2019
Italien x 2
20190104 423 218 En fin vinterdag. +3 sol. suffletten snart färdigjusterad. Den är sträckt som den ska och lätt att öppna och stänga. Tät är den också. Kom att tämnka på att jag stänger den bara när vi övernattar och när det är duktigt regn. Det är en härlig känsla att köra med taket nere. 20190105 soldis +4 justerade höger cabsida 20190128 -1 sol stängde suffletten så den sträcks lite över vintern 20190130 -200sol. pillat med askkoppen 20190211 +3 pillat lite av varje 20190212 startat med startgas allt väl 20190214 duggregn. allt väl 20190215 423 224 premiär, kort tur till Brofästet sol +6 20190216 423 300 sol +8 vindstilla20190312 20190222 sol +10 äntligen 20190228 423 0403 Häckeberga m Thea 20190301 sol +8 kopplat drapetracker 20190309 regn +4 startat i garaget, ok20190316 20190316 424 406 kjört till Sibbarp och provat. +7 disigt som vanligt 20190321 424 465 15 liter 5 liter E85. besiktigst u.s. Co2 = 1,1 20190323 423 548 soldis igen, till Skanör. träffade Nicla i Vellinge med hans Jaguar. 20190324 423 605 till Jula Nordnå. allt ok 20190329 423 724 till Billeberga med Roger MGB 20190330 423 860 36 liter veberöd och lite ntill. en fin tur 20190405 423 952 sol +18 till Lomma och Dalby, sen tvätt 20190407 424 165 36 liter till Önneköp. 20190418 424 173 sol +18 Brofästet bara för att kolla. allt ok 20190419 424 447 sol +18 Krageholm 20190426 424 424 22 liter sol och fint väder. fick min Setrack 20190330 424 429 Swetrack sitter nu monterad.verkjar vara en inmtressant pryl 20190515 424 441 testat och den fungerar fint. solm +15 bara så kort tur 20190518 424 463 sol m+20 till Biltema och en kort tur 20190519 424 467 städat tillsammans med Stina inför Italienturen med Per G o. Astrid. OK 20190523 424 483 testat och brummat, allt väl 20190525 424 499 till Finnlines i Malmö med Per G o. Astrid. vi åkte från Malmö tilll Trawemümnde i fina hytter. En bra färja. 20190526 424 932 31 liter Vi tog färjan till Trawemunde, vår resa började här. Känd melodi från 70'talet. Eller mer korrekt, från Malmö till Trawemünde för att slippa bron, Danmark och den dyra Rödby - Puttgarden. Finnlines kostade drygt 1.500:- inkl hytt, då får bilen också följa med. Färjan Rödby - Puttgarden kostar 1.116:- enkel! Öresundsbron kostar 640:- om man inte har Brobizz, men även Brobizz kostar en slant. Vi kom fram till Trawe kl. 07.30 nästa morron och började köra söderut direkt. Finnlines färjor är av hög klass och nu hade den vi åkte med nyligen renoverats. Efter Lübeck blev det landsvägar och mindre. Vi använde Booking.com och tog in på Landhotel Brauner Hirsch Kammerforst, Tyskland Det var ett bra val. 31 liter/40 mil 39.932 km 20190527 424 335 31 liter Brauner Hirsch var ett riktigt bra ställe med stor frukost. Sånt tycker vi om. Söderut i hyfsat väder, inget regn utan bara lite moln och drygt tjugo grader. Efter lite trixande hittade Booking ett hotell centralt med inomhusgarage. Det blev en god middag dessutom. Stadhotel Gersthofen Gersthofen 31 liter/35 mil 40.335 km 20190528 424 720 27 liter Swetrack är en rolig manick. Denna dagen regnade det, ordentligt dessutom. Tur att våra Alfor har bra suffletter. Vi körde småvägar över Alperna och tog Passo di Penne. Där kom det snö när vi körde där, men allt gick väl. Strax väster om Trento tog vi in på Hotel San Leonardo Trento 27 liter/31 mil 40.720 km 20190529 424 961 19 liter Den här dagen kivades navigatorn med oss och tog oss en kringelkrok väg uppe i bergen mellan Garda och Iseo. Vi skulle till Sarnico och vårt gamla bekanta hotel. Allt var sig likt och det var så mysigt i Sarnico. Hotel Stazione Paratico/Sarnico 19 liter/28 mil 40.961 km 20190530 425 328 33 liter Till Borgo Giusto. Det var en ganska kort etapp som gick fort. Sista km tog navigatorn oss på nåt som visade sig vara en trekking bana, men vi klarade det. Vi kom norrifrån, den riktiga vägen gick söderifrån. Vägen innan gick i den härliga dalen med Ponte Diavolo. Borgo Giusto var inte riktigt