Via Veloce by Wille R. www.veloce.se since November 1995 and still here. Back
to FAQ. First published Dec 1997 Next
Alfa Romeo Duetto 1966 -
1969 FAQ
--
Växellådan
Man tog helt sonika och använde samma växellåda från
Duetton. Givetvis modifierades den på några punkter, t.ex. konstruerade
Alfa Romeo ett nytt vulkaniserat gummifäste i lådans bakkant. Dessutom
ändrade man främre kåpan eftersom den nya Spidern fick hydraulisk
koppling från Bonaldi respektive ATE istället för den mekaniska som
fanns på Duetton.
Slutväxeln anpassades till den starkare motorn. Genom
att öka antalet kuggar kom man fram till 10/43 eller 4.300:1. Efterhand försåg
man bilarna med 10/41 eller 4.100:1. Som extrautrustning erbjöd Alfa
Romeo en differentialbroms från ZF. Denna blev senare standard
tillsammans med 2000 motorn. Det var främst för att undvika hjulspinn vid kraftig
acceleration som differentialbromsen behövdes. I och med viktfördelningen
med motorn fram och drivning bak var detta inget som bara Alfa Romeo råkade
ut för. Praktisk alla bilar byggdes enligt detta konceptet på den tiden.
#
|