Next
First published 17 January 2000
En massa Spiders, 5,12 sekunder,
Spiderman's kusin och lite kungligheter
Äntligen
på väg
Äntligen var vi klara för vår Alfa Romeo
Spider weekend i Limburg, Holland. Jag heter Wille R. Och hade just
kommit tillbaka från Nordirland efter ett par veckors hårt
EU-arbete. Stina hade förberett allting hemma som vanligt så det
enda som jag behövde göra var att byta olja och filter. Vår
Spider 1967 var ren och nyvaxad och blänkte i solen. Tack Stina.
Den här gången tog vi TT-Line från Trelleborg
till Travemünde sent onsdag kväll, sov duktigt i vår hytt på en
av östersjöns största bilfärjor och var klara att köra 07.30 nästa
morgon. Förträffligt Spiderväder och vi körde på småvägar och
ännu mindre vägar genom ett soligt Tyskland. Alfa Romeo ska köras,
det var riktiga Spidervägar.
Inga problem och vi stannade för natten i en
mindre stad i Tyskland som heter Gelderen. Vi hittade givetvis ett
italienskt hotell och törnade in. Det är fantastiskt hur bra man
sover efter tio timmar i en Duetto. Det visade sig senare att vi var
bara en timmes körning från Spiderman's hus. Nu vet vi var han bor,
så nästa år får han passa sig.
Vad
då Limburg?
Du
undrar säkert vad som var på gång, eller hur. Här är lite
bakgrund.
Var?
I Limburg området. Det hittar du där gränserna mellan Holland,
Belgien och Tyskland möts i en triangel. Maastricht ligger i närheten
och det är mycket kurvor, backar och körvänliga vägar där.
Vem?
The Dutch Spider Register och The Veloce Roundtail Spider Register
arrangerar tillsammans.
Kan
alla vara med? Nja, har du en Alfa Romeo Spider är det helt OK.
Evenemang och aktiviteter är planerade för Spiders. Ibland händer
det att en klassisk Giulia eller Zagato hänger med.
Vad
gör ni där då? Har kul, äter, dricker, ljuger Alfa, kopplar av,
garvar, träffar nya Alfisti, byter delar och adresser. Tja, allt
som gör det lätt att vara Alfista. Vi får en hel del kultur på köpet,
Holland är ett vänligt och intressant land.
Men
Spiders då? Jodå, vi är bara heltokiga i våra Alfa Spiders och
det är alla andra som kommer från olika klubbar i Europa.
Hur
många är ni? Mötet varar över en helg och vi brukar vara mellan
50 till 85 Spiders. En del är med hela fyra dagar, en del bara två
dagar och några kommer bara på lördagen eller söndagen. Alla är
välkomna.
Kostar
en det multum, Alfa Romeo och en massa kul? Nix, vi har varit där
tidigare och vet hur vi vill ha det, så det gör det inte. Det
kostar för två personer med hotell, lunch, trerätters middagar,
frukost, inträde osv. cirka 2.200 SEK. Det du dricker betalar du där
nere. Javisst, resan dit och bensinen givetvis. Det är cirka 700 km
från Travemünde.
Verkar
toppen, hur gör jag för att vara med? Nästa gång blir The
Millennium Spider Meeting, 30 juni - 2 juli år 2000. Håll utkik på
Velocesidorna på webben eller ring mig.<
Fredag
Förra året upptäckte vi att vädret i Holland kan vara lite oberäkneligt,
så vi hade övat duktigt med suffletten. I BTCC och F1 gör man
pit-stops på mellan fyra till sex sekunder. Vi hade ju tränat. Så
vi kunde klara av att fälla upp taket på 5,12 så vi var beredda.
I år skulle holländarna och schweizarna få se trodde vi. Nja inte
riktigt. Holländarna hade skaffat riktiga Spiderparaplyer, stora
och avlånga så att de täckte hela sittbrunnen, båda förare och
co-driver. En sån köpte vi med till slut.
