Tredje generationens spider
hade en elektronisk varvräknare, som kunde krångla ibland.
Dyr att reparera, men det finns billigare sätt. www.Alfapower.nu
För alla er med en Spider s3'a och krånglande varvräknare
finns det hopp. Det tar en eftermiddag och klaras av fint vid
köksbordet. Det är ett ganska vanligt krångelfel med
elektronisk varväknare på Alfa Romeo Spider Aerodinamica s3
mellan åren 1985 - 1988. Sen satte man dit ett kluster som är
lite bökigare. Tja, du kan antingen lämnar man iväg till någon
som reparerar för dyra pengar lelr så fixa man det själv.
Byt ut och montera en elektronisk varvräknare, bara att
operera in i originalmätaren.
En varvräknare med exakt samma gradering som min originalmätare
finns på Biltema. Deras nummer 32-241 eller
tidigare 32-1347. Det svåra med det är att man måste gå in
i butiken och verkligen köpa en varvräknare. En del får
hoppas att ingen man känner ser när man köper varvräknare
på Biltema. Men skit i det, Biltema har
bra grejor.
Efter isärmontering av den nyinköpta mätaren och originalmätaren,
diverse måttande och funderande så togs Dremeln fram. Skär
av bakre delen på huset till varvräknaren så det nya inkråmet
får plats. Biltemamätaren sitter i en lämplig
"burk". Lämplig i betydelsen att den går att
montera in i huset på originalmätaren.
Biltema har bytt nummer på varvräknare som passar. Nytt
=> 32-241 och/eller 32-1347 Ett annat plus är att man kan
testa varvräknaren innan man börjar med själva bytet. Bara
att koppla in så man ser att anslutningarna kommer rätt. Här
fixr vi en varvräknare till en Berlina, men processen är
samma på Duetto, Spider, Bertone oavsett om det är Veglia
eller Jaeger.
Visst ja, på s3'an och de andra
spiders sitter varvräknaren så att nålen börjar på
kl. 5. Då vrider du själva givarmotorn så att nålen hamnar
rätt.
rotera
Känsla för feeling... Ta bort glaset
och gör dig beredd att ta ut mekaniken ur den nya. Håll
spetstången om axeln som nålen sitter fast på.
Varmluftspistol kan hjälpa, men på Biltemas mätare är nålen
bara pressad dit. Använd t.ex. två plastbitar som mothåll
under nålen (för att inte skada mätartavlan), sen bände
jag försiktigt med två skruvmejslar med plastbitarna som
mothåll. Blev bra hävstångseffekt. Ta gärna nån plastfilm
eller sånt så repar du inte alls. Det är den här saken som
ska in i mätaren. För att ta bort nålen försiktigt använde
jag en spetstång och lite fantasi.
Håll emot och lossa nålen försiktigt,
den sitter bara pressad på instrumentet.
Här sitter den på plats.
"Navet" som håller mätarnålen var mycket
spinkigare på Biltemas mätare så det blev till att operera
ihop originalmätarens nål med Biltemamätarens.
Här är allt på plats. Notera att
"Stopp-pinnen" som gör att originalmätaren aldrig
går ner under 500 RPM nu är för kort. Bra. Nu visar mätaren
noll när motorn står stilla.
Så här blev det. Det lilla blecket gör
att mätaren inte kan ge sig iväg ifall den svarta
"guckan" skulle släppa.
De sjukt klena sladdarna fick hjälp
av krympslang. I sladden för "COM", det vill säga
den som kopplas till tändspolen opererades ett 1K motstånd
in. Det sägs från Biltema att det inte ska behövas nåt
motstånd, men prova ifall, ifall. Varvräknaren kosta inte så
mycket, bara några hundra (på Biltema. Nr 32241 eller
321347)
För att sladdarna inte ska dras av när
man stoppar näven under panelen så fick det bli en
dragavlastande slinga. Det är ju ganska trångt där bakom mätarna.
Wuhaaa! Den funkar. Den här mätaren
satt i en Berlina, men det är precis samma operation att byta
i en s3'a Spider. Kablarna kopplan man som vanligt via tändspolen
och så har du en fungerande varvräknare för en billig peng.
Den till höger sitter i en Spider.