Felsökning, generella råd för äldre bilar
Felsökningsschema för bil och motorfel
Följande gäller för nästan alla fordon fram till mitten av 80-talet.
OBS! Vissa felsökningar kan skada bilar med modern elektronik, som t.ex. brytarlösa system.
| Motorn startar inte | Motorns driftstörningar| Bränslesystemet | Kylsystemet | Batteriet | Generatorn | Startmotorn | Smörjsystemet | Instrument &
kontrollampor | Växellåda & koppling | Bromsarna | Fjädringen | Styrningen | Däcken | Belysningen | Blinkers | Vindrutetorkare & andra
elmotorer | Elektrisk bränslepump | Signalhornet | Tändinställningen | Förgasarservice | Förgasarjustering | Ventiljustering |
Onormala motorljud:
Fel |
Orsak |
Åtgärd |
Lätt knackning |
Felaktiga ventilspel. |
Se: "Ventiljustering". |
Ihärdig lätt knackning efter
ventiljustering. |
Kammarna, kulbultarna eller vipparmarna
slitna. |
Kontrollera och byt ut slitna delar. |
Kontinuerlig lätt knackning, som
förändras med motorns belastning och
varvtal. |
Vevaxelns övre bussning sliten, kolven
glapp eller kolvring avbruten. |
Renovera motorn. |
Kraftig knackning, som förändras med
motorns belastning och varvtal. |
Vevaxelns nedre bussning sliten. |
För att undvika mera skador bör motorn användas
möjligast litet. Renovera motorn. |
Knackning och klirrande, som förändras
med varvtalen. Motorn stannar på
tomgång. |
Ventilfjäder avbruten. |
Öppna topplocket för att konstatera felet. För att undvika
mera skador bör motorn användas möjligast litet. |
Skrammel eller rassel, när kopplingen
används. |
Kopplingens trycklager sliten. |
Ta loss växellådan och renovera kopplingen. |
Tjut eller vissling. |
Vattenpumpens packningar slitna eller lös
fläktrem. |
Kontrollera, om pumphuset läcker.
Kolla fläktremmen. |
Puffningar, när man trycker på
gaspedalen. |
Läcka i avgasrörets fläns eller skadad
ljuddämpare. |
Drag åt ordentligt eller byt ut enligt behov. |
Tydligt skrammel på tomgång. |
Kamkedjan är sliten eller dess spännare
har fel inställning. |
Justera spännare eller byt ut kedjan. |
Vissling som förändras med motorns
varvtal. |
Luftläcka vid insugsröret. |
Kontrollera förgasarfotens packning. |
Motorn startar inte:
Fel |
Orsak |
Åtgärd |
Startmotorn roterar inte motorn. |
Se "Startmotorn" |
|
Motorn snurrar långsamt men startar inte. |
Batteriets laddning låg. |
Ladda batteriet. |
Ledningsbrott i batteriets strömkrets.
Oxiderade eller lösa polskor. |
Rengör och drag åt ordentligt batteriets polskor. |
Batteriet defekt |
Se "Batteriet". |
Jordkabeln mellan motorn och karossen är
trasig. |
Rengör anslutningarna eller byt ut kabeln. |
Startmotorn trasig. |
Se "Startmotorn" |
Motoroljans viskositet olämplig, oljan för
tjock. |
Byt ut lämplig motorolja. |
Startmotorn roterar motorn, men motorn
startar inte. |
Tändningsfel. |
Kontrollera gnistan från tändkabeln. Se "Felsökning av
tändningen". |
Förgasarfel (förgasaren får bränsle). |
Se "Bränslesystemet". |
Tändstiften fuktiga. |
Rengör och torka tändstiften samt justera
elektrodavståndet. |
Tanken tom. |
Öppna tanklocket (om det finns) och kolla, om det finns
bränsle i tanken. Bensinmätaren kan visa fel. |
Bränslepumpen defekt eller slangarna
tilltäppta. |
Kolla, om bränslesystemet har en kran. Öppna om den är
stängd. Se "Bränslesystemet". |
Om bilen har elektrisk bränslepump, knacka pumpen
kraftigt. Se "Elektrisk bränslepump" |
Motorn "slår tillbaka", tänder i insugsröret
eller förgasaren. |
Felaktig tändförställning. |
Se "Tändinställningen". |
Fukt i fördelarlocket och tändkablarna. |
Torka delarna noggrant och kontrollera tändordning.
(omkastade tändkablar) |
Motorn tänder men vill inte gå. |
Fel i tändsystemet eller bränslesystemet. |
Se "Startmotorn roterar motorn, men motorn startar
inte". Kontrollera speciellt chokespjället, tändstiftens
skick och god gnista från tändkabeln. |
Motorn stannar på tomgång (kall motorn). |
Fel inställd tomgång. |
Justera tomgången. Se "Förgasarjustering". |
Chokespjället fungerar inte. |
Ta loss luftrenaren och kolla chokespjällets funktion. |
Motorns driftstörningar:
Fel |
Orsak |
Åtgärd |
Motorn stannar på tomgång (varm motor). |
För låg tomgång. |
Justera tomgången. Se "Förgasarjustering". |
Felaktig tomgångsblandning. |
Se "Förgasarjustering". |
Igensatt tomgångsmunstycke. |
Blås munstycket rent. |
Chokespjället hakar upp sig |
Kolla chokespjällets funktion. |
Brytarspetsarna fel inställda eller slitna. |
Rengör och justera eller byt ut brytarspetsarna. |
Förgasaren flödar. |
Kontrollera flottörnivån. Rengör eller byt ut flottörens
nålventil. Se "Inställning flottörnivå". |
Luftläcka vid förgasare eller insugsrör. |
Kontrollera förgasarens och insugsrörets fastsättning.
Drag åt ordentligt alla insugsrörets anslutningar, även
strömfördelarens tryckregulatorns anslutningar. Byt ut
defekta packningar. |
Ojämn tomgång. |
Tomgången fel inställd. |
Se "Förgasarjustering". |
Flottörnivå, tändning och motorns
allmänna kondition. |
Se "Problem vid kallstart". |
Blandnings- och tomgångsskruvarna fel
inställda. |
Ställ in blandnings- och tomgångsskruvarna vid varm
motor. Se "Förgasarjustering". |
Lågfartsmunstycket smutsigt eller löst. |
Tag loss det och blås igenom med tryckluft. Sätt tillbaka
eller byt ut det. |
Brytarspetsarna fel inställda eller slitna. |
Rengör och justera, eller byt ut brytarspetsarna. |
Tändstiften våta eller elektrodavståndet
felaktiga. |
Rengör och justera elektrodavståndet eller byt ut
tändstiften. |
Felaktig tändförställning. |
Se "Tändinställningen". |
Luftläcka ("tjuvluft") på insugssidan. |
Drag åt ordentligt och byt ut defekta packningar. Se
"Luftläcka vid förgasare eller insugsrör". |
Spjällaxeln tar in luft via sina
lager/bussningar. |
Ersätt axeln med en ny i större dimension. Finns ej detta
- byt förgasare. |
Spjället rör sig trögt. |
Smörj upp det och förvissa dig om att det rör sig lätt. |
Problem vid kallstart. |
Undersök först bränslenivån i flottörhuset. |
Justera bränslenivån. Se "Inställning flottörnivå". |
Chokevajern har hakat upp sig eller
lossnat. |
Laga eller byt vajer. |
Startmunstycket smutsigt. |
Rengör och sätt tillbaka. |
Efter att ha uteslutit förgasarfel, övergå till
tändsystemet. |
|
Tändstift med slitna elektroder, dålig
isolering eller för stora kolavlagringar. |
Skruva fast tändstiften. Byt slitna eller trasiga tändstift. |
Brytarspetsarna oxiderade, fel inställda
eller utslitna. |
Rengör dem eller byt dem. |
Tändningen fel inställd. |
Ställ in den med instrument. |
Olika fel som rör kablars, spolars och
kondensators isolering och
ledningsförmåga. |
Rätta till felen. Byt ut alla defekta delar. |
Batteriet slitet eller slut. |
Ladda upp eller byt ut det. |
Startmotorn defekt. |
Se över den. |
När fel i tändningssystemet kan uteslutas,
bör motorns kompression undersökas. |
Tag kompressionsprov. Kolla läckage vid kolvringar,
ventiler, topplockspackningar. |
Motorn "storknar" vid snabbt gaspådrag. |
Förgasarens accelerationspump fungerar
felaktigt eller fungerar inte alls. |
Kontrollera bränslets tillförsel till förgasaren innan
accelerationspumpens renoveras. |
Chokespjället fungerar felaktigt eller fel
inställd. |
Kontrollera chokespjällets funktion. |
Otillräcklig bränsletillförsel. |
Rengör flottörens nålventil och munstycke. Kontrollera
flottörnivån och dess renhet. Se över bränslepumpens
kapacitet och tryck. |
Kortslutning i strömfördelaren, som
förorsakas av strömfördelarens
tryckregulatorns funktion. |
Kontrollera strömfördelarens inre kablar. |
Luftrenaren smutsig. |
Rengör eller byt ut filtret. |
Trottelförgasarens kolv hakar upp sig. |
Polera kolven och cylindern med en torr eller
bensindränkt trasa. Kontrollera, att dämparen har rätt
mängd lämplig olja. |
Tvåtaktsmotorns avgasrör tilltäppt. |
Rengör eller byt ut avgasröret. |
Motorns accelererar trögt. |
Felaktig tändförställning. |
Se "Tändinställningen". |
Luftläcka på insugssidan. |
Se "Luftläcka vid förgasare eller insugsrör". |
Otillräcklig bränsletillförsel. |
Se "Otillräcklig bränsletillförsel". |
Förgasarstängerna fel inställda. |
Kontrollera, om gasspjället öppnas helt, när gaspedalen
trycks till botten. Justera vid behov. |
Felaktiga ventilspel. |
Se: "Ventiljustering". |
Motorns kompressionstryck för lågt. |
Tag kompressionsprov. Om skillnaden mellan
cylindrarnas kompressionstryck är större än 10-15% och
ventilspelens justering inte ändrat det, ta loss topplocket.
