Hjulupphängning
och bromsar
Framvagnen är
ett underverk med förstärkningar och grova
dimensioner som sällan ger dig problem. Den verkar
vara designad för en mindre lastbil vid första
anblicken. Samma framvagn användes på de övriga
Alfa Romeo under samma tid. P-ändar och de övriga
detaljerna i styrningen är konventionella och inte
speciellt dyra. Alfa använde styrsnäcka och skruv -
rulle parallellt i produktionen.
Skivbromsarna av
fabrikat ATE med servo är mycket effektiva, men kräver
att de används kraftigt då och då. Kolvarna kan kärva
om de står för länge utan att användas, men det gäller
ju fortfarande på moderna bilar, eller hur. De första
bilarna före 1969 hade stående pedaler och
enkretssystem. Har du hängande pedaler har du tvåkretssystem.
Enkelservo finns att få tag i fortfarande liksom
enkrets huvudcylinder, men de börjar bli svårare att
få tag i numera. Det är kanske dags att köpa delar
till hyllan i garaget.
Lyckligtvis använde
Alfa Romeo samma system på sina andra bilar vilket gör
det lättare att hitta delar. Riktigt tidiga bilar
hade Dunlopsystem, men även till dessa finns det
reservdelar på webben.
Under
huven
Dags att lyfta på
motorhuven. Motorn är verkligen riktigt snygg med
dubbla överliggande kamaxlar och dubbla förgasare.
Kontrollera vilken motor som sitter i. Aluminium ger
den ett klassikt utseende, inget gjutjärn här inte.
Det finns en hel del mekartips på webben.Motorn är välkänd
och respekterad. Den varvar mjukt och svarar
blixtsnabbt på varje gång du gasar. Stryktålig och
robust och dessutom trimvänlig med ett enormt oljetråg
är inte heller fy skam. När du ska undersöka Alfan
du tänker köpa, se till att bilen är kall. Gör
klart för säljaren att du vill undersöka bilen med
kall motor. Känn efter med handen på motorn att den
inte ens är ljummen. Om den är varm, lämna bilen
med huven öppen och åk en runda i din egen bil. Ta
en fika eller kom tillbaka nästa dag istället.En
kall motor förstärker alla obehagliga ljud som kan
tyda på sådant som behöver åtgärdas. Knackande
ventiler, slitna lager, sliten växellåda, ojämn
kompression eller dåligt justerade förgasare märks
direkt.
Kör iväg och
lyssna på motorn och andra ljud från mekaniken så
snart du kan innan du fått upp motortemperaturen. Du
ska givetvis inte rusa motorn med kall olja utan köra
normalt. Lyssna och känn på synkroniseringen, särskilt
på tvåan.
Hur låter
avgasljudet? Misständer motorn? Hur ser det ut i
avgasröret, många Alfor dricker olja p.g.a. slitna
kannringar eller ventilstyrningar. Känn efter med
fingret i avgasröret, är det svart tjock beläggning
kan det tyda på oljeförbrukning. Om du fått tag i
en Alfa som dricker olja, räkna med att lägga en
slant på kannringar, vevlager och ventilstyrningar.
Det finns gott om handböcker, både i bokform och på
Cd-rom för en mindre peng. De flesta Alfaägare
klarar av att fixa oljeproblemen själva.Alforna har
Weber eller Dellortoförgasare, men även Solex finns
på en del.
I USA använde
man SPICA insprutning och det brukar också fungera
bra. Dåligt synkroniserade förgasare visar sig främst
vid låga motorvarv. Justeringen kräver viss talang
men är inget som ska vara något oöverstigligt
hinder. Hela proceduren finns i de flesta handböcker
eller på webben.Eftersom hela motorn är byggd i
aluminium gäller det att vara varsam och köra snällt
de första minuterna. Det finns en otrolig mängd olja
som ska runt i långa oljekanaler. Oljan mår bäst om
den får några minuter på sig att bli varm. Brumma
lite lagom och varva lågt de första fem minuterna så
håller motorn längre. Jag brukar inte varva min bil
mer än 3.000 varv de första fem km. Det är främst
de 6,5 liter olja i sumpen som behöver värmas upp.
Den stora mängden olja håller motorn med lösa, våta
foder och dubbla överliggande kamaxlar i trim.
Alfa Romeo har
hemisfäriska förbränningsrum med tändstiftet i
mitten och korta insugs och avgaskanaler. Alfisti
kivar ofta om tändstiften. Många vill ha Golden
Lodge, en del vill ha andra stift. Titta efter så att
alla fyra stiften är av samma typ. Olika sorts tändstift
i motorn tyder på slarvig ägare. Skruva ur stiften
om du vill och kontrollera dem. Det är samma som
alltid, oljiga och sotiga stift kan tyda på sliten
motor.Själva motorblocket av aluminium väger bara
omkring tio kilo med bultar och allt. Det sväljer
fyra lösa cylinderfoder, kolvar och kraftiga
vevstakar.
Vevaxeln är
otroligt maffig och balanserad. Fem kraftiga ramlager
i ett solitt motorblock lovar gott. Det är sällan
den nedre delen av motorn kommer att ge dig problem.