vad vi väntade oss. Det var en fint restaurerad liten by, men med trappor och nivåskillnader som var ganska besvärliga. Riktigt kämpigt faktiskt. Vi var fyra sjuttioplusare och vältränade men det var inte vad vi väntat oss. Så dit åker vi inte igen. Poolen var stor och hade fin utsikt, men restauranger hade ganska begränsat utbud, trots ekologisk matsedel oh närproducerat. Men med öl från Mexico??? Borgo Giusto Bagni di Lucca 33 liter/35 mil 41.328 km 20190601 425 331 31 liter Toscana. Vi körde till Il Totto och åt jättegott. Vidare till Bagni di Lucca också Montecatini Alto och Collodi, Pinocchio ni vet. 31 liter/34 mil 41.331 km 20190606 425 929 Hemåt, vi körde över bergen mot Modena, sedan snabba vägen till Trento och vidare mot Bolzano. Fint väder och det gick undan. Rejält möra och trötta tog vi in på Rosengarten Rooms Bolzano 41.929 km 20190607 426 327 37 liter Verkligt fin väg genom passen från Merano. Det var Umleitung såklart men i gengäld åkte vi ett nytt pass, jättevackert och med härliga berg och dalar. Vi var i kanten till Schweiz och fick se massor. Det blev ett ganska mediokert hotell som vi helst glömmer. Men vilka Spidervägar. Hotel Post Inning am Ammersee 37 liter/41 mil 42.327 km 20190608 426 734 Underbara Bundesweg. Fin körning, inga köer eller avbrott. Bara härligt att köra i Tyskland. Kvällens stopp blev Hotel Brückenmuhle Meiningen 32 liter/42 mil 42.734 20190609 427 107 32 liter Nu blev vägarna ännu bättre. Det är vackert i Tyskland. Lite eller ibland ingen trafik på landsvägarna, intressanta små byar och trevliga mackar. Nu tog vi in på ett italienskt hotell, med riktigt god mat och fina rum. Hotel & Restaurant Mühlenstein Grünhagen 32 liter/41 mil 33.107 km 20190610 427 510 Hemma efter den trista Rödby-Puttgarden, plus den sövande motorvägen genom Danmark. Färjan kostade enkel 1.116 kr och sedan nära tjugo mil genom Danmark till Öresundsbron. Den vill de ha 640:- för enkel. Allt tillsammans blir en bra slant. Lägg till milen i norra Tyskland för att komma tvärs med t.ex. Trawemünde blir det betydligt dyrare än med färjan Trelleborg - Rostock. Den biljetten kostar mindre än färjan mellan Rödby - Puttgarden. På Rostockfärjan får man en tvåbäddshytt på köpet för under tusenlappen och bilen ingår. Att det tar fem till sex timmar på båten gör inget. Hellre det än bro, motorväg och usel service på färjan. 32 liter/42 mil 33.510 km 20190610 Mer Skåne. Det var 31,2 grader, rätt så varmt. Dagens mål var Dagstorpssjön nån mil norr om Höör för medhavd lunch. 20190701 427 828 30 liter + 26 Åsse tillbaks hemma kör vi i Skåne. 19 juni körde vi till Sydkusten och den 24 juni till Svalöv. Behövde fila på en P-ända som tog i fälgen vid kurvtagning.Nya däck fram från Citydäck, Malmö 30 liter/37 mil pris 15.09 26 liter/30 mil pris 14.99 33.828 km 20190712 428 040 17 liter Kort tur i solskenet. Allt är bara så härligt. 56 km 17 liter/21 mil pris 15.98 34.040 km 20190719 428 159 30 liter 26 grader, tur till Häckeberga. Det är förresten väg 790, en av de vägar som Svt beskriver som en av de farligaste med tvära kurvor. Fast jag gillar den och kurvorna. 164 km 30 liter/37 mil 34.159 km 20190720 428 335 2 6 liter Önneköp och Österlen. Härliga 218 km. Fina vägar öster om Sjöbo. 26 liter/31 mil pris 14.99 34.355 km 20200721 17 liter Önneköp. 17 liter/22 mil pris 16.08 20190815 428 601 26 liter Norrut till Höganäs och www.pannkaksladan.se ett riktigt trevligt ställe med pannkakor i massor och roliga djur. Alpackor, kaniner, hästar, får, hundar, katter, igelkottar och allt. rekommenderas. 248 km. 26 liter/35 mil pris 15.98 20190816 428 668 20 liter Till Falsterbokanalen. 52 km. 20 liter/31 mil pris 15.23 34.668 km 20190825 428 798 10 liter Till Stockamöllan och Sportbilsklassikerträff. 