Framvagnen är ett underverk med förstärkningar och grova dimensioner som sällan ger dig problem. Den verkar vara designad för en mindre lastbil vid första anblicken. Samma framvagn användes på de övriga Alfa Romeo under samma tid. P-ändar och de övriga detaljerna i styrningen är konventionella och inte speciellt dyra. Alfa använde styrsnäcka och skruv - rulle parallellt i produktionen.
Skivbromsarna av fabrikat ATE med servo är mycket effektiva, men kräver att de används kraftigt då och då. Kolvarna kan kärva om de står för länge utan att användas, men det gäller ju fortfarande på moderna bilar, eller hur. De första bilarna före 1969 hade stående pedaler och enkretssystem. Har du hängande pedaler har du tvåkretssystem. Enkelservo finns att få tag i fortfarande liksom enkrets huvudcylinder, men de börjar bli svårare att få tag i numera. Det är kanske dags att köpa delar till hyllan i garaget.
Lyckligtvis använde Alfa Romeo samma system på sina andra bilar vilket gör det lättare att hitta delar. Riktigt tidiga bilar hade Dunlopsystem, men även till dessa finns det reservdelar på webben.
Under huven
Dags att lyfta på motorhuven. Motorn är verkligen riktigt snygg med dubbla överliggande kamaxlar och dubbla förgasare. Kontrollera vilken motor som sitter i. Aluminium ger den ett klassikt utseende, inget gjutjärn här inte. Det finns en hel del mekartips på webben.Motorn är välkänd och respekterad. Den varvar mjukt och svarar blixtsnabbt på varje gång du gasar. Stryktålig och robust och dessutom trimvänlig med ett enormt oljetråg är inte heller fy skam. När du ska undersöka Alfan du tänker köpa, se till att bilen är kall. Gör klart för säljaren att du vill undersöka bilen med kall motor. Känn efter med handen på motorn att den inte ens är ljummen. Om den är varm, lämna bilen med huven öppen och åk en runda i din egen bil. Ta en fika eller kom tillbaka nästa dag istället.En kall motor förstärker alla obehagliga ljud som kan tyda på sådant som behöver åtgärdas. Knackande ventiler, slitna lager, sliten växellåda, ojämn kompression eller dåligt justerade förgasare märks direkt.
Kör iväg och lyssna på motorn och andra ljud från mekaniken så snart du kan innan du fått upp motortemperaturen. Du ska givetvis inte rusa motorn med kall olja utan köra normalt. Lyssna och känn på synkroniseringen, särskilt på tvåan.
Hur låter avgasljudet? Misständer motorn? Hur ser det ut i avgasröret, många Alfor dricker olja p.g.a. slitna kannringar eller ventilstyrningar. Känn efter med fingret i avgasröret, är det svart tjock beläggning kan det tyda på oljeförbrukning. Om du fått tag i en Alfa som dricker olja, räkna med att lägga en slant på kannringar, vevlager och ventilstyrningar. Det finns gott om handböcker, både i bokform och på Cd-rom för en mindre peng. De flesta Alfaägare klarar av att fixa oljeproblemen själva.Alforna har Weber eller Dellortoförgasare, men även Solex finns på en del.
I USA använde man SPICA insprutning och det brukar också fungera bra. Dåligt synkroniserade förgasare visar sig främst vid låga motorvarv. Justeringen kräver viss talang men är inget som ska vara något oöverstigligt hinder. Hela proceduren finns i de flesta handböcker eller på webben.Eftersom hela motorn är byggd i aluminium gäller det att vara varsam och köra snällt de första minuterna. Det finns en otrolig mängd olja som ska runt i långa oljekanaler. Oljan mår bäst om den får några minuter på sig att bli varm. Brumma lite lagom och varva lågt de första fem minuterna så håller motorn längre. Jag brukar inte varva min bil mer än 3.000 varv de första fem km. Det är främst de 6,5 liter olja i sumpen som behöver värmas upp. Den stora mängden olja håller motorn med lösa, våta foder och dubbla överliggande kamaxlar i trim.
Alfa Romeo har hemisfäriska förbränningsrum med tändstiftet i mitten och korta insugs och avgaskanaler. Alfisti kivar ofta om tändstiften. Många vill ha Golden Lodge, en del vill ha andra stift. Titta efter så att alla fyra stiften är av samma typ. Olika sorts tändstift i motorn tyder på slarvig ägare. Skruva ur stiften om du vill och kontrollera dem. Det är samma som alltid, oljiga och sotiga stift kan tyda på sliten motor.Själva motorblocket av aluminium väger bara omkring tio kilo med bultar och allt. Det sväljer fyra lösa cylinderfoder, kolvar och kraftiga vevstakar.
