Bygg om den mekaniska varvräknare till en elektronisk
Tredje generationens spider hade en elektronisk varvräknare, som kunde krångla ibland. Dyr att reparera, men det finns billigare sätt. www.Alfapower.nu
För alla er med en Spider s3'a och krånglande varvräknare finns det hopp. Det tar en eftermiddag och klaras av fint vid köksbordet. Det är ett ganska vanligt krångelfel med elektronisk varväknare på Alfa Romeo Spider Aerodinamica s3 mellan åren 1985 - 1988. Sen satte man dit ett kluster som är lite bökigare. Tja, du kan antingen lämnar man iväg till någon som reparerar för dyra pengar lelr så fixa man det själv. Byt ut och montera en elektronisk varvräknare, bara att operera in i originalmätaren.
En varvräknare med exakt samma gradering som min originalmätare finns på Biltema. Deras nummer 32-241 eller tidigare 32-1347. Det svåra med det är att man måste gå in i butiken och verkligen köpa en varvräknare. En del får hoppas att ingen man känner ser när man köper varvräknare på Biltema. Men skit i det, Biltema har bra grejor.
Efter isärmontering av den nyinköpta mätaren och originalmätaren, diverse måttande och funderande så togs Dremeln fram. Skär av bakre delen på huset till varvräknaren så det nya inkråmet får plats. Biltemamätaren sitter i en lämplig "burk". Lämplig i betydelsen att den går att montera in i huset på originalmätaren.
Biltema har bytt nummer på varvräknare som passar. Nytt => 32-241 och/eller 32-1347 Ett annat plus är att man kan testa varvräknaren innan man börjar med själva bytet. Bara att koppla in så man ser att anslutningarna kommer rätt. Här fixr vi en varvräknare till en Berlina, men processen är samma på Duetto, Spider, Bertone oavsett om det är Veglia eller Jaeger.
Visst ja, på s3'an och de andra spiders sitter varvräknaren så att nålen börjar på kl. 5. Då vrider du själva givarmotorn så att nålen hamnar rätt.
rotera
Känsla för feeling... Ta bort glaset och gör dig beredd att ta ut mekaniken ur den nya. Håll spetstången om axeln som nålen sitter fast på. Varmluftspistol kan hjälpa, men på Biltemas mätare är nålen bara pressad dit. Använd t.ex. två plastbitar som mothåll under nålen (för att inte skada mätartavlan), sen bände jag försiktigt med två skruvmejslar med plastbitarna som mothåll. Blev bra hävstångseffekt. Ta gärna nån plastfilm eller sånt så repar du inte alls. Det är den här saken som ska in i mätaren. För att ta bort nålen försiktigt använde jag en spetstång och lite fantasi.
Håll emot och lossa nålen försiktigt, den sitter bara pressad på instrumentet.
Här sitter den på plats. "Navet" som håller mätarnålen var mycket spinkigare på Biltemas mätare så det blev till att operera ihop originalmätarens nål med Biltemamätarens.
Här är allt på plats. Notera att "Stopp-pinnen" som gör att originalmätaren aldrig går ner under 500 RPM nu är för kort. Bra. Nu visar mätaren noll när motorn står stilla.
Så här blev det. Det lilla blecket gör att mätaren inte kan ge sig iväg ifall den svarta "guckan" skulle släppa.
De sjukt klena sladdarna fick hjälp av krympslang. I sladden för "COM", det vill säga den som kopplas till tändspolen opererades ett 1K motstånd in. Det sägs från Biltema att det inte ska behövas nåt motstånd, men prova ifall, ifall. Varvräknaren kosta inte så mycket, bara några hundra (på Biltema. Nr 32241 eller 321347)
För att sladdarna inte ska dras av när man stoppar näven under panelen så fick det bli en dragavlastande slinga. Det är ju ganska trångt där bakom mätarna.
Wuhaaa! Den funkar. Den här mätaren satt i en Berlina, men det är precis samma operation att byta i en s3'a Spider. Kablarna kopplan man som vanligt via tändspolen och så har du en fungerande varvräknare för en billig peng. Den till höger sitter i en Spider.