122 km 10 liter/13 mil pris 15.19 34.798 km 20210825 429 050 Dags för årets andra tur till Bella Italia som började lovande. När vi kom till Trelleborg fick vi inte åka ombord. Stinas pass hade gått ut. Körde lite fort till Sturup där en snäll polis hjälpte oss. Vi fick ett tillfälligt pass. Det var rosa! Undrar om killar får blåa? Jag lyckades omboka färjan från 07.30 till 09.30. Vi hann precis. Vi lärde oss att Stena kontrollerar passen. Det gör inte t.ex. TT-Line eller Finnlines. På TT är det helt obemannat, man trycker själv in bokningsnummer och kör in. Konstigt med olika rutiner. Vi tog rutten Trelleborg - Rostock för att slippa den dyra vägen med bron och tradiga motorvägen till Rödby. Enbart färjan Rödby - Puttgarden kostar t.ex. mer än färjan till Rostock inklusive tvåbäddshytt dagtur. Så valet var enkelt, Trelleborg - Rostock. 45.050 km 20190828 429 050 Framme i Rostock kl 14.45. Motorväg 20 km, sen landsväg i värmen. Vid Schweinfurt blev himlen svart och sen kom regnet. Det blev värre nära Ludwigslust. Fullt kaos. Vi hamnade i jordens åskoväder. Träd som trillat över väger, åkrar som svämmat över, blixtar som slog ner men framförallt regn! Vi fastnade med Osso'n i en fördjupning i vägbanan med motorrummet fullt av vatten, lera, dynga, löv och hela köret. Sen satt vi i över tre timmar bland blåljus och räddningstjänst. På TV sa man att det kommit över en månads regn på fyra timmar. Vi har aldrig sett nåt liknande, dessa blixtar som slog ner ganska nära oss, Sen kom en bärgare, en trevlig kille. Vägarna var avstängda så vi åkte med Osso'n på flaket i nära två timmar, fler poliser, kaos och avstängda vägar. Vilket oväder. Det var inte det vi var beredda på. Nu bor vi på flott hotell i Ludwigslust och alfan står i torken på verkstan och väntar på att bli torr. Hoppas den går igång igen idag. MHRF är fantastiska. Det har slutat regna i alla fall. 45.050 km 20190829 429 362 31 liter Osso'n stod äntligen inomhus och torkade. Första verkstaden hade inte en susning trots att jag sa vad jag ville ha gjort. D.v.s torka ur fördelaren. De satte i alla fall i de nya stiften jag hade med mig, Bosch WR56. Transport till nästa, en Fiat verkstad. De ville eĺler vågade inte ens försöka. Det var nästan komiskt. Bärgaren tog oss till dtt tredje ställe, en verkstad av den gamla skolan. Tio minuter, tryckluft och lite pillande med fördelaren och rotorn som jag ville. Fläktvingen hade vispat upp vatten och annat, det var därför det inte kom nån gnista till stiften. Luftrenare hade både lera, löv och en massa vatten i sig. Trasa och tryckluft där med gjorde susen. Klart. Min Osso startade direkt på första försöket. Dessutom var de tre mekarna väldigt trevliga och intresserade. Verkarn hade haft en 1750 innan och visste hur de ska hanteras. Det blev en verkligt trevlig stund. Riktiga mekar är toppen. Det är den duktige meken på bilden. Stort tack till verkstan av den gamla hederliga skolan: Jastram Fahrzeugservice Paschenstraße 16 19288 Ludwigslust Sen fortsatte vi med torr, nåja, alfa. Väg 191, den stötte vi på senare flera gånger, runt Braunschweig, nuddade Goslar och naturområdet Harz, körde öster om Göttingen och började leta boende i Friedland. Där hittade vi Landhotel Gross Schneer Hof. Osso'n gick så snällt hela tiden, jag var inte orolig även om regnet ställt till det. Gammal beprövad teknik slår elektronik, Trevligt ställe på kvällen. Vi åt ute i trädgården. Landhotel Gross Schneer Hof Teichstraße 1-3, 37133 Groß Schneen, Tyskland 31 liter/36 mil 45.362 km 20190830 429 834 31 liter Landhotel Gross Schneer Hof var ett trevligt ställe, efter frukost dags att köra vidare i värmen. 