En kraftig oljepump i det överdimensionerade oljetråget
är mums-mums. Oljetråget är förresten utformat som
en labyrint på 105-motorerna. För att kyla oljan har
tråget massor med kylflänsar. Designen säkerställer
tillgången på olja för pumpen även vid extrem
kurvtagning och krängning. Oljetråget är dessutom
snyggt på väggen ovanför den öppna spisen.Service,
olja och annat
Glöm inte att ta
reda på hur bilen servats och underhållits. Vilken
verkstad har jobbat med Alfan? Kolla med någon
klubbmedlem om de vet något. Har ägaren själv mekat
och i så fall, gick det bra? Fråga efter kvitton på
reparationer eller delar och kontrollera
dokumentationen. Har man bytt olja, filter och stift
regelbundet och vilka fabrikat har man använt. Titta
noga efter kraftiga oljeavlagringar i motorrummet, särskilt
under vattenpumpen och under förgasarna. Om främre
packboxen är sönder slungas olja till just dessa ställen.
Alla motorer som är byggda i aluminium läcker lite
olja, vilket anses normalt.Titta efter sprickor på
motorn. Om det finns olja mellan blocket och toppen
kan topplockspackningen behöva bytas. Passa i så
fall på att plana toppen när du byter. Glöm inte
O-ringarna i topplockspackningen. Finns det olja i förgasartråget
kan det betyda slitna kannringar. Det är inte hela världen
om du är lite händig.
Du kan byta
ringarna utan att lyft ur motorn. Hur du gör kan du
se på Velocesidorna.Kylsystemet är mycket effektivt
och väl dimensionerat. Alfamotorn arbetar under
ganska låg temperatur och temperaturvisaren rör sig
knappast alls. Om visaren rör sig upp och ner så du
märker det, kan det vara topplockspackningen som lämnat
in. Åk till en vanlig verkstad och be dem kontrollera
kylvattnet.Men växellådan då?
Inget större
problem. Om du vill byta synkroniseringsringarna är
det tryggt att veta att lådan är ganska enkel att ta
ur. Du behöver inte ens ta ur motorn. Arbeta underifrån
på samma sätt som när man byter koppling. Det kan i
stort sett vilken ordinär verkstad som helst göra.
Likaså att byta synkroniseringsringar är inget att
hetsa upp sig över. Låt en verkstad göra jobbet,
det brukar inte kosta skjortan i alla fall.Alforna har
fem växlar som standard. Den femte växeln var något
Alfisti gladde sig åt på '60-talet när de flesta
bara hade tre eller fyra växlar. Den långa växelspaken
går direkt ner i lådan och ska kännas direkt och
inte fladdra.
Kopplingen
arbetar hydrauliskt och brukar inte heller skapa
problem. Om det klickar till under bilen när du kör
ryckigt är troligen stödlagret dåligt. Stödlagret
håller kardanaxeln men om lagret är dåligt vibrerar
kardanstången. Att byta lagret är inget större
bekymmer och kostar inte speciellt mycket heller.
Slitna knutkors byter din verkstad samtidigt när de
ändå håller på.
På vägen
Gör som vid alla
bilköp när du kontrollerar stötdämparna och fjärdringen.
Normalt håller den kraftiga hjulupphängningen i
evigheter, men stötdämparna kan med fördel ersättas
med modernare. Gula Koni är mycket populära.Fälgarna
och däcken är enkla att undersöka. Tänk på att
Alfa Romeo hade ganska smala hjul som original. En
Giulia med 155x15 på 5" fälgar ser ut som om
den hade lånat hjulen från en cykel. 1750 kom med
165x14 på 5,5" från fabriken och det är ganska
smalt det med. De flesta fälgarna ser riktigt snygga
ut på en Alfa Romeo så gillar du fälgarna, slå
till.
Det är bara de
allra tidigaste Alforna som inte har bromsar med
servo. Känn efter om pedalen känns mjuk och svampig.
Det är inte speciellt dyrt att byta packningar i
huvudcylindern, men är du ovan låter du din verkstad
göra jobbet. Många har byggt om sina bromsar med
gott resultat. Ventilerade skivor är aldrig fel på
banan.
Avgassystemet
byggdes i olika sektioner och är av bra kvalitet.
Hittar du hål på en del räcker det ofta med att
byta bara den delen vilket skonar plånboken. Det
finns flera olika fabrikat och typer att välja
mellan. Gemensamt för alla är det maffiga ljudet.
Det ska höras att det är en Alfa Romeo.
Fast Spidern inte
är lika ömtålig som många andra Alfa Romeo, behöver
den mycken omtanke och vård. Tyvärr finns det många
gamla Spiders som inte tagits om hand och skötts av
den förre ägaren. Det är därför extra viktigt att
inte bländas av charmen hos denna underbara Alfa utan
att också se realistiskt på bilen. Köp med hjärtat
givetvis, men undersök allt och var kritisk. Knacka
och laga rost är inget roligt nöje så se upp. Meka
är mycket mer tacksamt och inspirerande.