Slipa ventilerna eller byt ut topplockspackningen. |
Strömfördelarens tryckregulator i dåligt
skick. |
Byt ut defekta delar. Justera tändinställningen enligt
riktvärden. Kolla och laga slangen för fördelarvakuum. |
Motorn avbryter eller storknar. |
Tändstiftsfel eller defekt tändströmkrets. |
Rengör, testa eller byt ut tändstiften. Kontrollera gnista,
brytarspetsarna samt hög- och lågspänningskablarna.
Kontrollera, att tändströmkretsens delar är rena och
torra. Kolla tändinställningen. |
Defekt störningsskydd eller
högspänningskabeln. |
Kontrollera, om kabeln är knäckt. Byt ut defekt kabel. |
Luftläcka på insugssidan. |
Se "Luftläcka vid förgasare eller insugsrör". |
Otillräcklig bränsletillförsel. |
Se "Otillräcklig bränsletillförsel". |
Förorenat bränsle (vatten, isproppar etc) |
Avlägsna den vattenblandade bensinen från förgasaren,
vid behov hela bränslesystemet. Tillsätt ½ l. K-sprit i
tanken. |
Förgasaren flödar. |
Rengör flottörens nålventil. Kontrollera flottörnivån. Se
"Inställning flottörnivå". |
Avgasröret tilltäppt. |
Laga avgasröret. |
Motorn är svagare än normalt. |
Felaktig tändförställning. |
Se "Tändinställningen". |
Strömfördelarens tryckregulator defekt. |
Se "Strömfördelarens tryckregulator i dåligt skick". |
Luftläcka på insugssidan. |
Se "Luftläcka vid förgasare eller insugsrör". |
Felaktiga ventilspel. |
Se: "Ventiljustering". |
Motorns kompressionstryck |
Se "Motorns kompressionstryck för lågt". |
Förgasarstängerna fel inställda. |
Kontrollera, om gasspjället öppnas helt, när gaspedalen
trycks till botten. Justera vid behov. |
Huvudmunstycke, acc-munstycke,
emulsionsrör är igensatt eller löst. |
Kontrollera, rengör och byt ut defekta delar. |
Luftfiltret igensatt. |
Byt ut insatsen eller rengör filtret. |
Spjället öppnar sig inte fullt. |
Kontrollera spjällaxeln och reglagen. |
Motorn stannar vid inbromsning.
Funktionen eljes normal. |
För låg tomgång. |
Justera tomgången. |
Igensatt tomgångsmunstycke. |
Se "Förgasarjustering". |
Luftläcka på insugssidan. |
Se "Luftläcka vid förgasare eller insugsrör". |
Motorn fortsätter att gå, fastän tändningen
är avstängning. |
Motorn går varm. |
Se "Kylsystemet". |
Överhettade tändstift. |
Kontrollera, om stiften har rätt värmevärde. |
Igensotade förbränningsrum. |
Ta bort topplock och sota motorn. |
Felaktiga ventilspel. |
Se: "Ventiljustering". |
Luftläcka på insugssidan. |
Se "Luftläcka vid förgasare eller insugsrör". |
Motorn knackar. |
Olämpligt bränsle. |
Använd bränsle av rätt oktantal. |
För tidig tändinställning. |
Se "Tändinställningen". |
Strömfördelarens centrifugalregulator
defekt. |
Kontrollera regulatorns returfjädrar [1],
lösgör brytarplattan (2 skruvar). Ta loss
tryckregulatorns arm, för att kunna ta loss
brytarplattan. Kontrollera, att fjädrarna är
ordentligt fastsatta i krökarna. Avlägsna alla delar som
eventuell har fallit in i fördelaren. |
Motorn går varm, fel i kylsystemet. |
Kontrollera kylaren och termostaten. Se "Kylsystemet".
Hur sitter eventuell kylargardin? |
Överhettade tändstift. |
Kontrollera, om stiften har rätt värmevärde. |
För stora sotavlagringar i
förbränningsrummen. |
Ta bort topplock och sota motorn. |
Från avgasröret droppar vatten efter
kallstart. |
Inget fel. Fenomenet normalt i kallt väder. |
|
Från avgasröret droppar vatten vid normal
temperatur. |
Topplockspackningen läcker. |
Byt ut topplockspackningen. |
Topplocket knäckt eller skevt. |
Planfräs packningsytan eller byt ut topplocket. |
Motorn avbryter på höga varv. |
Tändströmkretsens kabelanslutningar
smutsiga eller lösa. |
Se över alla anslutningar, särskilt i strömfördelaren och
tändspolen. Kontrollera, rengör och drag åt ordentligt
kablarna, isynnerhet tändkablarna. Kolla, att
kabelanslutningarna i tändspolen är strama. |
Brytarspetsarna smutsiga eller brunnit,
eller elektrodavståndet fel inställd. |
Se över och renovera elektroderna. Justera
elektrodavståndet vid behov. |
Tändstiften defekta. |
Rengör och justera eller byt ut tändstiften. |
Smuts i förgasaren. |
Se "Förgasarjustering". |
Felaktiga ventilspel. |
Se: "Ventiljustering". |
Luftrenaren smutsig. |
Rengör eller byt ut filtret. |
Motorn hostar och avbryter oavbrutet. |
Smuts eller vatten i bränslesystemet.
Flottörnivån för låg. |
Se "Otillräcklig bränsletillförsel" och "Förorenat
bränsle". |
Motorn hostar och avbryter oregelbundet,
tänder ofta i insugsröret. |
Bränslebrist. |
Rengör bränslepumpen och filtren. Kontrollera, om
pumpen har luftläcka på insugssidan. |
Elektrisk pump: Kolla att det kommer luft till tanken
(tankens lufthål). Se "Elektrisk bränslepump". Om det
inte hjälper, byt ut pumpen. |
Vatten i bränslet |
Se "Förorenat bränsle". |
Luftläcka på insugssidan. |
Se "Luftläcka vid förgasare eller insugsrör". |
Felaktig tändförställning. |
Se "Tändinställningen". |
Motorns gång är vacklande, bättrar sig för
en stund och slocknar till slut, samtidigt
kan den tända i insugsröret. |
Bränslebrist. |
Se "Otillräcklig bränsletillförsel". |
Motorns gång är vacklande. Den slocknar
som varm, men startar efter en stund. |
Bränslet förgasas i bensinröret. |
Vänta en stund, att bränslepumpen och bensinröret
hinner kallan innan startningen. |
Motorn tycks inte nå normal
arbetstemperatur. |
Termostaten defekt eller olämplig till
funktionen. |
Byt ut termostaten. Montera termostat enligt riktvärden. |
Termometerns givare defekt. |
Byt ut givaren. |
Termometern defekt. |
Byt ut termometern. |
För hög bränsleförbrukning. |
Förgasaren behöver översyn. |
Se "Förgasarjustering". |
Felaktig tändförställning. |
Se "Tändinställningen". |
Luftintaget tilltäppt. |
Byt ut eller rengör luftrenaren. |
Se "Motorn är svagare än normalt". |
|
Luftfilterintaget i en allt för varm del av
motorrummet. |
Tag bort förvärmningen på filtret. |
Chokespjället hakar upp sig i stängt läge. |
Kontrollera chokespjällets funktion. |
Speciell noggrannhet erfordras vid mätning av bränsleförbrukningen, vilken påverkas av hastigheten,
lasten, vägen och körvanorna. |
Bränslesystemet
Ta loss luftrenaren från förgasaren. Se över chokespjällets funktion. Om chokespjället inte är stängd, tryck fast den lätt med fingret. Se i
förgasarens genom att öppna gasspjället och se, om utloppsröret är torrt eller fuktigt.