28 grader. Fulda, Würzburg, Heilbronn, Stuttgart. Alla städerna körde vi utanför, ingen mening att härja med pendlare och lastbilar. Jovisst, vi kör bara landsvägar, inte motorväg. Skojigare så. Att tanka i Tyskland är inga problem. Nästan alla har en Shop med fräscht kaffe, mackor och fina toaletter. Bensinen är av betydligt högre kvalitet än här hemma. Man kommer klart längre per liter. Man kan betala med kort överallt, antingen i butiken eller vid pumpen. Även längs Bundestrasse. Denna dagen var det väg B27 som gällde. Vi började leta vid Reutlingen och på kvällen hamnade på ett uruselt hotell, Albhotel Fortuna i Riederich. Uselt. Aldrig mer. Man blir ännu mer förbannad när man läser omdömena om stället. De har satt i system att skrävla om restaurang, men den är för det mesta stängd. Skitstövlar. Vi fick ta till nödprovianten. Albhotel Fortuna Hegwiesenstrasse 20, 72585 Riederich, Tyskland 31 liter/42 mil 45.834 km 20190831 430 276 Genom Schweiz på alpvägar. Vaaarmt. Härliga pass och inga vägtullar. Till Como. Gera Lario, nära Dongo vid norra sidan av Comosjön. Det var där de knäppte Musse. Det är riktigt skoj att köra över Alperna. Vi körde öster om Bodensjön, Bregenz, Hard, Lustenau, Görtzis, Vaduz, Landquart, Chur, väg 13, Rongellen, Sufers, Splügen, Stuetta, Chiavenna, Lago di Como och Gera Lario. Härlig tur, solsken och varmt, fast inte uppe i passen. Här är kartan med sträckan utan avgifter och motorvägar. https://www.google.se/maps/dir/Bregenz, ... b1!2b1!3e0 Att tanka i Italien brukar inte vara så enkelt numera. Många, många mackar är stängda eller nerlagda. Betala med kort fungerar, men inte alltid. De har speciella betalkort, eller så finns ingen där just då. Tanka ofta där du kan är ett bra tips. Kostar inget, fria pass utan motorväg och avgifter. Vi tog oss till Como med en nöjd Osso. Lite Aperol sitter fint. Rekommenderas starkt. Man blir glad åt såna fina Alpvägar. Albergo Lario Via Statale 65 , 22010 Gera Lario, Italien 46.276 km 20190901 430 512 25 32 liter Från Como västra sidan, Menaggio, Ss440, norra sidan av Luganosjön, över bron i Lugano, småvägar och väster om och genom Milano. En trist stad numera, inget trevligt. Pavia, upp i bergen och Pallavicino. Riktiga småvägar ner och vi stannade vid ett vackert litet hotell med pool. Skönt i värmen. Det var 34 grader. Stevano Albergo e Ristorante Frazione Pallavicino 22, 15060 Cantalupo Ligure, Italien 25 liter/27 mil 32 liter/38 mil 46.512 km 20190902 430 653 33 liter Framme vid målet. Vi körde så klart Via Aurelia igen, Ss1. Fast lite berg och pass är bara så himla trevligt, så det blev en hel del sådant i Appuanerna. Ss1 är en klassiker, en favorit. Fyra dar med pool och värme. 34 grader som mest. Trevligt ställe. Sista kilometern bjöd på ganska risig väg dit, navigatorn tog nån stig för mountainbikes eller nåt. Men fram kom vi i 33 graders värme. Poolen väntade och goda middagar, vi hade halvpension. Villaggio Anticha Terre Via delle Fonti 197, 19020 Pignone, Italien 33 liter/35 mil 46.653 km 20190904 430 808 23 liter En dagstur i Appuanerna givetvis. Det var varmt som tusan, men uppe i bergen med skugga från skogen och fartvinden så. Dessa vägar var ypperliga och underhållna, men vissa avsnitt är inte lika fina tyvärr. Men det är ju Italien. Sen tillbaks i poolen efter härliga Ss1 igen. 23 liter/19 mil 46.808 km 20190906 431 174 30 liter Dags att vända hemåt. Norrut mot Trento och Bolzano. Genom och över bergen vid Borgo Val di Taro, genom Parma på slätten, sedan längs Alto Adige som rinner parallellt med motorvägen. Rovereto, mot Bolzano. Först i härligt solsken men norr om Trento kom regnet. Småvägar såklart, Sp12, Osso'n gillar sånt. Men vilket jämrans regnande. Vi hittade ett ordinärt ställe söder om Bolzano i Laives, Timmelsjoch väntade ju. På kvällen var det nån festival med en himla massa folk. De hade billig Aperol, fyra för tolv Euro. Sånt tycker vi om. Och regn igen, tur vi hade Aperol. Albergo Casagrande Via Kennedy 81, 39055 Laives, Italien 30 liter/36mil 47.174 km 20190907 431 454 Regn, men det kvittar när det gäller Alperna. Merano och sen Timmelsjoch, 2.509 m och vidare mot passet Hannentennen 1.862m. Inga vägavgifter, bara vid bommen i Timmelsjoch. €16 vill jag minnas. Kartan kommer här, ser den knasig ut på vintern är passet stängt. Kolla kartan när det är öppet på sommaren. https://www.google.com/maps/dir/Merano, ... 