Via Veloce by Wille R.  www.veloce.se    since November 1995 and still here.

Back to FAQ. First published Dec 1997 Next

Alfa Romeo Duetto 1966 - 1969 FAQ --

Växellådan 

Man tog helt sonika och använde samma växellåda från Duetton. Givetvis modifierades den på några punkter, t.ex. konstruerade Alfa Romeo ett nytt vulkaniserat gummifäste i lådans bakkant. Dessutom ändrade man främre kåpan eftersom den nya Spidern fick hydraulisk koppling från Bonaldi respektive ATE istället för den mekaniska som fanns på Duetton.

 

Slutväxeln anpassades till den starkare motorn. Genom att öka antalet kuggar kom man fram till 10/43 eller 4.300:1. Efterhand försåg man bilarna med 10/41 eller 4.100:1. Som extrautrustning erbjöd Alfa Romeo en differentialbroms från ZF. Denna blev senare standard tillsammans med 2000 motorn.

Det var främst för att undvika hjulspinn vid kraftig acceleration som differentialbromsen behövdes. I och med viktfördelningen med motorn fram och drivning bak var detta inget som bara Alfa Romeo råkade ut för. Praktisk alla bilar byggdes enligt detta konceptet på den tiden.


If you have any comments, please send an E-mail Top  

 

 

#