Vi
var först denna gången och kom fram till Hotel Slenackervallei
efter härliga vägar. Vi kände igen
platserna sen tidigare och Stina och jag skojade om "det var där
den där Giulian försvann" och "kommer du ihåg den där
blårykande Kammhäcken". Tiden gick fort i Spidern. Vi
parkerade Duetton och tog en riktigt god holländsk
öl och väntade på de övriga. Denna gången
hade vi bokat tre hotell och vår Duetto kände sig nog lite ensam på
parkeringsplatsen. Det behövde Spidern inte vara länge
Vi kunde höra motorerna på Alforna med lättmetall
och dubbla överliggande när de varvade ur i backarna innan de kom
fram. Parkeringen fylldes snabbt med Spiders i alla möjliga färger
och modeller.
Ärligt talat, kan det finnas för många
Alfa Romeo Spiders?
"Woow,
kul att ses igen, kolla min kärra. Kommer du ihåg när hmhm fick
soppatorsk och bla bla". Det var riktigt trevligt att träffas
igen. Carl timmer, en riktig gentleman i de övre -70 kom i sin
skinande svarta Giula Spider. När Stina och jag såg Carl första gången,
trodde vi att det var HKH Prins Bertil som kom, så lika var de. HKH
Prins Bertil körde Bugatti under sitt alias M. Adrian och var en
mycket respekterad person. Carl liknande honom så mycket att t.o.m.
Stina blev tyst och det ska mycket till för det.
Vi saknade Andrea från Italien och hans Giulia
Sprint GT från 1967, men jag fick höra att den bilen finns i
Sverige nu och Andrea har skaffat en Duetto 1966 till nästa år.
Fredagen gick undan med 7.000 varv och innan vi hann säga
"1750" var det dags att ta en Alfadrink och att äta. Vi
brukar äta ganska snobbigt med flera rätter och blandar oss friskt
vid borden. Vi satt tillsammans med Klaus Mohr och hans familj, de
kom från Köln i två Alfor. Klaus hade sin svarta 1750 Rundhäck
från 1968 och hans fru Hildegard körde en 1300 Zagato. Deras tonåringar
följde med som kartläsare. När de får körkort vet jag vad den
familjen ska ägna sig åt. Klaus är välkänd i Oldtimerkretsar i
Tyskland och kör Nürnburgring regelbundet. Där ligger de flesta i
lä.
Både Klaus och jag gladde oss åt att
schweizarna inte kom med sina otroliga Duetto denna gången. Nu såg
våra Rundhäckar betydligt finare ut i sällskapet. Andreas Rottman
från Duettoklubben i Schweiz har en Spider från 1968 i makalöst
skick. Jag begriper inte hur de bär sig åt, kör de aldrig med
sina bilar där nere? Fredagen bara försvann och vi var ganska trötta
frampå småtimmarna innan det bar iväg till sängen.
Lördag
Stina och jag kom ihåg förra årets tävling när
vi skulle cykla tandem. Vi är bergfast övertygade om att vi fick
cykla elva gånger så långt som de andra, för vi blev sist den gången.
Solen bara sken som den bara kan i Holland under sommaren och våra
Alfor blänkte och sken. Det fanns ett par svarta Spiders med i gänget
och de såg verkligen smarta ut i solskenet. Inte ett dammkorn eller
en fläck. Jag betonar "såg", det var på morgonen. Kodak
måste ha gjort bra affärer för alla tog kort som attan. Innan de
svarta Alforna körde iväg fick de en sista puts av sina ägare,
Kristian Spaan, Klaus Mohr och Tony Borgioni.
Tänk
dig tio Alfor på rad.
Tänk dig sedan dessa Alfor av samma modell och
skinande rena och i toppskick.
Tänk dig att Alforna var Spiders. Tjusigt eller
hur.