208156!3e0 Duetton gillar verkligen att klättra i Alperna, snö, regn eller snö tar vi galant. Vi behövde tanka i Bolzano, sista gången i Italien. I Tyskland fungerar mackarna ypperligt. De har nästan alltid en s.k. Shop och tar alltid kort. Merano som sagt, Moso in Passiria, Hochgurgl, Sölden. Det är vackert även utan snö, den kom vi till senare. Därefter Sautens och Imst. Väg 189 och passet Hahnnentennen startar vid en liten, liten väg i södra Imst. Väg L246 ifall nån vågar prova. https://www.google.com/maps/dir/Elmen,+ ... 2d47.24013 Regn givetvis i massor och vi var tämligen ensamma och både vana och mycket tåliga vid det här laget. Suffletten är helt tät och med värmen på så känns det faktiskt riktigt mysigt att köra. Vi sitter och pratar hela, hela tiden och det finns alltid bara så mycket att kommentera. Naturen är helt fantastisk även i ösregn. Bodensjön hägrade och vi körde via Oberjoch, Sonthofen, Oberstaufen till ett verkligt fint Landhotel. Det ligger strax öster om Bodensjön. Underbart, det slutade regna sista timmen så då åkte taket ner. Allgau Landhotel Oberreute-Irsengund https://www.landhotel-oberreute.de/ 47.454 km 20190908 431 757 36 liter Regn igen, så vi tänkte ta oss till nån plats nära Rhen. Så fick det bli. Vi åkte till och med färja över Rhen, det hade äntligen slutat regna. Det smakar med Wienerschnitzel och god öl, varje gång. Reutlingen plus en mängd byar och vi passerade utanför Karlsruhe. Rhenfärjan kostade visst fem Euro. Vi bodde superfint i Germersheim. Hotel Germersheimer Hof Josef-Probst-Str. 15a, 76726 Germersheim, Tyskland 36 liter/34 mil 47.757 km 20190909 432 103 21 liter Längs Rhen. Vi hade sån tur att regnet slutat och solen sken igen. Ner med taket. Bundestrasse 34 norrut och förbi Mannheim, Wörstadt, längs Bingen am Rhein, tjusig väg förbi Loreleyklippan, titta på flodbåtar och pråmar, upp till Koblenz där vi kärde på brån över Rhen. Vilke fin sträcka. B 255 norrut genom Siegen, en stor stad förresten. På otroligt kurviga och fina vägar genom skogen och upp över det kraftigt kuperade landskapet. Vi har kört här tidigare på väg till Nederländerna och Duettoträffar. Vi måste tillbaka hit igen nästa år. Vi tog in på Landhaus Lenneper-Führt. Vi fick ett jädrans stort rum, en svit med joddlarbalkong. Jättefint litet Landhaus med sååå god mat.Vi bugar och tackar. Nu var förresten Osso'n torr efter allt regnande och gick som aldrig förr. Inte illa efter 432 103 km. Landhaus Lenneper-Führt http://www.landhaus-lenneper-fuehrt.de/ 21 liter/31 mil 48.103 km 20190910 432 551 27 liter Dags igen, vi tog någon km extra till Panoramapark, där finns ett trätorn med en vidunderlig utsikt. Träfigurerna och konstverken på bilderna är förresten från frukostmatsalen i Landhaus Lenneper-Führt. Måste ses. https://www.google.com/maps/dir/Landhau ... 445385!3e0 Måste berömma Tyskland för deras fina vägar. Slät och hel beläggning, härligt doserade kurvor och så vacker natur. Platsen igger i Schwarzbachsystem mit Haberg. B252, Korbach, B64 förbi Hildesheim och sedan B 494. Perfekta vägar, ingen trafik och bra kurvor och kuperat, trevliga små byar och folk som vinkade glatt. B 4 tog över, följt av bekantingen B 191, den med åskan. Nu var det solsken hela dan som gällde. Vid Dömitz hade vi hittat ett Landhaus vid Elbe. Det låg precis vid Elbe, vår Garmin visade oss en genväg som gick uppe på flodvallen. Stor förvirring, smalt som en cykelstig och högt över gårdarna som fanns där. Ungar som aldrig sett en röd bil tjoade. Var det för att Osso'n är röd eller? Värdinnan blev förskräckt att vi kom den vägen, där gick bara hästar och skolungar på cyklar i vanliga fall. Hur som helst, det var ett sanslöst fint Landhaus. De bästa sängarna på hela turen. Vi har bara superlativer att komma med, så fint. God mat och rådjur kring huset. Ett hoppade för övrigt framför Osso'n fem meter innan jag kom krypkörande. En upplevelse. Vilket Landhaus! 