Fel |
Orsak |
Åtgärd |
Bränsleläckage |
Nålventilen smutsig, sliten eller har
lossnat ur sätet. |
Byt ut nålventilen och bränslefiltret. |
Flottören har hakat upp sig eller blivit
tyngre. |
Ta loss flottören och justera flottörnivån eller byt ut
flottören (gäller speciellt homogena plastflottörer).Se
"Inställning flottörnivå". |
Bränsletrycket för högt. |
Nålventilen tål max 0,25 bar. Montera en tryckregulator
och justera trycket med den. |
Bränsleslangarna trasiga eller har lossnat. |
Kontrollera anslutningar, slangar och klämmor. Byt ut
defekta delar. Drag åt ordentligt. |
Packningarna trasiga eller blivit hårda. |
Byt ut packningarna. |
Acc-membranet trasigt eller slitet. |
Byt ut membranet. |
Bensinen når inte fram till förgasaren. |
Bränslepump och slangar blir för varma,
vilket ger sk. ånglås. |
Kyl ned bränslepumpen. Försök finna orsaken till
överhettningen. |
Bränslepumpen fungerar inte. |
Se över pumpen. Byt ut slitna delar eller hela pumpen.
(Montera en elektrisk bränslepump). |
Slangar, bränslefilter eller förgasarkanaler
igentäppta av smuts. |
Gör omsorgsfullt rent slangar och förgasare. Byt ut
packning, nålventil och bränslefilter. |
Anslutningen från bensintanken igensatt
eller vattenanhopning på tankens botten. |
Rengör anslutningen. Ta bort vattnet från tanken,
slangarna och flottörhuset. |
Kylsystemet
Fel |
Orsak |
Åtgärd |
Motorn går varm. |
Kylarvätska för litet. |
Kontrollera läckor. Låt motorn kallna ½ timme innan
vätskan tillsätts. |
Fläktremmen lös. |
Dra åt eller byt ut defekt rem. |
Kylsystemets slangar defekta. |
Byt ut defekta slangar. |
Kylarlocket, defekt eller olämpligt. |
Kontrollera, att lockets packning är i gott skick och att
locket är lämpad för arbetstrycket. Om inte, byt ut
locket. |
Kylsystemet tilltäppt. |
Spola kylsystemet. Kylaren spolas åt motsatta hållet
alltså underifrån upp. Värmeelementet kan spolas i
vardera riktningen. |
Termostaten defekt. |
Se över dess funktion genom att uppvärma den i vatten
tillsammans med termometern. Byt ut termostaten. |
Felaktig tändförställning. |
Se "Tändinställningen". |
Vattenpumpen defekt eller läcker. |
Installera ny eller renovera vattenpumpen. |
Expansionskärlets rör (om sådan finns) är
defekt. |
Se över ledningsbrott och lösa anslutningar. |
Kylarens luftkanaler tilltäppta. |
Rengör kanalerna, använd vattenstråle (fett
lösningsmedel vid behov). Skrapa inte. |
Strömfördelarens tryckregulator fungerar
felaktigt. |
Avlägsna tilltäppningar eller laga och drag åt ordentligt
vakuumanslutningen. Byt ut defekta delar. Justera
tändförställningen enligt riktvärden. |
Motorn går varm och kokar kort efter
kallstart i köld. |
Kylarvätskan tillfrusen.
|
Stanna motorn. Vänta tills värmen utjämnats och
kylarvätskan smultit. Använd kraftigare
kylarvätskeblandning. (50% skyddar ner till -30°C) |
Vid kallstart hörs ett kraftigt skrik. |
Fläktremmen slirar, eftersom
vattenpumpen är tillfrusen. |
Stanna motorn. För bilen till ett varmt garage för att
smälta isen. |
Fläktremmen lös. |
Dra åt remmen. |
Vattenpumpens lager bör smörjas. |
Om pumpen inte har yttre smörjnippel, använd
tillverkarens förordade tillsats i kylarvätskan. |
Generatorns lager bör smörjas. |
Smörj lagren med några droppar tunn olja. |
Defekt styrservo. |
Kontakta närmaste serviceverkstad. |
Vattenpumpen läcker. |
Tätningsringen sliten. |
Laga eller byt ut vattenpumpen. |
Motorn kokar och går varm oavbrutet. |
Topplocket knäckt eller dess packning
brunnit. |
Kontrollera sprickor eller installera ny packning. |
Kylaren bör regelbundet tillsättas vatten. |
Yttre läcka. Vid läckan synts oftast en
rostfläck eller torkad kylarvätska. |
Kontrollera och byt ut slangar, frostpluggar och
topplockspackning enligt behov. |
Vatten läcker in i motorn. |
Kontrollera med oljestickan, om oljenivån är för hög
eller vattendroppar i oljan. I värsta fall har oljan blivit
grå. Kolla, finns det för mycket vattenånga i avgaserna. |
Kupévärmaren förblir kall. |
Strömningen till värmeelementet
otillräcklig. |
Kontrollera värmarens justeringsventil. Lufta systemet. |
Termostaten hakar upp sig öppen. |
Byt ut termostaten. |
Värmeelementet delvist tilltäppt. |
Ta loss slangarna som går från värmaren till motorn.
Spola värmeelementet i vardera riktningen. |
Kupévärmaren fryser plötsligt. |
För låg vätskenivå. |
Tillsätt kylarvätska och täta läckorna |
Batteriet
Fel |
Orsak |
Åtgärd |
Vätskans volymvikt (densitet) är för låg
(mätt med syraprovare under 1,250). |
Batteriets laddning låg. |
Kontrollera batteriet och laddningsströmkretsen. Ladda
batteriet. Laga laddningsströmkretsen och bilens
kablelfel. |
Batterisyran försvunnit genom läckage. |
En läcka i överdelen kan tätas. Om batteriet läcker från
sidan byt ut batteriet. |
Batterisyran försvunnit genom att batteriet
har vält eller tillsatt för mycket vatten. |
För batteriet att lagas. |
Batteriet defekt. Orsak:
a) Batteriet är gammalt.
b) Batteriet har inte fyllts med destillerat
vatten.
c) Batteriet har hållits smutsigt.
d) Batteriet har förvarats för länge utan
laddning. |
Skaffa nytt batteriet. |
Enligt belastningsprovet är batteriets
belastningsförmåga är liten. |
Batteriets laddning låg. (densiteten under
1,250) |
Ladda batteriet. |
Defekt cell. (densiteten mellan cellerna
mer än 0,025) |
Blyplattorna kan förnyas, men ett nytt batteri är bättre. |
Batteriet har svårighet att starta motorn i
köld, fastän strömkretsen tycks vara i gott
skick. |
Batteriet litet för ändamålet. |
Skaffa ett lämpligare batteri. |
Batteriet är gammalt. |
Skaffa nytt batteriet. |
Generatorn
Fel |
Orsak |
Åtgärd |
För litet eller ingen laddning alls.
(varningslampan lyser). |
Fläktremmen avbruten eller slirar. |
Dra åt eller byt ut remmen. |
Defekta kablar eller anslutningar. |
Rengör och drag åt ordentligt generatorns och
laddningsreläets kabelanslutningar. |
Batteriets vätskenivå för låg. |
Tillsätt destillerat vatten. |
Ingen laddning (varningslampan lyser).
|
Växelströmsgeneratorn (alternator) är
defekt. |
Generator delen kan man kontrollera och laga liksom
likströmsgeneratorn. Diodbryggans kondition kan man
kontrollera med ohmmätare, om kunskapen räcker till.
Då man tar isär en alternator lönar det sig att inte ta ut
ankaret ur statorn, magnetismen kan försvinna. |
Ett enkelt och snabbt sätt att kolla om generatorn laddar.
Låt motorn gå, ta en skruvmejsel eller något annat av
metall. Sätt den mot baksidan av generatorn (= gaveln)
som har en liten ut och invänd bricka, lagerhuset. Är
den magnetisk så laddar den. Om inte, är den
otillräcklig. |
Likströmsgeneratorn:
Kolborstarna hakar upp sig. |
Ta loss kolborstarna. Rengör kol och kolhållare.
