Via Veloce by Wille R. www.veloce.se since November 1995 and still here. Back
to FAQ. First published Dec 1997 Next
Alfa Romeo Duetto 1966 -
1969 FAQ
--
Inuti Spidern då?
Eftersom man på Alfa Romeo var mycket nöjda med Duetton så behöll
man hela inredningen i den nya Spidern. En ny ratt i trä från Hellebore
försågs med tre ekrar i polerad aluminium
Många bytte sin Duetto mot en 1750, mest för den större
motorns skull. Inuti såg det ju likadant ut, så för den sakens skull
var det svårt att motivera en ny Spider.
Askkoppen
fick nytt utseende. Det nya bestod i en rektangulär kromad platta med
Alfa Romeologon i svart. Den försågs med en skjutlucka och den tidigare
automatiska tändaren som introducerats två år tidigare. Hela
härligheten fick plats på kardantunneln bakom växelspaken och
harmoniserade nu med den övriga inredningen.
Stolarna kom fortfarande från Duetton med svart vinyl som visat sig
stå bra emot väder och vind. Som extra tillbehör kunde man numera
beställa nackstöd. Ryggstöden hade begåvats med en spärr för att
inte tippa framåt vid inbromsning, men de första 200 bilarna saknade
denna finess.
Alfa
Romeo hade lyssnat på kritiken och nu kunde man för första gången
välja färg på inredningen, svart, mörkt rödbrun, beige samt röd var
en nyhet. Mattorna kunde levereras i tre färger, gråsvart, mörkt
rödbrun samt röd men endast de två mattorna över kardantunneln.
Övriga mattor var fortfarande av svart gummi med Alfa Romeomärket i
relief. Handskfacket förtjänade en liten uppryckning och man ersatte det
svarta handtaget av plast med en bit läder istället. Man öppnade helt
enkelt genom att dra i handtaget av läder. Låsningen skedde med
dörrnyckeln. En ytterligare förändring kom på bilarna fr.o.m.
chassinummer 141.1246. Handskfacket blev djupare och rymligare och fick
belysning. Utifrån syns emellertid inte denna förändring. Prata om
diskretion. De bilar som tillverkades för den svenska marknaden fick
laminerad vindruta redan på fabriken. Än en gång var det den svenska
lagstiftningen som krävde detta.
#
|