27 liter/36 mil 48.551 km 20190911 432 768 Sista biten gick jättebra den också. Vi bokade färjan Rostock Trelleborg kl 13.45 och tog en hytt, kostade mindre än enbart färja Puttgarden Rödby. Det gick fort och det var skönt att pausa på färjan. Framme i Trelleborg 19.15. Tar man motorvägen sista biten innan Rostock så kommer man direkt till färjan. Dessutom slipper man den röriga trafiken genom stan. Hemma! Hela vår tur blev 3.938 km totalt. Inkluderat en mängd nya upplevelser. Sånt gör vintern lite ljusare och kortare. Vi satt inte i en enda bilkö, bortsett från den till färjan i Rostock. Alla vägar var landsvägar och småvägar. Ibland körde vi under eller över nån motorväg, det var antingen stopp eller mycket intensiv trafik där. För det mesta var det så lite trafik att jag kunnat köra på vänster sida, om jag velat. Då myser man gärna i Osso'n med taket nere. Min Osso från 1967 levererar i över 50 år nu. 48.768 k 20190912 432 768 Lite mekande. Bytte rotorn i tändfördelaren och satte in en ny Bosch igen. Bytte glödlampa till vänster positionsljus fram samtidigt. Samt torkade bort torra löv och gyttja sen äventyret i Ludwigslust med åskan och det. Jag bytte luftfiltret också, det gamla hade varit under vatten och det hade nog gjort sitt vid det här laget. Nu gäller en ordentlig tvätt bara. 48.768 km 20190914 432 775 16 liter Tvätt. Det var en hel del som skulle spolas och löddras tills det blev rent. Spinner som en 1750 ska. 16 liter/21 mil 14.74:- 48.775 km 20190915 432 775 2019 var ett skojigt år med mycket Duetto, till Italien två gånger igen. Utan problem. Inte illa för en skönhet från 1967. Meno parole, piu Duetto. 20190921 432 834 Med Nill o. Anders till Wasabi Orangeri, Oxie. Lunch m. Henrik och Åsa. Soligt och en trevlig dag. Allt Ok. 20190922 432 988 Sol och uppåt 20 grader. Mot Veberöd och Revinge till Harlösa kyrka med utsikten. Ny asfalt! Fika och sen Blentarp, Skurup och väg 101. Ännu en härlig dag. Den fina alle`n är vid Björnstorp, Osso'n står vid utsiktspunkten vid Harlösa kyrka. 48.988 Km 20190923 432 988 Satte tillbaka den gamla Dashcam från 2012. Den sitter bättre där och får med oss och instrumentbrädan också på videon. 48.988 km 20190928 433 081 Soligt, kring 16 grader och svag vind så vi körde till Skanör och sedan Skansarna vid Skåre. Ännu en härlig tur, det känns i nyllet att man kört. 49.081 km 20191006 433 217 Garageträff i Svalöv. Solen sken, 8 grader. En fin dag igen. Hämtade delar hos Areseparts samtidigt. Bakre kofångare. 28 liter/33 mil Pris 15.28 kr 49.217 Km 20191015 433 219 Sol, 16 grader. Bytt fjädrar bak m.h.a. beskrivningen här: rear-axle-and-suspension-rebuilding-t815.html#p6022 De gamla hade nog gjort sitt sen 2004 och 22.000 mil. Samma höjd som innan, 57 cm mätt vid mitten på bakre hjulhuset. De nya kommer från Highwoodalfa, #55-40253. Det är förresten samma som på Bertone. Jobbet tog en timme och en kvart. Åsse en liten provtur. 49.219 km 20191019 433 390 Testar de nya fjädrarna, helt enkelt toppenbra. Skillnaden märks. Vi körde 101'an, Krakeholmssjön, Ystad och längs sydkusten väg 9. Hyfsat väder, kring 12 grader och sol på e.m. Det är himla trevligt med en röd Osso. 49.390 km 20191020 433 396 25 liter Ny dashcam på garanti hos Kjell. Kjell är en seriös affär och de håller sina garantier. Tankat också. 25 liter/31 mil Kostade 15.09 49.396 km 20191022 433 409 Lite sol men mest moln och dis, 13 grader. Justerat handbromsen, nu tar den på femte hacket. Inte helt nöjd så jag får kika på det igen i helgen. Dashcam kaputt och återlämnad. Kjell gav pengen tillbaka utan krångel. De håller sina garantier och löften. En seriös firma. Provkört lite också och testat. Bensinen kostade förresten 14.98 idag. 49.409 Km 20191025 Jag köpte en fin Dash cam hos www.Dcams.se Jag kikade runt på Webben efter liknande som heter WCVR och det finns en uppsjö med samma teknik. De kommer alla från Kina och därför vill jag ha en med en leverantör i Sverige. Det har Dcams. dvd-camera-in-in-the-duetto-t460.html#p6031 Kameran verkar ok och jag ska sätta in den i Osso'n idag. Den fästs i vindrutan bakom backspegeln. Appen som man ska