Via Veloce by Wille R.  www.veloce.se    since November 1995 and still here.

Back to FAQ. First published Dec 1997 Next

Alfa Romeo Duetto 1966 - 1969 FAQ --

Produktionsdata och specifikationer

Chassinummer finns instansat i torpedväggen omedelbart till vänster om huvlåset framifrån räknat. Modellbeteckningen sitter till höger om samma lås på en matt platta av aluminium som nitats fast. Denna visar bar de första siffrorna, 105.57 för 1750 Spider Veloce Europa, 15.62 för USA samt 105.58 för högerstyrda bilar.

Under 1967 tillverkades 60 bilar, samtliga vänsterstyrda. Dessa bilar ar egentligen Duetto med den nya motorn, men ändå inga prototyper. Det fanns praktiskt taget inga märkbara skillnader. Siffrorna kommer från Centro Documentazione Alfa Romeo och Sig. Elvira Ruocco. Det finns ett omfattande register på Internet med chassinummer och adresser till över 800 ägare till dessa förträffliga bilar.

För utförligare information om chassinummer etc. gå till www.veloce.se och registret. Där finns över 850 Duetto, 1750 Spider Veloce och 1300 Spider Junior med ägare och E-post.

Letar du efter reservdelar till din klassiska Alfa Romeo tycker jag att du ska pröva med Highwood Motor, Chris Sweetapple på www.highwoodalfa.com

1750 Spider Veloce

1967

LHD (Vänsterstyrd) 60 chassinummer: 105.57.1410002; 1410011; 1410014; 1410031; 1410044; 1410047; 1410050; 1410062; 1410063; 1410070; 1410076; 1410085; 1410102; 1410103; 1410119; 1410129; 1410135; 1410139; 1410140; 1410151; 1410152; 1410164; 1410188; 1410190; 1410197; 1410232; 1410242; 1410248; 1410252; 1410254; 1410356; 1410257; 1410265; 1410267; 1410271; 1410278; 1410284; 1410295; 1410296; 1410307; 1410313; 1410324; 1410325; 1410334; 1410348; 1410349; 1410353; 1410357; 1410363; 1410367; 1410376; från 1410380 t.o.m. 1410382; 1410395; 1410429; 1410430; 1410435; 1410439; 1410442
RHD (Högerstyrd) 0
USA 0

1968

LHD 1803 chassinummer: 105.57.1410003 t.o.m. 1411865, utom de som nämnts ovan från 1967
RHD 193 *
chassis: 105.58.1470001 t.o.m. 1470193
USA 216
chassis: 105.62.1480001 t.o.m. 1480216
* Den första RHD 1750 Veloce registrerades i Storbritannien i mars 1968

1969

LHD 923 *
chassis: 105.57.1411866 t.o.m. 1412788
RHD 301 **
chassis: 105.58.1470301 t.o.m. 1470601
USA 1156
chassis: 105.62.1480217 t.o.m. 1481372
* Chassinummer stämmer inte med antalet tillverkade bilar. Den med högst nummer är 1412898 vilket bekräftar att bilarna inte numrerades löpande.
** På samma sätt registrerades den sista RHD 1750 Spider Veloce i juli 1970 med ett högre nummer 1470674. Det är möjligt att Alfa Romeo tillverkade några bilar utanför den löpande numreringen.

1970

LHD 0
RHD 0
USA 848 *
chassinummer: 105.621481373 t.o.m. 1482220.
* Produktionen var egentligen från 1969. Därefter tillverkades 702 Kamm-tails under senare delen av 1970

Total tillverkning av 1750 Spider Veloce

LHD 2783
RHD 494
USA 2220
Totalt 5497

Några datum

1967 1750 Spider Veloce börjar tillverkas och testas under sommaren
Jan 1968 1750 Spider Veloce debuterar för allmänheten vid Bryssels Motor Show.
Jun 1968 1300 Spider Junior lanseras.
Jan 1969 1750 Spider Veloce introduceras i USA och förses med bränsleinsprutning från Spica.
1300 Spider Junior får servoassisterade bromsar


Mått och vikt

1750 Spider Veloce

Rak Ottomotor med fyra cylindrar
Borrning 80mm
Slaglängd 88,5 mm
Volym 1779 cc
Effekt vid 5.500 varv 122 hk DIN
Dubbla horisontella förgasare
Dubbla överliggande kamaxlar, drivna med dubbelledade kedjor
Natriumkylda avgasventiler
Ventilspelet justeras med distansbrickor
Hydralisk koppling
Fem växlar samt backväxel. Växelspaken monterad direkt i växellådan
Skivbromsar runt om med servo.
Toppfart över 190 Kmh
Vikt 1040 kg
Tankvolym 46 liter
Hjulbas 2250mm
Längd 4250mm
Bredd 1630mm
Höjd med sufflett 1290mm
Spårvidd fram 1324mm
Spårvidd bak 1274mm
Vikt 990kg
Tjänstevikt 1750 Spider Veloce 1040kg
1300 Spider Junior: 990kg
Viktfördelning % 53.5/46.5 fram / bak
Vändradie 10m

Extrautrustning från fabrik mot tillägg

1750 Spider Veloce

  • Hardtop
  • Radio
  • Metalliclack
  • Justerbara nackstöd
  • ZF 25% differentialbroms
  • Dragkrok
  • Tätstegad växellåda
  • Tropikfilter för luftrenaren


I

If you have any comments, please send an E-mail Top  

 

 

#