Tänk dig sedan detta åtta gånger om och du
kanske förstår att 87 Alfa Romeo Spiders i en enda lång rad väcker
uppmärksamhet. Det fanns röda, vita, gröna, blåa, bruna, silver
och t.o.m. en knallgul serie 4-Spider. Snygg färg förresten.
Oljebrännare
Vi körde mitt i karavanen just bakom en riktig
oljebrännare, en Kamm-häck. Gjorde Alfa diesel-spiders också?
Stina höll på att bli sjuk och jag mådde illa, så vi låtsades få
motorproblem och körde åt sidan. Vi lät några Alfor köra förbi
och vips, så var motorn OK igen. Vi delade gärna med oss av den
erfarenheten med oljedimman tät mitt i nosen. Det är alltid artigt
att låta andra njuta av också.
Givetvis så hade vi istället hamnat i galen
tunna, d.v.s. vi hade hamnat bakom Jan Groen. Han hade lånat en ännu
värre oljebrännare än den vi just sluppit. Jag tror att det var
Jan Spaan's Alfa. Cobi Groen hade kvaddat Jan's Spider två veckor
tidigare när holländarna hade träff hos Chris
Sweetapple och Highwood och Cobi körde nu deras Duetto istället.
Vi undrade hur länge, för hon kör som en "Mini-Fangio".
Tja, problemet med oljebrännaren löstes snabbt. De som känner Jan
Groen, vet att han gillar att köra om allt och alla och bara ha
bilarna i backspegeln. Det gjorde han denna gången också.
Lagom pauser, fika, snacka Alfa och beundra de
andra Alforna som körde förbi är ganska skönt. Vi var en grupp på
37! Spiders som stannat till vid ett fik. Utanför hade vi radat upp
våra pärlor. Jag undrar hur de andra bara kunde köra förbi utan
att se oss på caféet tvärs över gatan. Upptagna med varvräknare,
trodde många av oss andra.
Glidarvägar
Vi fortsatte på de underbara vägarna i Limburg.
Om du kört på någon av vägarna som Ducatiklubben har med i sin
karta över glidarvägar, vet du vad jag menar. Smala, asfalterade vägar,
fullt med kurvor och backar, skog och natur. Vi kör inte speciellt
fort eller våldsamt utan vi försöker hålla disciplinen på vägarna.
Många har ett förflutet på banorna i Europa och är framgångsrika
på banorna, men Limburg har blivit en ypperlig möjlighet att ta
med frugan på ett Alfa möte. Nu finns det flera som gjort tvärtom
också, tjejen kör sin egen Spider och killen följer med som
co-driver.
Våra möten har blivit uppskattade av
lokalbefolkningen också. Nu sitter holländarna, fruar, ungar och
jyckar med fikakorgar intill vägen och vinkar, fotograferar och
hoppar och hejar. Alfa Romeo får fin PR och vi som kör har kul.
Jag tycker att sådana vägar ska avnjutas i en Spider med lite sol
och vindrufs. Dubbla överliggande, Weber och aluminium låter som bäst
då!
Ner
i underjorden
Dags för lunch igen och en italiensk buffé stod färdig. Alla högg
in med god aptit och fortsatte ljuga Alfa mellan tuggorna av
Parmaskinka, bel paese-ost, pasta och sallad med massor med oliver.
Vi förberedde oss för nedstigningen. Nästa aktivitet var nämligen
grottan eller gruvan St. Pieter. Här tog man tidigare sandsten till
slott, kyrkor och pampiga byggnader. Här fanns det fullt med
historia. Under kriget gömde holländarna sina skatter här. Ett säkert
ställe, om man försökte att spränga upp lås och dörrar, hade
hela gruvan rasat samman. Temperaturen uppe i solen var närmare 28
grader, så alla rusade ner i svalkan i gruvan.