använda är ingen höjdare, usel rent utav. Wcwr-dual heter den, Googleplay. Den jämrans appen kraschar hela tiden. Vanligt fel, mycket vanligt enligt enkel sökning på Google. Men kameran verkar Ok. T9_V2 Mini - Full HD Dashcam med WiFi Här är den: https://www.dcams.se/products/t9-mini-f ... ndt-kamera Nu sitter den fast. Konstigt nog är tejpen grå mot vindrutan. Vore den svart som kameran hade det varit snyggare. Man får vara glad att den inte är varselorange. Men ok, den fungerar. Kameran kopplas via tändningen. Det gäller att bestämma sig exakt var och hur den ska sitta. Den dubbelsidiga 3M tejpen sitter som berget, man kan inte ångra sig. Backkameran är en lite sak. Den har fyra lysdioder som skiner som tusan om man vill. Jag får kanske koppla den med vippströmbrytare i vinter, ifall jag ska ha den på vindskivan. Lysdioderna ska egentligen kopplas till backljuset, men nåt sånt har jag ju inte. Båda kamerorna spelar in samtidigt men om den bakre kameran är inte är ansluten blir det en video ändå, men helt svart. Så det är lika bra att ha båda anslutna. På nån modell jag sett på Ebay så kan man reglera så att den bakre (eller främre) syns uppe i vänster hörn på videon. "Picture in picture". Det kvittar för mig, bara den främre fungerar. Appdj#veln kraschar stup i kvarten. Dcams svarade efter tre dar och bad om ursäkt, serverfel? Kameran finns hos flera andra leverantörer också. Kameran i Dcams bilder var för övrigt inte likadan som den de skickade. Som sagt, Googla "wcvr" så hittar du. 20191026 433 411 Dis, blåst och småruggigt. Min Dash cam kom i boxen nedan. 49.411 km 20191027 433 416 Sol, +9 grader och blåst såklart. Kameran fungerar fint nu, men appen dummar sig hela tiden. Sån't får man väl leva med. Den gråa tejpen till kameran är ingen höjdare. Får kolla strålkastarfilm på Biltema och Soyafilm.se eller försöka med svart silicon. Ska finnas hos Casco. Handbromsen tar Ok nu. 49.416 km 20191029 433 479 Solen stod lågt, men en härlig tur till 1900-Garaget med Thea. Kameran djä-lades och jag fick göra reset när jag kom hem igen. Förargligt att den inte ville när vi körde. Efter en reset blev den ok igen. Här är två video i alla fall. Fram. Helt Ok skärpa. Bak, inte så tydlig eller skarp, men festligt att videon blir spegelvänd. Precis som man tittar i backspegeln. 49.479 Km 20191031 433 479 Disigt och rått men ändå 10 grader. Jag fick kontakt med supporten på Dcams. Vi kom fram till att ett nytt minneskort borde lösa problemen med kameran. Sagt och gjort och nu fungerar den. Ska prova i morgon igen innan jag monterar den definitivt. Den spelar in även från backkameran så jag klämmer dit den också. På vindskivan blir bra. En minut blir 168 + 74 Mb, så minneskortet på 32 Gb blir drygt två timmar eller 132 minuter. Om allt fungerar. 49.479 Km 20191101 433 507 Åtta grader molnigt. Nu sitter kameran där den ska sitta. En under backspegeln och en på vindskivan. Jag körde till Brofästet för att filma, det verkar ok, men bakre kameran är mest konturer och aningen suddigt. Men så får det bli. Kameran är trevlig tycker jag. Appen verkar fungera bättre utomhus, det är kanske mindre störningar på Wifi? Nu är jag nöjd när allt fungerar som det ska. 49.507 km 20191102 433 507 Fy vilket gråväder. Jag snyggade till kameran i Osso'n lite. Strålkastarfilm på insidan av vindrutan. Jag tog bort backspegeln så blev det lättare att trycka ut luftbubblorna. Mörk solfilm döljer det ljusgrå klistret. Filmen finns på Biltema eller Soyafilm.se Nu syns den knappt. Fast jag tänker limma fast den istället med svart lim senare. Jag är inte helt nöjd, synd på regnet annars hade vi kört en sväng. 49.507 km 20191104 433 510 Dis och ruggigt väder, nio grader. Tog en tur på fem minuter för att testa. Kameran stängde plötsligt av sig själv. Sen gick den igen. Konstigt? Men nu ser det snyggt ut med monteringen tycker jag. Svart silicon döljer den ljusgrå tejpen. Videon blev väldigt tydlig i alla fall. 49.510 km 20191105 433 510 Klart med kameran. Kablarna döljs med svart spinnackertejp. Det blev fint. Dis och rugg, bara sju grader. 