Montera tillbaka. (Obs! I samma läge). Byt ut utslitna
kolborstarna. |
Svaga kolborstfjädrar. |
Byt ut tydligt skadade eller upphettade fjädrar. |
Smutsig kollektor. |
Rengör ytan med trasa och bensin. |
Brunnen (sliten) kollektor. |
Ta loss generatorns ankare och renovera kollektorn. Till
arbetet hör svarvning och öppnandet av lamellgapen. |
Generatorn defekt, lindningen brunnit
eller dåliga lödningar. |
Generatorn kan man försöka laga. Löd ihop öppnade
lödningar, rengör och lacka lindningen. Om det inte
lyckas, skaffa en ny generatorn. |
Laddningen felaktig (varningslampan
lyser klart eller A-mätaren visare svänger
ostadigt) |
Laddningsreläets regulator defekt eller
dålig jordning. |
Kontrollera laddningsreläets jordning. Byt ut eller
försök justera laddningsreläet. |
Generatorn har oljud. |
Fästbultarna eller remskivan lös. Slitna
lager. |
Kontrollera och drag åt ordentligt. Byt ut lagren eller
hela generatorn. |
Startmotorn
Fel |
Orsak |
Åtgärd |
Startmotorn snurrar inte, och strålkastarna
slocknar. |
Batteriet urladdat. |
Ladda batteriet (se "Batteriet") |
Ledningsbrott i batteriets strömkrets.
Oxiderade kablar eller lösa polskor. |
Rengör och dra åt polskorna. Kontrollera
kabelanslutningar till karossen och startmotorns
solenoid. |
Startmotorn snurrar inte och strålkastarna
försvagas. |
Batteriets laddning låg. |
Ladda batteriet. |
Startmotorns kugghjul hakar upp sig. |
Frigör kugghjulet genom att koppla den högsta växeln
och gunga bilen kraftigt av och an. Om det inte hjälper,
ta loss kåpan från startmotorn och vrid axeln från dess
fyrkantiga ända medsols med lämplig nyckel, tills
kugghjulet frikopplas. |
Kortslutning i startmotorn eller
inkopplade kablar. |
Kontrollera, att startmotorns kabel inte är lös eller berör
metalldelar. I annat fall ta loss, renovera eller byt ut
startmotorn. |
Vatten i cylindern eller motorn har skurit
fast. |
Ta loss tändstiften, se vilkendera fel det är. |
Startmotorn roterar inte motorn och
ljusen försvagas litet. |
Kugghjulet kopplas inte. (Startmotorn
snurrar fritt). |
Lyssna på den roterande startmotorns ljud för att
bestämma felet. Ta loss startmotorn. Rengör kugghjul
och bussning. Se över klanderfri funktion och montera
tillbaka. |
Startmotorn snurrar inte och strålkastarna
lyser helt klara. |
Startkontakten defekt eller ledningsbrott. |
Se över startkontakterna och deras anslutningar. Tryck
på solenoiden för hand, om möjligt. |
Solenoiden defekt eller ledningsbrott. |
Kontrollera och byt ut solenoiden. |
Ledningsbrott i batteriets strömkrets. |
Knacka startmotorn kraftigt och rulla på ankaret (se
"Startmotorns kugghjul hakar upp sig). Se över
kabelanslutningar samt motorns kollektor och
kolborstar. Om ingenting hjälper, byt ut startmotorn. |
Startmotorn snurrar inte men solenoiden
smattrar. |
Batteriets laddning låg. |
Ladda batteriet. |
Motorn startar, men startmotorn lösgörs
inte och åstadkommer ett starkt ljud. |
Tändlåset defekt. |
Ta loss solenoidens styranslutning från solenoiden.
Starta genom att hantera solenoiden för hand eller
skuffa bilen. Montera ny startkontakt. |
Kugghjulet hakar upp sig på startkransen. |
Frigör kugghjulet (se "Startmotorns kugghjul hakar upp
sig). Om felet upprepas, ta loss startmotorn, kugghjulet
och startkransen för översyn. |
Smörjsystemet
Fel |
Orsak |
Åtgärd |
Motorolja bör ofta tillsättas. Blå rök från
avgasröret. |
Cylindrarna, kolvringarna eller
ventilstyrningarna slitna. |
Motorns fel bör bestämmas och renoveras. |
Motorolja bör ofta tillsättas. Avgasernas
färg normal. |
Motorn läcker olja. |
Tvätta motorn ordentligt. Varmkör motorn och kolla
läckorna. Byt ut eller drag åt ordentligt packningar
enligt behov. |
Vevhusventilationen tilltäppt. |
Rengör ventilationsröret. |
I vevhuset för högt tryck. |
Detta beror på att gastrycket läcker förbi kolven.
Renovera motorn. |
Instrument & kontrollampor
Fel |
Orsak |
Åtgärd |
Oljetryckslampan slocknar inte. |
För litet olja. |
Kontrollera och tillsätt olja. |
Oljetryckslampan defekt eller oljetrycket
otillräckligt. |
Ta loss kabeln från oljetryckslampans givare från
motorn. Om lampan ännu lyser, är felet antingen
oljetrycksgivaren eller i oljetrycket. Sök teknisk hjälp
innan motorn startas på nytt. |
Fel i smörjsystemet. |
Stanna motorn. Kontakta närmaste serviceverkstad. |
Oljetryckslampan lyser i kurvorna. |
För litet olja. |
Kontrollera och tillsätt olja. |
Oljetryckslampan slocknar först på höga
varv. |
För lågt oljetryck på låga varv. |
Om motoroljans viskositet är passlig, kontakta närmaste
serviceverkstad. |
Oljetrycksmätaren visar inget tryck efter
kallstart. |
För litet olja. |
Kontrollera och tillsätt olja. |
Fel i smörjsystemet. |
Se "Oljetryckslampan är defekt". |
Oljetrycket försvinner plötsligt vid
normal körning. |
Oljenivån för låg. |
Kontrollera läckorna, är oljepluggen fast? Kör försiktigt
och kontrollera oljenivån på nytt. Se "Motorn läcker
olja". |
Fel i smörjsystemet. |
Stanna motorn. Se "Oljetryckslampan är defekt". |
Laddningslampan lyser motorn går på
större varv som tomgång. |
Fläktremmen avbruten. |
Byt ut remmen. |
Generatorn ger inte ström. |
Se över generatorns kollektor och kolborstar.
Lödningarnas kondition kan man se från generatorns ända.
Kontrollera laddningsreläets jordning och dess
anslutningar. Kolla om laddningsreläets
anslutningskablar är hela. Byt ut generatorn eller
laddningsreläet. |
Termometerns visare svänger ostadigt
samtidigt som t.ex. oljetryckslampan
blinkar vid normal körning. |
Mätarens kabelisolering utnött. Orsakar
kortslutning mot något skarpt. |
Kontrollera kabelisoleringen. Felet kan vara mycket
litet, men nog för en kortslutning. Isolera kabeln. |
Växellåda & koppling
Fel |
Orsak |
Åtgärd |
Bilen skakar under körning eller rullar
fritt. |
Hjulen lösa, buckliga eller i obalans.
Obalansen framträder vanligtvis som
periodvis vibration vid viss hastighet. |
Kontrollera hjulens muttrar och fälgarnas kondition. |
Däcken skadade eller felmonterade. |
Kontrollera om däcken har uppsvällningar eller
sprickor. Se över däckens montering. |
Kardanknutarna lösa eller slitna. Kardan
eller drivaxeln skadad. |
Byt ut defekta delar omedelbart. |
Fläktens blad är knäckt. |
Byt ut fläkten. |
Lagerskada i framhjulet |
Byt ut lagren. |
Motorn går, men bilen rör sig inte med
växeln kopplad. |
Kopplingen slirar eller skadad.
(Kardanaxeln snurrar inte) |
Se "Kopplingen slirar". |
Drivaxeln eller dess kil knäckt.
Bakaxelskada (kardanaxeln snurrar inte). |
Sök hjälp. Bakaxeln bör kanske lyftas upp vid
bogsering. |
Kärvande växlar (svår att gå på). |
För hög tomgång. |
Justera tomgången. Se "Förgasarjustering". |
Kopplingen friar inte helt. |
Hydraulisk koppling:
Kontrollera, om kopplingspedalens frigång är för stort.
