Via Veloce by Wille R. www.veloce.se since November 1995 and still here. Back
to FAQ.
First published Dec 1997 Next
Alfa Romeo Duetto 1966 -
1969 FAQ
--
Elsystem och belysning
Den största ändringen utöver motorn var faktiskt att
man övergav dynamon som levererade likström. Istället gick man över
till växelströmsgenerator, en välkommen förbättring. Den nya
generatorn var dessutom kraftigare och lämnade 420 W. Bosch tillverkade
och deras beteckning var 0120 400 528 eller kanske mer känd som K1 (R.L.)
14V 35A20. I norden fick vi kraftigare batteri på 60Ah medan övriga fick
hålla tillgodo med 50Ah. Strömfördelaren från Bosch var av senaste modell, 041
JF4 ersattes med 044 JF4 efterhand. En torkarmotor med två hastigheter
från Bosch igen, nr WS4908 AR2 A(0) var ännu en förbättring jämfört
med Duettons som bara hade en hastighet. Baklyktorna såg exakt likadan ut som tidigare, men nu
tillverkades de av Altissimo istället för av Carello. Främre blinkljus
för bilar som skulle säljas i Danmark, Tyskland, Österrike och England
fick transparent glas istället för det vanliga orange. Varningsblinkers
som aktiverades med en tryckknapp på instrumentbrädan var bara för den
amerikanska och tyska marknaden. Signalhornet fick två toner och kom
från Fiaam eller Mixo. Man köpte relä från Mixo eller Sipea till t.ex.
färdriktningsvisarna. #
|