton,
de var identiska. Den enda synliga förändringen var de bakre hjulhusen.
Dessa gjordes aningen större för att få plats med de nya hjulen vilka
var något större och bredare än på Duetton.
Lyfter
du på huven ser du kanske att kylaren fått ett par nya plåtar för att
bättre utnyttja fartvinden. Den har också blivit inkapslad med en
plastkåpa och kylfläkten har fått annorlunda och tunnare blad. Man har
satt dit en generator istället för den dynamo som fanns på Duetton.
Kikar du på handskfacket ser du att man ersatt Duettons plastlås med en
bit svart skinn istället. Askkoppen ser annorlunda ut, men annars är
allt sig likt.
I bagaget ser du en aningen mer funktionell verktygssats. Man skickade
med fyra fasta nycklar, 8 x 10 mm, 11 x 15 mm, 14 x 17 mm samt 18 x 21 mm,
en skruvmejsel, en tång och en tändstiftshylsa. Domkraften och det
övriga var samma som tidigare.
Exteriören
Tittade man på en Duetto och en 1750 Spider Veloce som stod sida vid
sida, såg de likadan ut. Det var de också. Det var bara 1750 märket i
kromad aluminium på koffertluckan som avslöjade vilken bil det var. De
allra första 1750 behöll den yttre backspegeln på vänster flygel där
den var totalt omöjlig att justera. Bilar som tillverkades efter juni
1968 fick backspegeln på vänster dörr istället. Där gick den
åtminstone att nå från förarplatsen. I Sverige fick alla bilarna
backspegel på höger sida också eftersom vår lagstiftning krävde så.
På
ett sätt kan man se direkt om det är en Duetto eller 1750. Titta på
hjulen. Istället för 15 tum använde man 14 tum och ökade bredden från
5 till 5,5 tum. Även däckens dimension ökades, från 155 till 165,
fortfarande med Pirrelli Cintirato H respektive Michelin XAS eller Klebér
som standard. Alfa Romeo ville få bredare grepp och bättre
köregenskaper, därav ändringen. Man använde samma fälgar på de
övriga GT bilarna. På bilden kan du se den droppformade sidoblinkersen.
Fälgarna tillverkades fortfarande av Fergat, CRM eller Firsat och
liknade de tidigare med runda hål för att kyla bromsarna.
De första 1750 behöll samma navkapslar som Duetton haft. Efter några
månader ersattes dessa med en liknande kapsel, men med större text
"Alfa Romeo" på den svarta plastcirkeln.
Alla ljusarrangemang på 1750 Veloce behölls från Duetton, inklusive
kåporna över strålkastarna.
#
|