Via Veloce by Wille R. www.veloce.se since November 1995 and still here. Back
to FAQ.
First published Dec 1997 Next
Alfa Romeo Duetto 1966 -
1969 FAQ
--
Motorgodis: Dubbla Weberförgasare
I gammal god "Cuore sportivo-anda" hämtade
man dubbla Weber 40 DCOE 32 till den nya motorn som fick bränsle via en
mekanisk pump från Fispa. De drevs på samma sätt som tidigare genom
strömfördelarens axel. Luftrenaren satt till vänster på de första
motorerna, men senare placerades den rakt ovanpå förgasarna. Denna
modifiering förbättrade effekten genom att filtrets kapacitet ökade.
Behållaren fick formen av en lång cylinder och gav mycket god
genomströmning. Fortfarande levererade Fispa och Tecnocar luftfilter till
Alforna. Motorn på bilden är en 1750 från 1968 som renoverats.
Oljefiltret sitter under grenrören. Till bilar som såldes i särskilt
dammiga områden, t.ex. Sydafrika kompletterades filtret med en
tropiktillsats. Det var egentligen bara ett extra filter som monterades
som standard. Givaren i bensintanken kom från antingen Jaeger eller
Borletti oavsett vilken instrumenttyp som gällde. Oljefiltret av insatsmodell behöll man från Duetton.
Fispa, Fra, Filt, Comit, Falcos respektive Fiaam levererade återigen. Man
hade ökat kapaciteten och oljetråget rymde nu sju liter och var en
riktigt maffig historia med sina kylflänsar och labyrinter för att
förbättra kylningen. Ett oljetråg ser faktiskt riktigt snyggt ut
ovanför den öppna spisen. Då som nu är regel nummer ett med Alfa Romeo: värm
alltid upp motorn varsamt och ordentligt. Du hanterar ett under av
finmekanik och aluminium! Golden Lodge 2HL monterades på fabriken och blev de
stift som Alfa Romeo ville ha i bilarna enligt instruktionsboken.
Slutligen ökade man kylarens storlek och hela systemet rymde numera 9,7
liter mot 7,5 liter tidigare och kompletterade med ett expansionskärl. I rena siffror gav den nya motorn 13 hk mer vid ett
lägre varvtal eller 122 hk vid 5.500 varv mot 109 hk vid 6.000 varv för
Duetton. Högre effekt brukar betyda nervös motor, men i detta fall var
alla överens. 1750 var varvvillig, mjuk och råstark även på låga
varv. Litereffekten stannade vid 68,6 hk. Maskinens vridmoment hade man
fått upp med 19 procent och dessutom högre råstyrka vid lägre varvtal
gladde motorjournalisterna. 90 procent av råstyrkan, redan vid 2.000 varv
och med en momentkurva lika platt som Söderslätt kan motorn sammanfattas
i ett ord - körglädje! USA-modellen utrustades med bränsleinsprutning från
SPICA och behandlas separat.
#
|