Först och främst
vill jag säga att reservdelar. . .
. . . till en klassisk
Alfa Romeo inte är något problem. Det finns massor
med delar på webben. Flera bra firmor och leverantörer
finns, det är bara att vraka och välja. Titta på
Velocesidorna eller på t.ex. Duetto
och Alfa Romeo efter reservdelar. Det svåraste
brukar istället vara att hitta just den där Alfa
Spider du vill ha.
När den första Spidern i
105-serien, som f.ö. döptes till "Duetto"
i en tävling, lanserades i Geneve i början av 1966,
fick den ett ytterst blandat mottagande. Lite kuriosa,
Alfa Romeo själva kallade aldrig sin Spider för
Duetto, de använde istället Spider 1600 i alla
officiella sammanhang. Namnet Duetto övergavs tämligen
omgående eftersom det fanns ett kex! (snälla, börja
inte tjata om rost nu bara) med samma namn och Volvo
hade ju sin Duett i produktion sedan länge. Många
kritiker tyckte att Pininfarina hade glömt något i
sin design, men alla var överens om att Alfan var en
dröm på vägen. Giulia 1600-motorn var ytterligare förfinad
och skulle snart nå sin fulländning.
Ett år senare i mars 1967,
kom den legendariska 1750 Spider Veloce. Det var i
princip samma bil som Spider 1600 men med den större
motor från 1750 GT Veloce som också lanserades det
året. Alfa Romeo tillverkade en serie på 125 sådana
bilar under maj - juni 1967. Spider 1300 kom 1968,
mest för den italienska marknaden. På den tiden
beskattades bilarna efter cylindervolymen i Italien.
Dessa Spiders kallades i folkmun för "Rundhäckar"
efter den tvålkoppsliknande formen, särkilt den
runda baken. Idag är dessa Rundhäckar mycket eftersökta
och deras lyckliga ägare vårdar dem ömt. Även med
hardtop monterad ger den genomtänkta och eleganta
designen många Alfisti ilningar av välbehag.
1970 övergavs plötsligt den
runda formen och ersattes av "platthäcken"
eller egentligen Kamm-tail efter en tysk! forskare i
aerodynamik.
Då hade man tillverkat ungefär
6.000 Spider 1600, 3.500 Spider Veloce och 1.800
Spider 1300 med rund bak. Samtidigt lär MG ha
tillverkat över 40.000 MGB under samma period.
Spidern fick 1971 den råstarka
2000-motorn som den behöll genom hela produktionen
till 1992. De flesta av bilarna finns i USA, där
Dustin Hoffman i filmen Mandomsprovet, The Graduate, körde
sin Spider 1600 i några klassiska scener. Dustin
Hoffmans farbror sålde Alfa Romeo i New York och
Dustin gillade Alfan och så fick den vara med i
filmen. Alfa Romeo i Italien blev glatt överraskade
och långt in på '80-talet marknadsförde man bilen
under namnet The Graduate i USA.
Den här Alfa Romeoklassikern
blev ytterst långlivad. Mellan åren 1966 till 1993
tillverkades den, ett svårslaget rekord. Många delar
var gemensamma under hela produktionen, till glädje för
oss som gillar klassiska Alfa Romeo.Idag får du nog räkna
med att betala en bra slant för en äkta Rundhäck i
fint skick, om du hittar någon som vill sälja. Det
finns annonser på Velocesidorna på webben med bilar
både från Europa och USA och en prisbarometer. Det
är bara att surfa till Veloce Spider market. Vet du
chassinummret kan du få mer information om bilen.
Vad ska man titta
efter på den där superfina Alfan?
Varför inte köpa en CD med
allt om Spidern? Det är alltid bra att veta lite inan
man slår till. Tja, som alltid, rost, rost och rost.
Spidern är ju en typisk sommarbil och är visserligen
inte lika utsatt för rost som många andra Alfor med
lika många år på vägen, men rosten kan vara besvärlig
att laga. Karossen är praktiskt taget utan skarvar, så
det blir grinigt att svetsa. Känn med handen över
hela karossen, trösklar, flyglar osv. Det ska vara jämt
och fint.
Rostproblemen med Spidern
kommer egentligen från det obefintliga rostskyddet.
Pininfarina gjorde själva karossen och skickade den
sedan till Alfa Romeo i Arese. Där fick karosserna stå
och vänta ett bra tag i ur och sol innan de målades
och fick drivlina och monterades klart. En Spider som
stått torr och fin i ett garage är såklart att föredra
framför en som utsatts för väder och vind. Det gäller
förvisso för alla bilar, men speciellt för Alfa
Romeo har jag märkt.Om Alfan stått utomhus och inte
använts ordentligt, brukar alltid sluta med
elproblem, rost, lera, stillastående vatten i skärmar
osv. Det första rådet är därför att kolla så att
karossen är fin. Lägg dig under och titta, ta bilen
till en lyft och kontrollera ordentligt. Mekaniken
brukar inte vara något större problem att greja, men
att rostlaga, näe tack.
