Next
First published 5 January 1996. På svenska
2001-08-10.
Dubbla Weberförgasare? Inga problem.
Jag har Weberförgasare 40DCOE på min Spider.
Så här gör jag när jag kalibrerar och justerar dem. De flesta
förgasare på Alforna fungerar på samma sätt så du kan justera
även dessa med hjälp av mina mektips
Ta bort luftrenaren och annat som är i vägen.
Börja med att kontrollera att choken inte är aktiverad. Reglaget
under instrumentbrädan ska vara helt intryckt. Titta efter så att
wiren till chokemunstyckena på förgasarna är OK och att de inte
är tillslagna. Om du behöver justera, använd en 7 mm nyckel och
lossa wiren. Se till att reglagen är helt från innan du spänner
igen.
Kontrollera slangarna för bränslet. Var
särskilt noga vid ändarna och vid eventuella böjar. Det får inte
finnas några sprickor alls. är de dåliga, byt. Töm
bränslefiltret på ev. smuts och vatten.
Be någon att trampa gasen i botten och se till
att spjällen öppnar ordentligt. Motorn är givetvis inte igång nu,
då får du problem. Om inte, justera länkarna mellan pedal och
förgasare. Ibland tar länkarmen emot under varmvattenslangen under
förgasarna men det ser man ganska lätt.
Dags att synkronisera förgasarna. Ta bort
mässingspluggen vid tomgångsmunstyckena. På bilden är den
markerad med en röd prick. Skruvarna framför närmast topplocket
är till för att justera blandningen vid tomgång. Det räcker med
att ta bort en mässingsplugg per förgasare, t.ex. för cylinder
två och tre.
Lys med en ficklampa ner i förgasarens
inspektionshål till treans cylinder. Du har tre små hål. Justera
med tomgångsskruven, gul prick, tills du ser spjället genom ett av
hålen. De två bakre förgasarna påverkas direkt av
tomgångsskruven. Lys sedan ner i tvåans inspektionshål. Justera
med hjälp av skruven vid den gröna pricken tills du har
förgasarspjället vid motsvarande hål som på treans förgasare.
Har du svårt att se, hämta en vanlig liten spegel och vinkla den
så att du kan lysa in i förgasaren från luftrenaren. Då ser du
spjället tydligare när du justerar. Nu är spjällen
synkroniserade.
Nu får du säkert skruva ner tomgången, det är
den gula pricken. Det gör du lite senare när du har motorn igång.
Nu är det dags för lite finlir, du har ju en
italiensk bil, en Alfa Romeo.
- Starta motorn och skruva ner tomgången tills
den ligger på ungefär 1.000 - 1.500 varv. Det kvittar ifall
varvräknaren visar korrekt, det viktiga är att den stadigt
håller sig på samma varvtal .
- Stäng av motorn och ta bort tändkablarna från
trean och fyrans cylinder. Glöm inte att jorda tändkablarna,
annars kan du få problem med tändsystemet. Ta ett par gamla
tändstift och anslut de fria tändkablarna till dem och jorda
med t.ex. en startkabel. Då går gnistan rätt ut i luften och
skaddar inte tändsystemet, annars kan moderna dioder och annat
jox ta skada utan jordning .
- Skruva sedan alla fyra skruvarna för
blandningen för tomgång medurs och räkna antalet varav innan
de är i botten. Det är skruvarna som jag markerat med blå
prick på bilden. Skruva försiktigt så du inte skadar sätena
i förgasaren. Lossa därefter alla fyra blandningsskruvarna
igen, i normala fall 3/4 varv.
- Starta motorn. Justera de två främre
tomgångsskruvarna tills tomgångsvaret inte ökar mer. Ha
tålamod och vänta lite mellan varje justering. Det här brukar
ta lite tid, men det är är förbaskat skoj också. När du är
nöjd låter du blandningsskruvarna vara kvar i sina justerade
lägen.
- Stäng av motorn. Sätt tillbaka tändkablarna
på trean och fyran och ta bort dem på ettan och tvåans
sylindrar. Glöm inte jorda! Har du otur kan du annars skada
tändsystemet.
- Justera blandningen på trean och fyrans
förgasare på samma sätt. Nu kommer det svåra,
tomgångsvarvet ska vara samma som när du bara körde på de
två främre sylindrarna. När du är nöjd stänger du av
motorn igen.
- Sätt tillbaka tändkablarna och starta motorn
igen. Justera därefter tomgångsvarvtalet med hjälp av skruven
vid den gula pricken. Tomgångsvarvet brukar ligga vid 800 -
1.000 varv. Bry dig inte så mycket om varvräknaren nu, de
visar ofta fel. Lyssna och använd lite känsla istället.
Questa est un motore Italiano.
- Om tomgången inte sjunker brukar det ofta bero
på att förgasarna inte stänger tillräckligt. I så
fall kan det bero på att länkaget kärvar. På det igen, men
glöm inte känslan.
f you have any comments, please send an E-mail
Top
|