Lyfta ur
motorn på en Alfa Romeo ur 105-serien, Giulia, Spider, GTV, Berlina
Två personer som är någorlunda vana klarar
detta fint. Det enklaste är att skaffa en motorlyft. De kostar inte
så mycket på t.ex. Biltema, Micro, Jula eller varför inte hyra en
hos en maskinuthyrare. Du behöver en ordentlig domkraft med hjul
och pallbockar. Som alltid gäller att säkra bilen innan du kryper
under den.
Det är alltid roligare att jobba med grejor som
är rengjorda. Tvätta runt motorn och växellådan, helst med högtrycksspruta.
Jag tappar alltid ur oljan innan jag sätter igång med själva
jobbet i garaget. Tappa ur kylvätskan också men tänk på miljön
och var snäll mot naturen. Ingen glykol eller olja på marken!
Koppla ur batteriet och ta bort det från bilen.
Jag brukar spraya med t.ex. 5-56 på motorns alla
bultar/muttrar redan nu. Då hinner medlet verka innan det är dags
att lossa dem. Innan du skitat ner dig tar du bort växelspak,
damasker osv. inifrån kupén.
|
Ta bort motorhuven och ställ den en bra bit från
bilen. Täck över den, lackskador är inte trevligt. Huven sitter
med fyra muttrar, 10 mm.
Lägg en trasa eller liknande mellan frontplåten
och motorhuven, så du inte skadar lacken.Bild #1
|
#1 |
Ta bort fläktremmar, kablar, slangklämmor,
slangar och märk dem duktigt. Det är läge att skaffa nya nu när
du ändå ska renovera motorn. Ta gärna några foton med
digitalkameran du fick i julklapp. Det är himla kul att visa
kompisarna om några år. Dessutom så är det lättare att sätta
tillbaka allt med ordentlig och tydlig märkning. Bild #2
|
#2 |
Töm expansionskärlet.
Man ska vara snäll mot naturen! Akta så du inte spiller på lacken.
Kylvätskan brukar alltid ge fläckar. Ifall du använder skydd över
skärmarna, se då till att inte kylvätskan går igenom skyddet och
skadar lacken på din Alfa. Bild #3 |
#3 |
Lossa muttrarna som håller kylaren.
Har du skyddskåpa runt fläkten, glöm inte muttrarna där nere. De
kan du ta underifrån. Lyft sedan ur kylaren. Bild #4 |
#4 |
Ta bort luftrenare
och insprutning eller förgasare. Kom ihåg alla slangar för dels
bensin och dels vevhusvetilationen. Det sitter också ett stag under
förgasarna /insprutningen som behöver lossas. Bild #5 |
#5 |
Ta bort avgasgrenröret. Lossa
generatorn/alternatorn . Innan du tar bort kablarna märker du dem.
Märk också generatorn / alternatorn så du kan sätta tillbaka
kablarna på rätt ställe senare. Bild #6 & 7 |
#6
#7 |
Lossa och ta bort de övriga slangarna och
kablarna. Värmeslangarna, oljetryck resp. givare för lågt
oljetryck. Kyltemperatur. Tändningen. Wiren till varvräknaren. Än
en gång, märk duktigt och notera var de satt.
Ibland är det läge att kapa slangar eller
sladdar. Spara i så fall delarna så att du får rätt dimension
eller färg när du ersätter dem. Det brukar alltid bli kvar en skvätt
bensin eller glykol i slangarna, så se till att hålla rent. Bild
#8
|
#8 |
Nu är det dags att lossa motorfästena. Du behöver
en 13 mm nyckel/hylsa. Det är ganska trångt där nere men har du
gjort rent som jag sa i början går det lättare.
Tycker du det verkar bli trångt runt motorn, så
ta bort insugningsrör resp. avgasgrenrör. De väger en del,
så motorn blir lättare och du slipper dessa klumpar att hålla
reda på också. Bild #9
|
#9 |
Avgasröret tar du bort underifrån. Det brukar
inte vara så svårt om man är två. Är det helt och fint använder
du det igen. Om inte, skaffa ett nytt. När du renoverat din motor
och drar på gäller det att ha bra grejor.
Kopparpackningarna till grenröret osv. kostar nästan
ingenting, så köp nya när du ska sätta tillbaka alltihop. Det är
alltid bra att ha kvar avgassystemet som referens. Bild #10
|
J#10 |
Med bilen fortfarande på domkrafterna/lyften
lossar du och tar bort kardanstången. Glöm inte stödlagret.
Kanske dags att byta det samtidigt. Bild #11 & 12 |
#11
#12 |
Dags att ta bort kopplingens slavcylinder. Om du
bara tar bort slangen så akta dig för oljan. Ta också bort
styrstaget under svänghjulet. Motorn lyfts uppåt ur bilen och
staget tar i svänghjulet resp. växellådan.
Nu kan du ta bort drivningen till hastighetsmätaren
samtidigt. Bild #13
|
#13 |
Nu sänker du bilen ner på golvet igen. Sätt dom
kraften under bakaxeln och höj bakändan en decimeter eller mer så
blir det lättare att dra ur motorn. Kör in verkstadskranen framifrån
och koppla fast motorn.
Eftersom du tar både motor och låda i ett, behöver
du inte flytta lyftöglan på motorn. Den kommer att tippa en bit
bakåt i alla fall. Bild #14
|
#14 |
Tyngdpunkten
brukar stämma så att motorn lutar fint av sig själv. Bild #15, |
#15 |
Det skadar inte att lägga ett
karosskydd över flyglarna och fronten. Har du tvättat motorn
ordentligt innan du lyfter slipper du få gammal olja och annat på
lacken. Det kan vara krångligt att backa undan bilen så att motorn
går fri, eftersom du helst ska ha lossat styrstaget för att låta
motorn och svänghjulet gå fritt.
Med lite hjälp från din kompis ska det inte vara
några större problem. Det är en härlig känsla att se ett tomt
motorrum som bara väntar på att bli rengjort. Passa på att kolla
så att kablar, sladdar och slangar är hela och fina. Tvätta rent
ordentligt och bara njut. Bild 16 & 17
|
#16
#17 |
När du nu har motorn ur bilen börjar det roliga.
Fotografera hela renoveringen, skriv upp vad du gör. Spara alla
kvitton. Spara alla gamla delar också, de kan vara bra att ha.
Skaffa små plastburkar eller påsar och märk
grejorna ordentligt under hela renoveringen. Det spar tid när du
ska få dit alla delarna igen. Jag brukar fördriva 80% av tiden i
garaget med att leta efter delarna eller verktygen. Bild #18.
|
#18 |
När motorn står där på verkstadsgolvet, byt
koppling, tryckplatta och urtrampningslager. Kolla även
hydralslangen till kopplingens slavcylinder. Kanske dags att
renovera växellådan? Det är inte så dyrt med lös låda. Bara
att ringa och höra. Highwood har utbytes till mycket bra priser.
Reservdelar köper du hos t.ex. www.highwoodalfa.com
där du även kan handla en Alfas egna verkstadshandböcker
och reservdelskataloger på CD.
|
|
Top |
|