Om kopplingens urkopplingsgaffel rör på sig i
växellådan när pedalen trycks till botten? Om den inte
rör sig rejält, finns det luft i hydrauliken. Om
vätskebehållaren är tom, fyll behållaren och lufta
systemet. Kolla att inte hydrauliken har läckor (vätskan
fräter målningen). Om vätskebehållaren är full, bör
kopplingsanordningens gummidelar utbytas (Alla
packningar är bör utbytas på samma gång, både i huvud-
som slavcylindern). |
Mekanisk koppling:
Kontrollera, om kopplingspedalens frigång är för stor.
Kolla, om kopplingens urkopplingsgaffel rör på sig i
växellådan när pedalen trycks till botten? Byt ut knäckt
stång eller vajer. |
Fel inställd tryckplatta [C], orsakar att
naven hakar upp sig. |
Ta loss växellådan och byt ut tryckplattan. |
Kopplingens nav knäckt eller skadat. |
Ta loss växellådan och byt ut tryckplattan. |
Kärvande växlar efter en stilleståndstid. |
Kopplingsskivan [B] hakar upp sig i
svänghjulet [A] eller skurit fast i
kopplingsaxelns skåra. |
Lyft drivande hjulet upp från marken. Starta motorn
med växeln kopplad, tryck kopplingspedalen och
bromsa. Om detta inte hjälper, öppna och renovera
kopplingen. |
Kopplingen slirar.
|
Fel inställning. |
Kontrollera kopplingens frigång. Justera enligt
riktvärden. Om man inte vet rätta mått, justera
urkopplingsgaffelns ända ca 3 mm och kontakta
närmaste serviceverkstad. |
Kopplingsskivan oljig. |
Sök orsaken till (att den blivit oljig) och laga den
samtidigt när kopplingsskivan utbyts. |
Kopplingen utsliten. |
Ta loss växellådan och byt ut tryckplattan. |
Kopplingen skakar. |
Fel inställd tryckplatta. |
Ta loss växellådan och byt ut tryckplattan. |
Motorfästen lösa, spruckna eller för
mjuka. |
Kontrollera motorns fästbultar. Byt ut alla fästen. |
Motorns stödstag skadat eller fel inställt. |
Kontrollera, om stödstaget knäckts, eller blivit löst.
Justera eller byt ut. |
Kopplingen har oljud när pedalen är uppe
då motorn går. |
Kopplingen fel inställd. |
Justera urkopplingsgaffelns frigång. Se ovan "Fel
inställning". |
Kopplingen har oljud när pedalen är
tryckt till botten. |
Kopplingens stänger är fel inställda. |
Se ovan "Fel inställning". |
Kopplingens trycklager [D] slitet eller
skadat. |
Ta loss växellådan och byt ut lagret. |
Kopplingsaxeln lager torrt. |
Om ljudet är mycket förargligt, smörja eller byt ut
lagren. Då bör kopplingen renoveras. |
Dånande ljud när kopplingspedalen lyfts
upp med växeln kopplad då motorn går. |
För mycket glapp i kraftöverföringen. |
Detta är typiskt hos gamla bilar, hindrar inte bilens
användning. |
Kopplingspedalen kommer inte helt upp. |
Defekta stänger. |
Kontrollera och laga enligt behov. |
Växelspaken skakar eller surrar. |
Nedväxlingsarmen lös. |
Kontrollera och drag åt ordentligt. |
Nedväxlingsarmens dämpare lös eller
fattas. |
Kontrollera, drag åt ordentligt eller byt ut. |
Nedväxlingsarmens kulled och bussning
smord för mycket. |
Ta loss, avlägsna för mycket smörja och montera
tillbaka. |
Slitet växellänkage. |
Byt ut delar enligt behov. |
Gnissel vid påslagning av växeln (bilen
står stilla). |
För hög tomgång. |
Justera tomgången. Se "Förgasarjustering". |
Kopplingen friar inte helt. |
Se "Kopplingen friar inte helt". |
Gnissel vid växling. |
Synkroniseringen sliten. |
Renovera växellådan. |
Växellådans lager slitna. |
Renovera växellådan. |
Kopplingen fungerar inte rätt. |
Se "Kopplingen friar inte helt". |
Växlar hoppar ur. |
Växellådan sliten. |
Renovera växellådan. |
Motorns eller växellådans gummidynor
låter motorn röra sig för mycket, varvid
växeln lossnar. |
Byt ut eller dra åt alla fästen, stödstag eller kuddar. |
Växellådan har oljud vid körning framåt. |
Oljenivån för låg. |
Tillsätt olja till rätt nivå. |
Växellådan fel riktad. |
Rikta och drag åt ordentligt bultarna enligt riktvärden. |
Växellådans innerdelar slitna, spruckna
eller skadade. |
Renovera växellådan. |
Växellådan har oljud vid backning. |
Backens kugghjul eller dess axel slitet
eller skadat. |
Renovera växellådan. |
Växeln hakar upp sig. |
För litet olja. |
Tillsätt olja till rätt nivå. |
Nedväxlingsarmarna fungerar inte rätt. |
Frigör eller byt ut delar enligt behov. |
Växellådans inre fel. |
Renovera växellådan. |
Bilens fart knappast ökar alls, när man
trycker på gaspedalen, fastän motorns
varvtal ökar. |
Kopplingen slirar. |
Se "Kopplingen slirar". |
Bromsarna
Fel |
Orsak |
Åtgärd |
Bromsarna vibrerar. |
Fjädrarnas och axlarnas fästpunkter lösa
eller slitna, eller bromstrummorna eller
skivorna kastar. |
Kontrollera och drag åt ordentligt fästpunkter,
fjädrarnas U-bultar, tappar och bussningar. Byt ut
bromstrummor eller skivor vid behov. |
Bromsbeläggen skadade. |
Byt ut bromsklossar eller -band. |
Bromsarna drar åt något håll. |
För lågt tryck i ett däck. |
Kontrollera ringtrycket. |
Bromsarna ojämnt justerade. |
Justera alla bromsar. |
Bromsbeläggen blivit oljig på motsatta
sidan som den sida, vart bromsarna drar. |
Rengör bromsen och montera nya bromspackningar. |
Bromskolven hakar upp sig på motsatta
sidan som den sida, vart bromsarna drar. |
Frigör kolven eller byt ut hela cylindern. |
Bromspedalens frigång är för stor. |
Bromsklossarna behöver justeras eller
förnyas. |
Justera bromsarna, eller byt ut om de är utslitna. |
Huvudcylinderns och tryckstångens spel
för stort. |
Justera. |
Pedalen vibrerar vid bromsning. |
Skeva eller rostiga skivor, ovala eller
spruckna trummor. |
Byt ut bromstrummor eller skivor vid behov. |
Pedalen känns fjädrande. |
Luft i bromsarna. |
Se "Luftning av bromsarna". |
Nya bromsklossar har inte ställt in sig
ordentligt. |
Felet försvinner med tiden. |
Pedalen bör pumpas för att fungera. |
Luft i bromsarna. |
Se "Luftning av bromsarna". |
Huvudcylindern defekt. |
Byt ut huvudcylindern eller dess packning. |
Bromssystemet har en liten läcka. |
Sök felet och laga. Isynnerhet elastiska slangar i
samband med bromssköldar eller sadlar skadas lätt. |
Bromsarnas användning kräver ovanligt
mycket kraft. |
Bromsbeläggen utslitna. |
Byt ut bromsklossar eller -band. |
Hjulcylindrarna hakat upp sig. |
Frigör eller byt ut cylindrarna. |
Bromsarna våta. |
Torka genom att köra och bromsa samtidigt. |
Bromsservon fungerar inte. |
Kontrollera slangen mellan insugsröret och
bromsservon. Om den är i skick, lägg handen på
bromsservon. Om bromsservons funktion inte kan
kännas när man trycker på bromspedalen när motorn
går, renovera. |
Bromsbeläggen olämpliga. |
Byt till lämpliga bromsklossar eller -band. |
Tung släpvagn på släp. |
Släpvagnens bromsar fungerar inte. |
Anliggande bromsar eller återgår inte. |
Bromsklossarna justerade för nära
trumman. |
Justera bromsklossarna på nytt. |
Bromsvätskans behållare lufthål tilltäppt. |
Rengör lockets lufthål med en nål. |
Bromskolven hakat upp sig. |
Frigör eller byt ut cylindern. |
Handbromsens vajrar hakar upp sig. |
Rengör, smörja och kontrollera funktion. |
Bromsbackarnas returfjädrar svaga eller
spruckna. |
Byt ut fjädrarna. |
Stången mellan pedalen och
huvudcylindern justerad för stramt. |
Justera pedalens frigång innan tryckstången når
huvudcylinderns kolv. |
Cylindrarnas packningar svampar upp. |
Systemet har olämplig vätska eller packning är
föråldrad. Tappa vätskan, byt ut alla packningar och fyll
på lämplig bromsvätska. |
Varning! Bromsvätska är frätande! Akta dig för att få
det i ögonen. Begagnad bromsolja bör lämnas
tillsammans med miljöfarligt avfall. |
Bromsarna skrapar. |
Bromsklossarna hoppar. |
Se över bromsarna och beläggningarna. Om
beläggningen är användbar, avrunda beläggningens
kanter för att förebygga hoppandena. Montera nya
returfjädrar. |
Bromstrummorna eller skivorna skeva
eller spruckna. |
Byt ut bromstrummor eller skivor vid behov. |
Bromsarna överhettas eller ryker. |
Bromsklossarna släpar. |
Justera bromsarna. |
Oavbruten bromsning i branta
utförsbackar, snabb körning eller
släpvagn på släp. |
Stanna och låt bromsarna kallna. |
Bromsarna försvinner plötsligt. |
Bromsröret har brustit eller någonstans
läckage. |
Sök läckan. Om bromsröret är avbruten på ett dubbel
krets bromssystem, kan man göra en nödlösning genom
att pressa ihop röret och böja ändan dubbelt. Renovera
bromsarna vid första tillfälle. |
Luftning av bromsarna |
1) Se till bromsvätskebehållaren är fylld till rätt nivå.