49.510 km 20191109 433 511 Regn, sedan duggregn. Sex grader. Grejat med handbromsen som nu tar som den ska. Kort körning för kontroll. Ruggigt. Visst ja. Kameran agerar som den ska också. Nu är vi klara för nästa sommar. 49.511 km 20191110 433 593 Fars Dag, så då tar vi en tur i Osso'n. Mölleberga, Wismarlöv och Skabersjö i soldis och kring åtta grader. En flock vildsvin dök upp söder om Wismarlöv. De var elva stycken, förvånansvärt stora. Sen genom Bökeberg. Hemma igen märkte jag att kameran slutat spela in kort efter mötet med vildsvinen. Jämrans! Bytt amber blinkerslampor bak också. 49.593 km 20191111 433 593 Jag fick bra kontakt med Henrik (DK) Dcams eftersom kameran inte fungerar som den ska. Stänger av sig själv lite hur som helst, spelar in snuttar på 14, 22, 8, osv sekunder. Ingen kontinuitet, plus en del annat. De skickar ett nytt SD-minne så får jag testa. Fungerar den fortfarande inte skickar de en ny kamera. Det uppskattar jag. Hoppas att nytt minneskort räcker, det är ett dj-a jobb att få bort den, den sitter som berget limmad med svart silicon. Småruggigt, regn i morse och sju grader. 49.593 km 20191114 Kameran fortsätter att spela in bara några sekunder i taget. Dcams har lovat skicka ett speciellt minneskort, kommer väl snart. Undrar om det hjälper? 20191115 Kallt som tusan, blåsigt och fem grader. Fick ett nytt minneskort från Dcams. De har bra support. Men det blev inte bättre. Den spelar fortfarande in bara några sekunder. Få se hur det slutar. Det är tur, nåja, att det inte är sommar och körning. 20191116 Stort tack till Dcams och Henrik på supporten. De skickar en ny kamera. Snabb och korrekt kommunikation löser allt i samförstånd. Nu ska jag försöka få bort den gamla, som sitter som berget. Det tar väl några dar. Jag limmade ju dit den med svart superlim. 20191117 433 600 Tvätt, fyra gr och lite sol. Fukt i fördelaren, Anders drog hem mig. Pillat, torkat och satt i nya NGK B7es. Motorn verkade bli sur när den inte startade på första som den brukar. Inte ens startgas hjälpte. Nu går hon fint igen. Men jag sätter i nya Bosch igen, jag trivs bättre med dem, fyra elektroder så ingen risk för brända kolvar. 49.600 km 20191118 Tio grader men ruggigt. Tillbaka med nya stift, Bosch WR56, så nu känns det bättre. Jag har beställt fyra nya att ha i reserv. 20191122 433 600 12 liter Jag har fått min eminenta Swetrack https://swetrack.com/swetrack-lite.html . Nu väntar jag bara på att datan och loggarna ska föras över till den nya. Den har bättre energisparläge. Ingen körning i det gråa vädret. Jag vill gärna se hur kamerorna fungerar. Jag har satt den bakåtriktade vid backspegeln. Måtte det sluta regna. 20191123 433 600 Gråväder och kyligt. Jag har dolt kablarna till kameran bakom den svarta listen vid vindrutans överkant. 20191124 433 605 Inget regn, så jag testade kamerorna. Allt fungerar som det ska nu. Även bakre kamera, sitter vid backspeln på bilden. Ruggigt och kallt, men vem bryr sig. 20191126 433 605 Nu är den nya Swetrack igång. Rutterna över 2019, dels över Skåneturerna och dels på kontinenten. Nu är det nog vintervila som gäller. Tänk om jag haft min Swetrack långt tidigare. Vilka rutter det hade blivit. MM, Italien och härliga Europa. 49.605 km 20191205 433 605 Vintermörker och segt väder. Jag har kopplat från batteriet i alla fall. Ingen körning aktuell. Pillar med Jaeger i vinter. 20191207 433 605 Sjudjäkla blåsande och regn. Gjorde kort uppstart i garaget och allt är Ok. Sen kopplade jag bort batteriet igen och stängde suffletten så den inte krymper. 49.605 km 20191215 433 605 Rått och regnigt som vanligt. Startade i garaget och njöt en stund. Allt Ok, vinterladdning på. 34.605 km |
Logg 2002 | Logg 2003-2004 | Logg 2005-2006 | Logg 2007-2008 |
Logg 2009-2010 | Logg 2011-2012 | Logg 2013-2015 | Logg 2016-2018 |
Logg 2019 | Logg 2020 | Logg 2021 | Logg 2022 |
.