Det blev ganska kyligt där nere och värre
blev det ju djupare vi kom. Det fanns inget ljus därnere, utan när
en handlampa gick sönder, började Hans de Kok prata om Lucas, King
of darkness.När ljuset kom tillbaka, stod alla med ögonen stora
som navkapslar och med öppen mun, det var ganska kusligt ett tag.
Vi gick och gick längre ner i gruvan och några började tycka att
det var kallt. Stina och jag kommer ju från vikingaland, så vi
hade inga bekymmer med kylan.
Jag trodde att det skulle bli varmare och varmare
där nere. Några av oss gick och letade efter Spidermans kusin, han
måste ha släktingar där nere med horn i pannan, tofs på svansen
som skyfflade kol och höll brasan igång. Ett par andra hoppade och
stampade för att se om de kunde väcka alfakillarna i Australien, så
djupt nere var vi.
Vi hade fyra guider i gruvan och de berättade
massor och vi kände historiens vingslag fläkta, men vi var glada när
vi kom upp i solen igen. Där väntade nästa aktivitet, en annan överraskning.
Ryska
hemmagjorda bomber
Vi bytte co-drivers genom lottning och fick en
karta. Den hade symboler som såg ut som hemmagjorda bomber från
ryska revolutionen. Holländarna var som vanligt förberedda för
kula-pil-avstånd men vi andra hade lite bekymmer där. Jaja, nytt
manskap i våra Spiders och det var kul. Jag fick en tiopoängare i
form av Joyce Lemmens i min Duetto. Med henne i bilen hade jag
kunnat köra hur långt som helst, men jag uppförde mig anständigt
och efter lite dividerande om pilar och avstånd var vi ute på vägen
tillsammans med några andra Spiders
Det
var riktigt rörigt i början innan vi begrep att avståndet mellan
femte och sjätte kulan var bara 80 meter. De första avstånden
handlade om cirka 2.500 meter. Jättekul för oss som hade kilometer
i huvudet istället för meter. Under den här turen körde vi runt
på småvägarna, men på ett ställe fanns det lite dynga kvar sen
regnet tidigare i veckan. Dyngan var mycket ljus och klistrig och
fastnade på allt. Särskilt på en svart Spider. Den syntes miltals
mot den bakgrunden.
Tävlingen gick ut på att hitta några bokstäver
som skulle bilda ett ord. Joyce och jag funderade och undrade, men
fick inte ihop något vettigt ord. Tja, egentligen inte så konstigt
för ordet var på holländska. Det var väl därför Joyce och jag
inte vann, men Stina blev tvåa så hon fick rädda familjeäran.
Vid målet stod Klaus Mohr och väntade och väntade.
Hans fru Hilde körde den svarta Duetton och hon syntes inte till.
Stina undrade om han var orolig för Alfan eller Hilde? De kom till
slut en timme efter oss andra, glada och en mycket skitig svart
Duetto. Hilde och hennes co-driver Marianne Badoux hade haft lite
problem att förstå varandra eftersom de inte kunde något
gemensamt språk. Klaus gnällde om dyngan och vi andra tog en bärs
i solen.
Stilig
middag
Tillbaka till hotellet igen. Nja, inte riktigt
alla. De båda Jan stannade för att hjälpa en serie 4 Spider med
bromsproblem. Det höll dem sysselsatta ett tag och vi andra slapp
jan Groens oljerök ett tag. De dök upp lite senare när de mekat färdigt.
Då hade vi andra haft kul ett bra tag o baren på hotellet där vi
förberedde oss för kvällens middag. Vi fick en fyrarätters
middag med ypperliga viner och mycket trevlig betjäning. Det finns
en restaurangskola i närheten och några elever därifrån jobbade
åt oss den kvällen. En riktig toppenkväll med toppenservice. Vi
hade lite prisutdelning och jag fick en stor flaska genever, det har
blivit lite tradition nu.