2) Sätt en polare att trycka på bromspedalen. Samtidigt skruvar du upp luftningsnippeln på
hjulcylindern, så att luftblandad vätska rinner ut. Undvik att spilla vätskan på marken, genom att
koppla en slang mellan nippeln och ett kärl (flaska) under bilen. Ge order när polaren skall trycka
och lyfta på pedalen. Upprepa detta på alla hjulcylindrar. |
Fjädringen
Fel |
Orsak |
Åtgärd |
Fjädringen är hård eller skakande. |
Fel ringtryck. |
Kontrollera ringtrycken. |
Bilen överlastad eller ojämnt lastad. |
Fördela lasten rätt. |
Däcken är inte runda. |
Byt däck. |
Stötdämparna lösa eller defekta. |
Byt ut stötdämparna. |
Avbruten fjäder. |
Byt ut fjädern. |
Fjädringens komponenter hakar upp sig. |
Smörja eller byt ut defekta delar. |
Bilen svajar. |
Stötdämparna lösa eller defekta. |
Byt ut stötdämparna |
Avbruten eller svag fjäder. |
Byt ut fjädern. |
Kränghämmaren lös eller avbruten. |
Byt ut skadad kränghämmare. Drag åt ordentligt dess
fästpunkter och byt ut slitna eller skadade delar. |
Överlast på takstället. |
Avlägsna lasten. Använd inte takstället för transport av
tunga föremål. |
Styrningen
Fel |
Orsak |
Åtgärd |
Orolig styrning. |
Fel ringtryck. |
Kontrollera ringtrycken. |
Bilen överlastad eller ojämnt lastad. |
Fördela lasten rätt. |
Styrmekanismens leder lösa, slitna eller
skadade. |
Byt ut defekta delar. |
Framhjulen har felaktig hjulinställning. |
Justera hjulinställningen |
Styrväxeln glapp. |
Drag åt ordentligt styrväxelns fastsättning. Byt
eventuellt ut en knäckt styrväxelkåpa. |
Avbruten eller svag fjäder. |
Byt ut fjädern. |
Framhjulens lager fel inställd. |
Justera hjulets lager. |
Styrväxeln fel inställning. |
Justera styrväxeln. |
Ratten är tung att vända. |
Fel ringtryck |
Kontrollera ringtrycken. |
Bristfällig smörjning. |
Smörja enligt riktvärden. |
Styrväxeln fel inställd. |
Justera styrväxeln |
Framhjulen har felaktig hjulinställning. |
Justera hjulinställningen |
Styrväxeln skadad. |
Renovera eller byt ut styrväxeln. |
Styrningen är glapp. |
Styrmekanismens leder lösa, slitna eller
skadade. |
Renovera eller byt ut enligt behov. |
Styrväxelns fastsättning lös. |
Drag åt ordentligt eller byt ut knäckt kåpa. |
Styrväxeln fel inställd. |
Justera styrväxeln |
Styrspindlarna eller fjädringens kulleder
slitna. |
Byt ut slitna delar. |
Bilen drar åt sidan. |
Fel ringtryck |
Kontrollera ringtrycken. |
Däcken slits olika. |
Byt ut däcken. |
Anliggande bromsar. |
Se "Anliggande bromsar eller återgår inte". |
Avbruten eller svag fjäder. |
Byt ut fjädern. |
Framhjulen har felaktig hjulinställning.
(Olika caster-vinklar) |
Justera hjulinställningen. |
Bakaxeln lös. |
Kontrollera bakfjädringens fästpunkter och stödstag. |
Bilen drar då och då åt sidan. |
Spindeltapp på bristningsgränsen. |
Kontrollera och byt ut skadad del. |
Däcken
Fel |
Orsak |
Åtgärd |
Däcken slits för snabbt. |
Alltför våldsamt körsätt. (Om det bildas
svarta märken i asfalten) |
Använd gaspedalen lugnare. |
Framhjulens plogvinkeln felaktig. |
Justera hjulinställningen. |
Hjulen i obalans. |
Balansera alla hjul. |
Fälgarna tillbucklade. |
Byt ut fälgarna. |
Framhjulens lager fel inställning. |
Justera hjulens lager. |
Fjädringens delar slitna eller skadade. |
Byt ut defekta delar. |
Styrmekanismens leder lösa, slitna eller
skadade. |
Byt ut defekta delar. |
Däcken slits för mycket på slitytans
kanter. |
För låga ringtryck. |
Kontrollera ringtrycken. |
Framhjulen har felaktig hjulinställning. |
Justera hjulinställningen. |
Däcken slits för mycket på slitytans mitt. |
För höga ringtryck. |
Kontrollera ringtrycken. |
Belysningen
Fel |
Orsak |
Åtgärd |
Lampor bakom belysningsströmbrytaren
tänds inte. |
Säkringen gått eller hållare ger inte
kontakt. |
Byt ut säkringen och undersök orsaken. Koppla bort
varje lampa och tillbehör. Installera ny säkring. Koppla
in turvis varje tillbehör tills säkringen går. Se över och
renovera trasiga tillbehör eller kablar. Om säkringen inte
går på nytt, hade den brunnit av ålder. Om säkringen är
hel, rengör och/eller drag åt ordentligt säkringens
anläggningsytor. |
Defekt strömbrytare. |
Kortslut brytarens poler. Om ljusen tänds, är brytaren
defekt och bör utbytas. |
Defekt kabel eller anslutning. |
Koppla förbi med en annan kabeln för att konstatera
felet. Kontrollera anslutningarna eller byt ut kabeln. |
Lamppar eller grupp lyser inte. |
Säkringen gått eller hållaren ger inte
kontakt. |
Se ovan "Säkringen gått eller hållare..." |
Dålig jordning. |
Koppla förbi med en annan kabeln för att konstatera
jordfelet. Kontrollera, rengör och renovera anslutningar. |
Strömbrytaren defekt. |
Se ovan "Defekt strömbrytare". |
Lampornas gemensamma anslutningar
eller kablarna är defekta. |
Kontrollera stickkontakterna, såsom "Defekt kabel eller
anslutning". |
Lamporna brunnit. |
Kontrollera och byt ut lampan. |
Den ena av ett lamppar lyser inte. |
Lampan har brunnit. |
Kontrollera och byt ut lampan. |
Lampan får dålig kontakt. |
Rengör och skrapa kontaktytorna. Kontrollera att
anläggningsytorna ger kontakt. |
Dålig jordning. |
Se ovan "Dålig jordning". |
Lampans kabel avbruten eller anslutning
lös. |
Kontrollera stickkontakterna, såsom "Defekt kabel eller
anslutning". |
Enskild lampa eller tillbehör fungerar
inte. |
Säkringen gått eller hållare ger inte
kontakt. |
Se ovan "Säkringen gått eller hållare..." |
Samma fel som ovan "Den ena av ett
lamppar lyser inte". |
|
Defekt tillbehör. |
Renovera eller byt ut. |
Defekt brytare. |
Se ovan "Defekt strömbrytare". |
Alla lampor försvagas när bilen står eller
rör sig långsamt. |
Lös fläktrem. |
Dra åt eller byt ut remmen. |
Batteriets laddning låg. |
Se "Batteriet". |
Alla lampor är dunkla när bilen rör sig
med måttlig eller med hög hastighet. |
Lös fläktrem. |
Dra åt eller byt ut remmen. |
Generatoreffekten för låg. |
Se "Generatorn". |
Svartbränd lampa. |
Byt ut lampan. |
Dålig jordning. |
Se "Dålig jordning". |
Svartnad reflektor. |
Byt ut reflektorn eller strålkastar-insatsen. |
Defekt kabel eller anslutning. |
Se "Defekt kabel eller anslutning". |
Lamporna svartbrända eller brinner
snabbt. |
Generatorns spänning för hög. |
Laddningsreläet är defekt eller fel inställd. Testa eller
byt ut laddningsreläet. |
Lampan överhettas. |
Kontrollera att inte lampan har för stor effekt. |
Blinkers
Fel |
Orsak |
Åtgärd |
Blinkern fungerar inte alls.