Vevaxeln är otroligt maffig och balanserad. Fem kraftiga ramlager i ett solitt motorblock lovar gott. Det är sällan den nedre delen av motorn kommer att ge dig problem. En kraftig oljepump i det överdimensionerade oljetråget är mums-mums. Oljetråget är förresten utformat som en labyrint på 105-motorerna. För att kyla oljan har tråget massor med kylflänsar. Designen säkerställer tillgången på olja för pumpen även vid extrem kurvtagning och krängning. Oljetråget är dessutom snyggt på väggen ovanför den öppna spisen.Service, olja och annat
Glöm inte att ta reda på hur bilen servats och underhållits. Vilken verkstad har jobbat med Alfan? Kolla med någon klubbmedlem om de vet något. Har ägaren själv mekat och i så fall, gick det bra? Fråga efter kvitton på reparationer eller delar och kontrollera dokumentationen. Har man bytt olja, filter och stift regelbundet och vilka fabrikat har man använt. Titta noga efter kraftiga oljeavlagringar i motorrummet, särskilt under vattenpumpen och under förgasarna. Om främre packboxen är sönder slungas olja till just dessa ställen. Alla motorer som är byggda i aluminium läcker lite olja, vilket anses normalt.Titta efter sprickor på motorn. Om det finns olja mellan blocket och toppen kan topplockspackningen behöva bytas. Passa i så fall på att plana toppen när du byter. Glöm inte O-ringarna i topplockspackningen. Finns det olja i förgasartråget kan det betyda slitna kannringar. Det är inte hela världen om du är lite händig.
Du kan byta ringarna utan att lyft ur motorn. Hur du gör kan du se på Velocesidorna.Kylsystemet är mycket effektivt och väl dimensionerat. Alfamotorn arbetar under ganska låg temperatur och temperaturvisaren rör sig knappast alls. Om visaren rör sig upp och ner så du märker det, kan det vara topplockspackningen som lämnat in. Åk till en vanlig verkstad och be dem kontrollera kylvattnet.Men växellådan då?
Inget större problem. Om du vill byta synkroniseringsringarna är det tryggt att veta att lådan är ganska enkel att ta ur. Du behöver inte ens ta ur motorn. Arbeta underifrån på samma sätt som när man byter koppling. Det kan i stort sett vilken ordinär verkstad som helst göra. Likaså att byta synkroniseringsringar är inget att hetsa upp sig över. Låt en verkstad göra jobbet, det brukar inte kosta skjortan i alla fall.Alforna har fem växlar som standard. Den femte växeln var något Alfisti gladde sig åt på '60-talet när de flesta bara hade tre eller fyra växlar. Den långa växelspaken går direkt ner i lådan och ska kännas direkt och inte fladdra.
Kopplingen arbetar hydrauliskt och brukar inte heller skapa problem. Om det klickar till under bilen när du kör ryckigt är troligen stödlagret dåligt. Stödlagret håller kardanaxeln men om lagret är dåligt vibrerar kardanstången. Att byta lagret är inget större bekymmer och kostar inte speciellt mycket heller. Slitna knutkors byter din verkstad samtidigt när de ändå håller på.
På vägen
Gör som vid alla bilköp när du kontrollerar stötdämparna och fjärdringen. Normalt håller den kraftiga hjulupphängningen i evigheter, men stötdämparna kan med fördel ersättas med modernare. Gula Koni är mycket populära.Fälgarna och däcken är enkla att undersöka. Tänk på att Alfa Romeo hade ganska smala hjul som original. En Giulia med 155x15 på 5" fälgar ser ut som om den hade lånat hjulen från en cykel. 1750 kom med 165x14 på 5,5" från fabriken och det är ganska smalt det med. De flesta fälgarna ser riktigt snygga ut på en Alfa Romeo så gillar du fälgarna, slå till.
Det är bara de allra tidigaste Alforna som inte har bromsar med servo. Känn efter om pedalen känns mjuk och svampig. Det är inte speciellt dyrt att byta packningar i huvudcylindern, men är du ovan låter du din verkstad göra jobbet. Många har byggt om sina bromsar med gott resultat. Ventilerade skivor är aldrig fel på banan.
Avgassystemet byggdes i olika sektioner och är av bra kvalitet. Hittar du hål på en del räcker det ofta med att byta bara den delen vilket skonar plånboken. Det finns flera olika fabrikat och typer att välja mellan. Gemensamt för alla är det maffiga ljudet. Det ska höras att det är en Alfa Romeo.
Fast Spidern inte är lika ömtålig som många andra Alfa Romeo, behöver den mycken omtanke och vård. Tyvärr finns det många gamla Spiders som inte tagits om hand och skötts av den förre ägaren. Det är därför extra viktigt att inte bländas av charmen hos denna underbara Alfa utan att också se realistiskt på bilen. Köp med hjärtat givetvis, men undersök allt och var kritisk. Knacka och laga rost är inget roligt nöje så se upp. Meka är mycket mer tacksamt och inspirerande.