Dynga
syns fint på en svart Spider
De
tre ägarna till den svarta bilarna fick komma fram. Christian Spaan,
Klaus Mohr och Tony Borgioni fick pris för sitt gnällande om
dyngan. De fick var sin hink med svamp och bilschampo. I synnerhet
Christian är mycket noga med att hålla sin bil ren, så han fick
lite diskvatten och en tvål också. Det borde hålla honom
sysselsatt ett tag och alla vi andra tyckte
det var pin livat. Tiden gick fort innan vi drog oss tillbaka frampå
småtimmarna.
Söndag
Söndagen startade med ännu en riktig holländsk
frukost innan vi radade upp oss igen. Nu hade det kommit ännu fler
deltagare, bl.a. en Duetto från Schweiz. Maarten de Groot hade
putsat och fejat hela tiden och vi andra stönade högt. Inte nu
igen, en Duetto från Schweiz, ren och inte ett dammkorn, inte ens
undertill. Jag undrar om han tar den på trailer eller hur tusan bär
schweizarna sig åt. Det verkar sitta i generna
Våra
ylande och morrande motorer skrämde tydligen iväg solen som gömde
sig bakom några moln. Efterhand visade molnen sig mer och mer och
solen försvann, men vad tusan. Vi hade ju haft 28 grader dagen
innan och vi satt i våra Alfor, så vad kan man mer begära. Dagen
fortsatte med körning i en lång rad och olika stopp där vi fikade,
kikade på en F355, en Lamborghini Miura och fyra Giulietta Sprint
från '50-talet. Och så åt vi igen så klart.
Plötsligt öppnade sig himlen som spjället på
en Weber 45 DCOE, regnet bara vräkte ner och vi fick upp suffletten
på under fem sekunder. Övning ger färdighet. Några var av det rätta
virket. Så länge Alfan rörde sig, var det ingen större fara. Det
var när vi stannade som regnet kom in i sittbrunnen. Jag själv
tror att de som körde öppet i regnet visste att TV stod vid nästa
krök och filmade. Det gäller att se cool ut i en Alfa, eller hur.
I samma sekund de passerat TV-teamet åkte suffletterna upp som ett
skott.
Har du sett "The Graduate" med Dustin
Hoffman kommer du kanske ihåg scenen där Dustin berättar för Mrs
Robinson att det är slut medan regnet vräker ner. Ungefär så såg
vädret ut.
Sparris
och revbensspjäll och holländsk bärs
Vi
avslutar varje gång på Arizona Texas restaurang där vi äter färsk
sparris med hollandaise, grillade revben modell bauta och god holländsk
öl. Vi tjoar och stojar och glammar och har rejält roligt. Stina
och jag tycker att det förkortar vintern.
Det blev en massa tackande och hurrande. Cobi,
Hans, Roni, Erwin van de Wal och jag blev ordentligt hyllade. Det känns
faktiskt bra att jobba med så engagerade Alfisti.
Vi som inte kör hem direkt avslutar på ett
hotell fem minuters körning från Arizona. Nja, avslutar? Vi fortsätter
och det brukar bli ganska sent. Denna gången skulle vi och några
andra Spiders fortsätta genom Belgien till Frankrike och
Alsacedalen. Vi lade upp våra kartor på borden bland glas och
tallrikar och liknade något mellan Napoleons generalstab och en
destruktionsanläggning för kärnkraftsavfall.
Stina och jag fortsatte tillsammans med ett par
andra Alfor nästa morgon efter frukost, men det är en annan
historia.
Kom
med du också
Jag tror att du också tycker det här verkar
kul. Vi håller nästa Limburg-möte 27 juni - 1 juli år 2001, så
du kan börja planera och boka färja eller ta bron redan nu.
Velocesidorna på webben har alltid senaste nytt för dig som vill
veta mer.
Välkommen
Det
finns massor med fler bilder i the Limburg
gallery
Wille R Alfa Romeo Roundtail Register on
the web at: www.veloce.se
|