De lägre partierna av
chassiet är viktigast att kontrollera. Som vanligt,
ett snyggt skal kan tyvärr dölja mycket elände, så
kontrollera alla bubblor och ojämnheter på hela
bilen. På Spidern är det viktigt att kontrollera
stolarna infästning, reservsätet, trösklarna inne i
bilen. Lyft på gummimattorna och glöm inte plåten
under pedalerna. Alla delarna finns att köpa, det är
bara bakskärmar och koffertluckan som är lite
dyrare. Som tur är finns det gott om plåtdelar till
Spidern.
Glöm inte tröskellådorna,
det ska inte finnas några skarvar. Titta lite extra
runt Pininfarinamärket framför bakhjulen, ett
vanligt rostställe. Lyft på klädseln inifrån och
lys ner när du kontrollerar. Framskärmarna är känsligast
uppe vid vindrutan. Det ska finnas en skyddsplåt i
aluminium, men den brukar försvinna av hjulsprutet.
Jag skruvade förresten av alla skyddsplåtar på min
Rundhäck för 30 år sedan och målade Tectyl med
pensel. Det ångrar jag inte.
Det finns en tvärbalk under
kylaren som du också bör kontrollera, här brukar
det rosta ibland. I kofferten ska det finnas
gummimattor, lyft ur dessa och titta ordentligt runt
bensintanken och fram över hjulhusen och runt
reservhjulsbaljan. Dessa ställen är lätta att
rostskydda så det brukar inte var några större
problem. Finns det rostskyddsmassa där kan du nog
vara lugn. Lyft samtidigt av gummimattan runt
bakljusen och kontrollera.
Dörrarna brukar rosta i
nederkant. Känn efter med handen under dörrarna. Där
ska det finnas dräneringshål, men många av dessa är
ofta igenkletade med rostskydd, inte så bra. När du
ändå känner under dörrarna, kasta då ett öga på
domkraftsfästena. De brukar tyvärr gå åt skogen
ganska snabbt och många Spiders har inga alls.
Lyckligtvis kostar de inte så mycket, men de ska ju
dit i alla fall, så se upp.
Kromen på de klassiska Alfa
Romeo är sällan något problem. Det var rejäla
grejor på den tiden. Många Rundhäckar har förresten
rostfria stötfångare, ganska modernt på '60-talet.
Det finns fortfarande delar att köpa.Reservdelar
Motordelar, i stort sett allt
mekaniskt är absolut inget problem att få tag i.
Highwood har specialiserat sig på klassiska Alfa
Romeo och det finns fler leverantörer på webben.
Lite svårare, men inte omöjligt, att hitta kan vara
instrument och vissa inredningsdetaljer och en del plåt
till Rundhäcken. Hastighetsmätare och varvräknare
av fabrikat Jaeger till Rundhäcken likaså. Men ta
det lugnt, Alfa Romeo själva har det mesta i lager. Många
delar var gemensamma med de övriga Alforna och
Spidern tillverkades ända in på '90-talet och det
finns många firmor på webben som säljer
reservdelar. Inte ens Carellokåporna över strålkastarna
är svåra att komma över. Amerikanska Spiders har
inte dessa kåpor. Istället har dessa en grövre
kromring runt strålkastaren så kåporna får inte
plats.
Inredningen
Titta efter hur inredningen
ser ut. Äldre Alfor hade vinyl av ordinär kvalité.
Det går att klä om och det blir snyggt men kostar
tyvärr en slant. Det är svårt att klä om en stol
själv så att det blir bra, så räkna med att lämna
bort till bilsadelmakaren. Suffletten kostar mellan två
och tre tusen på webben och att sätta dit den nästan
lika mycket. Det är dock ett roligt jobb man kan göra
själv med lite tålamod.
Sufflettskyddet till Rundhäcken
är svårt att få tag på, men finns det med på
webben. Alla som kommit i kontakt med Spidern är
mycket imponerade över hur lätt det är att ta upp
och ner suffletten med en hand.
Titta efter om allt finns
intakt inne i bilen. Är alla instrumenten av samma
fabrikat? Det ska vara Jaeger överallt. Det finns mer
att läsa om instrumenten. Alfa Romeo har bara
utrustat ett litet fåtal Spiders med
Vegliainstrument. GT Veloce kom däremot med båda
fabrikaten. Förresten, varvräknarna skiljer sig åt
genom att Spidern har oljetrycksmätaren separat på
panelen. GTV'n har sin i varvräknaren. Finns
askkoppen kvar? Slinta pedalgummi tyder på att bilen
använts flitigt. Det behöver oftast inte vara
negativt, en Alfa Romeo ska användas och är byggd för
att köras.