|
Säkringen gått eller hållaren ger inte
kontakt. |
Se ovan "Säkringen gått eller hållare..." |
Blinkerns relä defekt. |
Kontrollera genom att koppla förbi blinkers
omkopplaren. Se ovan "Defekt strömbrytare". |
Defekt kabel eller anslutning. |
Se "Defekt kabel eller anslutning". |
Fel stift i lampsockeln. |
Kontrollera att inte någon blinkerslampa har olämpliga
stift, t.ex. dubbelt stift [D] i stället för enkelt [S]. |
Kontrollampan blinkar inte, ej heller
tickar relän. |
Den ena sidans blinkers fungerar inte. |
Se "Lamppar eller grupp lyser inte". Kontrollera
blinkers omkopplaren. |
Kontrollampan blinkar inte, men relän
tickar. |
Kontrollampan defekt. |
Kontrollera, om lampan har brunnit, defekta
kabelanslutningar eller jordning. |
Blinkern och kontrollampan blinkar för
snabbt. |
Relän är defekt eller fel inställd. |
Byt ut blinkerns relä. |
Dålig jordning i kombinationsarmatur. |
Felsökningen är lätt. Parkerings- eller bakljuslampan
blinkar i stället för blinkerslampan. Laga jordningen. |
Vindrutetorkare & andra elmotorer
Fel |
Orsak |
Åtgärd |
Apparaten fungerar inte. |
Säkringen gått eller hållaren ger inte
kontakt. |
Se ovan "Säkringen gått eller hållare..." |
Defekta kablar eller lösa anslutningar |
Se "Defekt kabel eller anslutning". |
Defekt brytare. |
Se ovan "Defekt strömbrytare". |
Torkarnas mekanism hakar upp sig. |
Kolla att inte mellan stängerna har kommit en lös kabel,
eller i växellådan finns något främmande föremål. |
Motorn defekt. |
Ta isär och renovera eller byt ut motorn. Se även
"Likströmsgeneratorn". |
Överbelastningssäkringen har utlösts. |
Vänta ca 10 - 15 minuter. Om torkarna fungerar en
stund, men tjuvstannar, är belastningen för stor. Se över
mekanismen. Fukta vindrutan före torkarnas
användning. |
Motorn fungerar för långsamt. |
Fel i strömkretsen eller stängerna har för
stort motstånd. |
Kontrollera såsom ovan. Smörja stängerna. |
Motorns kolborstar utslitna. |
Skaffa nya kolborstar. |
Torkarna stannar på fel plats. |
Stoppläget brytaren fel inställd. |
Vid justering av brytaren får inte strömmen vara
kopplad. Lösgör torkarmotorns lock, och då man vrider
det, stiger eller sänker sig vindrutetorkarna på vindrutan.
Drag åt ordentligt lockets skruv och koppla på torkarna,
för att granska stoppläget. |
Elektrisk bränslepump
Fel |
Orsak |
Åtgärd |
Pumpen fungerar inte. |
Pumpen får inte ström. |
Se "Säkringen gått eller hållare..." |
Dålig jordning. |
Se "Dålig jordning". |
Defekt kabel eller anslutning. |
Se "Defekt kabel eller anslutning". |
Smutsiga elektroder. |
Rengör elektroderna med fint slippapper (limma en
remsa slippapper med baksidorna mot varandra, varvid
bägge elektroderna slipas samtidigt). Täta locket
vattentätt, om pumpen är under bilen. |
Defekt pump. |
Byt ut pumpen. |
Pumpen har oljud och fungerar snabbare
än normalt. |
Bränslet tagit slut. |
Kolla, om det finns bränsle i tanken. Om bilen står
mycket snett och litet bränsle, skuffa bilen till jämn
mark. |
Smuts i ventilerna. |
Skruva loss utlopps anslutningen och drag ut ventilernas
stomme från pumpen. Rengör och montera tillbaka. |
Luftläcka på insugssidan. |
Kontrollera anslutningarnas tillstramning. |
Förgasaren flödar. |
Kontrollera, rengör eller byt ut förgasarens nålventil. |
Signalhornet
Fel |
Orsak |
Åtgärd |
Inget ljud alls. |
Säkringen gått eller hållaren ger inte
kontakt. |
Se ovan "Säkringen gått eller hållare..." |
Defekta kablar eller lösa anslutningar. |
Se "Defekt kabel eller anslutning". |
Defekt signalhornsknapp (eller relä). |
Ta isär signalhornsknappen, oftast har delar lossnat eller
ger ingen kontakt. Se ovan "Defekt strömbrytare". |
Signalhornet fel inställd. |
Se instruktionsboken, eller justera med skruven som
ofta finns i hornet. |
Signalhornets inre fel. |
Rengör hornet invärtes. Om det inte hjälper, byt ut
hornet. |
Signalhornets jordning dålig. |
Se "Dålig jordning". |
Ljudet svagt eller fragmentarisk. |
Defekta eller lösa anslutningar. |
Se "Defekt kabel eller anslutning". |
Signalhornet fel inställd eller smuts
mellan hornets spetar. |
Se ovan "Signalhornet fel inställd". Ta isär och rengör. |
Någonting trycker mot membranet |
Avlägsna hindret. |
Tändinställningen
|
Åtgärd |
Obs! |
Justering av brytargapet
|
1. Lossa fördelarlocket [1] och lyft bort det.
Plocka bort rotorn [2] för bättre åtkomlighet. |
|
2. Vrid motorn i rotationsriktingen genom att
använda en spärrnyckel med hylsa på
vevaxelremskivan, tills ena kammen på
fördelaraxeln öppnar brytkontakten. |
Brytargapet, som vid fullt öppna brytare brukar
vara 0,3- 0,4 mm, påverkar tändningen. Har
detta avstånd ändrat sig, så justera till rätt värde.
Se instruktionsboken. |
3. Justeringen tillgår så, att låsskruven [4] för den
fasta brytarspetsen [3] lossas. Justera med en
skruvmejsel, som införes i jacket [5] på den fasta
brytarspetsen och ställ in spetsarnas avstånd med
hjälp av bladmått. Dra åt låsskruven [4]. |
|
4. Montera rotorn och fördelarlocket. Var noga
så att rotorn kommer rätt i sitt ursprungsläge. |
|
Justering av tändläget med en vanlig testlampa.
|
1. Vrid motorn mot övre dödläget. Det finns
inställningsmärken på motorns svänghjul eller
vevaxelremskiva som visar grundläget, oftast 10°
före ÖD. |
Tändförställningen måste kontrolleras efter varje
justering av brytarkontakterna, efter demontering
av fördelare och om tändpunkten förskjutit sig av
någon anledning.
Är man hemma på området kan man göra det
själv. Annars anlita serviceverkstad.
|
2. Anslut testlampan till fördelarens
lågspänningsanslutning och till stomme (jord). |
3. Vrid fördelaren åt vänster något och sedan åt
höger tills lampan blinkar till, då fördelarens läge
fixeras. Dra fast fördelaren [6]. |
Justering av tändläget med stroboskop.
|
Ännu hellre kan man använda ett stroboskop,
som kopplas till tändkabeln till 1:ans cylinder.
Tändningen justeras också genom att fördelaren
lossas och vrids till rätt tändläge. Vrider man den
tidigare i fördelaraxelns rotationsriktning, läggs
tändningen eller som man säger tändningen höjs. |
Med stroboskoplampan kan man samtidigt också
kontrollera centrifugal- och vakuumregulatorn,
som är beroende av varvtalet. |
Felsökning av tändningen
|
Åtgärd |
|
1. Håll tändkabeln [A] nära god jordning. Starta motorn. Om det syns en regelbunden gnista mellan
kabeln och jordningen, fungerar tändsystemet. |
2. Om det inte uppstår gnista, lösgör fördelarlocket och håll en skruvmejsel mellan god jordning
och nära lockets koltapp [B]. Om det här uppstår en gnista, är felet i rotorn eller i fördelarlocket.
Kontrollera fukt, damm, brott eller sprickor. |
3. Om det inte uppstår gnista, vrid runt motorn och försäkra, att brytarspetsarna öppnar sig och
stängs. Lämna dem i öppet läge. Fäst testlampans kablar mellan god jordning och den rörliga
brytarspetsen [C]. Om lampan tänds, är spetsarna smutsiga. |
4. Om lampan inte tänds, är felet på lågspänningssidan. Fäst testlampans kabel i spolens
lågspänningsanslutning D. Om lampan tänds, finns ett brott mellan D och C. |
5. Prova vid punkt E (kabelskon vid den rörliga brytarspetsen). Om lampan tänds, är felet vid den
rörliga brytarspetsens anslutning. Antagligen dålig kontakt. Om inte, är felet i lågspänningskabeln
D - E. |
6. Om lampan inte tänds, då testet gjordes till D, lösgör kabelanslutningen och testa på nytt. Om
lampan tänds, finns kortslutning mellan den lösgjorda kabeln och de öppna brytarspetsarna. Dessa
bör vara isolerade från jord. |
7. Om lampan inte tänds, när testet gjordes till D, då kabeln var lösgjord, testa nu till F. Om lampan
tänds, finns felet i spolen. Byt ut tändspolen. Om lampan inte tänds, kommer det inte ström från
tändlåset. Antagligen finns en löskontakt eller defekt kabel till tändlåset. |
Strömfördelarens kondensator går sällan ur funktion. Om där ändå finns fel, är den lätt att byta ut. |
Förgasarservice
|
Åtgärd |
Obs ! |
Obs! Eftersom det finns en rad olika
förgasartyper, är figuren generell. |
1. Oftast bör förgasarens lock lösgöras, för
åtkomlighet i flottörhuset. |
Notera läge och skruvarnas längd. Se upp att inte
packningen skadas när locket lösgörs. |
2. Se över nålventilens funktion genom att lyfta
på flottören. |
Ventilen bör sluta sig tätt och hindra
bränsletillförseln från pumpen. |
3. Lösgör nålventilen för översyn, genom att
varsamt lösgöra flottören. |
Notera packningarnas antal och tjocklek under
nålventilen. |
4. Om det finns smuts på nålventilen, hindrar det
bensinen flöda fritt. Om ventilen har ingrodd
smuts, är nålventilen inte tät och förgasaren
flödar. Blås rent med tryckluft (eller byt ut
nålventilen). |
|
5. Torka flottörhusets botten rent från eventuell
bottensats med en trasa. Oxidering kan man
försiktigt skrapa bort med en trästicka. |
|
6. Vissa vridspjällförgasare har huvudmunstycket
i ett förgasarlockets utsprång från flottörhuset.
Huvudmunstycket i tvåportsförgasare, är oftast
placerad i flottörhusets botten. Lösgör
munstycket och blås rent med tryckluft. |
Försök aldrig rengöra ett munstycke med någon
som helst tråd. Var försiktig med munstycket. |
7. Förvissa dig, att chokespjället som sitter på
locket hos vridspjällförgasare, öppnar och sluter
sig enligt chokereglagets manövrering. |
Vissa vridspjällförgasare har automatchokeshus
med bimetallfjäder. |
8. Rengör och smörja leder och vajrar. |
Smörj inte ett automatiskt chokehus, om inte
instruktionsboken uppmanar. |
9. Granska alla bränslerörets anslutningar. Kolla,
att slangklämmorna är åtdragna och att rör eller
slangar inte är brutna eller förhårdnade. |
|
10. Packningen mellan förgasaren och
insugsröret bör vara tätt. |
Byt alltid packning, när förgasaren har varit
lösgjord. |
Se till hos trottelförgasare, att chokereglaget (kallstart reglage) verkligen inverkar på munstycket och
nålen under förgasaren. Stängerna kan ibland haka upp sig. |
Förgasarjustering
Kontrollera innan några justeringar utförs, att fästmuttrarna för förgasaren och insugsröret är ordentligt åtdragna och att inga luftläckor finns.
Det är också viktigt, att motorn är varmkörd. |
Förgasarens justerskruvar:
A. Spjällstoppskruv
B. Blandningsskruv
På förgasaren finns endast två
utvändiga och en invändig justering.
Tomgångsblandningen och
tomgångsvarvtalen justeras utvändigt
och bör justeras samtidigt. Den enda
invändiga justeringen består i
inställning av flottörnivån. |
Justering av tomgångsblandning: |
1. Dra till blandningsskruven [B] för fullt och lossa den
därefter 1 ½ varv. |
2. Starta motorn och låt den gå på tomgång. |
3. Vrid skruven i endera riktningen tills bästa gången erhålls
på motorn. OBS! Måste skruven vridas mer än ett halvt varv
i endera riktningen för att få tillfredsställande tomgång, tyder
detta på något invändigt fel på förgasaren. |
Justering av tomgångsvarv: |
1. Kolla, att handgasreglaget (chokereglaget) är helt
inskjutet, att luftspjället är helt öppet, att gaspedalen går lätt
samt att spjällskruven [A] (gasreglage) går emot
stoppklacken. |
2. Ställ om skruven [A] så att tomgångsvarvtalet blir 450-500
per minut. |
3. Ställ in blandningsskruven [B] för bästa gången på
motorn. - För de vanligaste förgasartyper brukar det vara
mellan ¾ och 1 ¾ varv från bottenläget. |
Om man har en rätt justerad förgasare blir tändstiftet brunt (ungefär som Marabou mjölkchoklad). Går motorn fett (får för
mycket bensin i förhållande till luft) blir stiftet svart och i värsta fall kletigt av sot och svårstartad. Går motorn för tunt, blir
stiftet ljusare, beige eller vitt. Stiftet ändrar färg relativt fort och kan användas som indikator på förgasarinställningen.
Ett traditionellt sätt motorcyklister använder, för att kolla om de har rätt inställning, är köra uppför en lång uppförsbacke med
full gas med en växel som låter motorn varva. På toppen slår man av motorn i farten och rullar in på vägrenen. Där skruvas
tändstiften ut för att kolla färgen enl. ovan. |
Förgasare med inställningsmått |
Inställning flottörnivå.
Att ställa in flottörnivån kan vara
besvärlig utan tillverkarens
instruktioner. Allmänna direktiv
varierar mellan olika källor, och
behöver inte vara allmängiltiga!
Här är ett par varianter: |
Flottörnålen skall precis nudda sitt säte när en rak,
horisontell linje på flottörens sida ligger parallellt med
förgasarens underkant (där flottörhuset ligger an mot
förgasaren). |
Ta förgasaren i handen, vänd den upp och ned så att
flottörnålen hamnar i stängt läge. Håll förgasaren i vågrätt
läge upp emot ljuset från en lampa, så kan du se precis när
flottörens lilla bleck släpper från flottörnålens fjäder. Om
nivån är riktig, så är strecket på flottören parallellt med
förgasarens botten just när flottörblecket nuddar vid
flottörnålen. Om flottören är något lutande, så bry dig inte
om att försöka justera nivån, det fungerar bra ändå. Men är
den lite mer än något skev, så justera genom att försiktigt
böja blecket och titta igen. Se också till att bägge
flottörhalvorna är parallella så de inte lutar, böj i så fall
försiktigt så att de ligger i linje med varann. |
Ventiljustering
|
Åtgärd |
Obs! |
Olika ventilspel |
1. Demontera luftrenaren. Dra av kablarna från
tändstiften och demontera ventilkåpan. Skruva ut
tändstiften några varv, för att underlätta rotation av
motorn. |
Motorn bör köras varm innan ventiljusteringen utföres. |
2. Vrid motorn i rotationsriktingen genom att använda en
spärrnyckel med hylsa på vevaxelremskivan. En
smidigare metod är att koppla in en fjärrstart, och genom
korta tillslag av startmotorn rotera motorn. |
Motorn får endast vridas i sin rotationsriktning.
|
3. Lossa låsmuttern och justera in rätt spel mellan lyftare
och ventil (eller vipparm och kam) genom att vrida
justerskruven åt ena eller andra hållet. Var noga med
åtdragningen av låsmuttern. |
Oftast kan alla ventiler som ligger i viloläge (stängda)
justeras samtidigt. Använd bladmått av föreskriven
tjocklek. Vissa motorer har också föreskrivna
åtdragningsmoment |
4. Kontrollera ännu ventilspelet sedan låsmuttern dragits
fast. |
Vid rätt spel skall bladmåttet med något motstånd kunna
dras fram och tillbaka. |
5. Montera ventilkåpan med ny packning. |
Se till att packningsändarna passar in i varandra. |
|
|